جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

تنها ۲۰ درصد ظرفیت ائمه جمعه در امور فرهنگی و تبلیغی استفاده می‌شود

رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه گفت: در خوشبینانه‌ترین حالت ۲۰ درصد ظرفیت ائمه جمعه در امور فرهنگی و تبلیغی کشور استفاده می‌شود در حالی که باید در این راه تمامی ظرفیت‌های ائمه جمعه در خدمت کانون‌های فرهنگی و تبلیغی قرار گیرد. کرونا آنلاین: همایش هوای نو ویژه مسئولان تشکل‌های دینی کشور به همت سازمان تبلیغات اسلامی

اختصاصی کرونا

کد خبر : 58423
تاریخ انتشار : یکشنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۹

کرونا :

تنها ۲۰ درصد ظرفیت ائمه جمعه در امور فرهنگی و تبلیغی استفاده می‌شود

رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه گفت: در خوشبینانه‌ترین حالت ۲۰ درصد ظرفیت ائمه جمعه در امور فرهنگی و تبلیغی کشور استفاده می‌شود در حالی که باید در این راه تمامی ظرفیت‌های ائمه جمعه در خدمت کانون‌های فرهنگی و تبلیغی قرار گیرد.

کرونا آنلاین: همایش هوای نو ویژه مسئولان تشکل‌های دینی کشور به همت سازمان تبلیغات اسلامی در حال برگزاری است. حجت‌الاسلام‌ رئیسی رئیس قوه قضائیه، محمد باقر قالیباف رئیس مجلس، عبدالعلی علی عسکری رئیس سازمان صدا و سیما، حجت‌الاسلام خاموشی رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه، پرویز فتاح رئیس بنیاد مستضعفان، محمد مخبر رئیس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام، سردار حسین سلامی فرمانده کل سپاه پاسداران، حجت‌الاسلام‌ قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، و تنی چند از اندیشمندان و صاحب‌نظران‌ عرصه فرهنگ از مهمانان و سخنرانان این مراسم هستند. 

رسیدن به توافق گفتمانی در خصوص چالش‌های مهم در عرصه فرهنگی و اجتماعی، ارائه گزارش و تحلیل از دستاوردهای مختلف و متنوع تشکل‌های مردم‌نهاد شاخص و همچنین رسیدن به ساز و کار و فرآیند مناسب برای همکاری میان این تشکل‌ها و نهادهای حاکمیتی از اهداف این همایش خواهد بود.

در این همایش حجت‌الاسلام مجید باباخانی مدیرکل تشکل‌های دینی سازمان تبلیغات اسلامی خطاب به تشکل‌های شاخص فرهنگی تبلیغی کشور اظهار داشت: بیش از ۱۰ سال از تأسیس مرکز توسعه فعالیت‌های دینی سازمان تبلیغات اسلامی می‌گذرد و هدف از تشکیل این مرکز شناسایی، دسته‌بندی، رتبه‌بندی و حمایت از تشکل‌های شاخص فرهنگی کشور بود.

وی ادامه داد: این مرکز در ادوار مختلف فراز و فرودهایی داشت و در دوره اخیر مسئولان تشکل‌های دینی سازمان تبلیغات اسلامی در بسیاری از استان‌ها حضور یافتند تا تشکل‌های شاخص فرهنگی کشور را بر اساس ملاک‌هایی مانند ساختار تشکیلاتی نیروی انسانی، اجرای سیاست‌های بالادستی، توجه به نوجوانان و جوانان رتبه‌بندی کنند. همچنین مقرر شد ذیل مرکز توسعه، مرکز نوآوری نیز به وجود آید تا حمایت‌های پراکنده را به سمت تحقق یک هدف پیش ببرد.

مدیرکل تشکل‌های دینی سازمان تبلیغات اسلامی افزود: مرکز توسعه به‌مرور تشکل‌های شاخص را در سراسر کشور شناسایی و طی جلساتی که با آن‌ها برگزار کرد این موضوع مشخص شد که این تشکل‌ها با توجه به ظرفیت‌هایی که دارند در عرصه تصویرسازی کشور نقش جدی‌تری ایفا کنند.

حجت‌الاسلام باباخانی بیان کرد: مجموعه‌های فرهنگی تبلیغی رسالت‌های متعددی را دنبال می‌کنند و در مرحله اول باید نیازهای مخاطبین را مدنظر قرار دهند چراکه این مجموعه‌ها کارساز بوده و دارای نظام تشکیلاتی هستند و چشم‌انداز دارند و امور متنوعی را تحت پوشش قرار داده و با رسانه و هنر نیز آشنا هستند لذا می‌توانند بر جامعه مخاطب تأثیر گذار باشند. البته در این میان برخی از مجموعه‌های فرهنگی، قدرت بیشتری دارند و در شمار بهترین‌های کشور هستند.

توضیحات ناجا درباره استرداد مدیرعامل اسبق بانک سرمایه
دنبال کنید

وی هم‌افزایی میان مجموعه‌های فرهنگی کشور را از دیگر اهداف برگزاری این جلسه برشمرد و اذعان داشت: مجموعه‌های فرهنگی که در سراسر کشور فعالیت دارند ظرفیتی عظیم محسوب می‌شوند، این مجموعه‌ها به واسطه ماهیت و روحیاتشان شناخته می‌شوند و می‌توانند فعالیت‌های بزرگی را انجام دهند، اما باید گفت که مسئولان هنوز با ظرفیت‌های این مجموعه‌ها آشنا نیستند.

وی ادامه داد: مجموعه‌های فرهنگی توانایی‌های عظیمی دارند و می‌توانند نه‌تنها در اجرای سیاست بلکه در سیاست‌گذاری‌ها نیز مؤثر باشند لذا برای شناساندن ظرفیت این مجموعه‌ها نیاز به یک همدلی و حرکت رسانه‌ای و ارتباطی است تا مجموعه‌های فرهنگی به طیف گسترده‌ای از مخاطبین، پیام خود را انتقال دهند. اولین گام برای مجموعه‌های فرهنگی شناخت نقاط ضعف و قوت است و همچنین در رونمایی رسانه‌ای از مجموعه‌های فرهنگی ظهور و بروز این مجموعه‌ها بسیار حائز اهمیت است.

مدیرکل تشکل‌های دینی سازمان تبلیغات اسلامی مجموعه‌های فرهنگی و تبلیغی را در زیست‌بوم فرهنگی مؤثر دانست و خاطرنشان کرد: این مجموعه‌ها هنوز شناخته‌نشده‌اند و عزم و اراده سازمان تبلیغات اسلامی بر این است که توانایی‌های این مجموعه‌ها را معرفی کند تا جامعه بیشتر از ظرفیت آن‌ها بهره‌مند شود و یک جبهه واحد را برای مقابله با تهاجم فرهنگی تشکیل دهد.

زیر ساخت های لازم برای هم‌افزایی ائمه جمعه، مساجد و کانون‌های فرهنگی تبلیغی مهیا خواهد شد

در ادامه حجت‌الاسلام حاج علی اکبری رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه به مسئولان کانون های فرهنگی و تبلیغی کشور گفت: برنامه‌ای تنظیم کرده‌اند تا شبکه امامت مساجد باید توانمندی خود را افزایش دهند تا شخصیت‌های نهادی و ساختاری را هم در چتر گفتمان انقلاب اسلامی قرار دهند و نقش خود را در حوزه هدایتگری به بهترین شکل ایفا کنند.

وی با اشاره به مطالبه مقام معظم رهبری از کانونهای فرهنگی مساجد ادامه داد: سعی کردیم برنامه‌ای با وجوه مختلف را به منظور برطرف کردن نیازمندی های فرهنگی و هنری کشور تبیین و تنظیم کنیم و در این برنامه مبانی، اسناد، و ظرفیت‌ها را اعم از ظرفیت‌های سخت و نرم و استفاده از فناوری های نو را مدنظر قرار دادیم.

رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه در ادامه بیان کرد: در گام دوم انقلاب اسلامی فرض بر این است با یک خودسازی جدی نهاد امامت بتواند نقش خود را در مسیر پیش رو و با جهت‌گیری در اجرای نقشه مهندسی فرهنگی کشور که مورد نظر مقام معظم رهبری بوده است ایفا کند.

هدف گذاری۱۲هزار میلیارد ریالی کمیته امدادبرای جلب مشارکتهای مردمی
دنبال کنید

حجت‌الاسلام حاج علی اکبری تصریح کرد: هدف گذاری ما در این رابطه مربوط به سال ۱۴۰۴ است که نهاد امامت در شبکه‌هایی که رهبر معظم انقلاب ترسیم کردند حرکت کند.

وی در رابطه با شرایط نهاد امامت توضیح داد: ما در این رابطه مشاهده کردیم که نهاد امامت با وجود پیوست فاقد شبکه بوده و پیوست آن سطحی است و به همین دلیل بر اساس یک آرایش قرارگاهی از سطح مرکزی شروع کردیم و این مورد را به شهرستان ها گسترش دادیم.

رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه در رابطه با راهکارهای تحقق این هدف بیان داشت: ما برای تحقق این هدف و در این مسیر به سمت سازماندهی قرارگاه‌های شهرستان حرکت کردیم و معتقدیم که باید راهیابی و رهبری در بافت شهری به امام جماعت در محل متصل شود و تمام جهت‌گیری‌های ما در حوزه تربیت و سازماندهی اجتماعی معطوف به پایگاه اصلی یعنی مساجد باشد و اگر این برنامه اجرا شود قطعا کامیابی حاصل خواهد شد.

وی افزود: در این شبکه آنچه به عنوان اصل و روش مطرح است گفتمان ناب انقلاب اسلامی است که باید در شبکه امامت جریان یابد تا به اهداف عالیه خود دست پیدا کند. شبکه امامت کاملاً مسجد محور سازماندهی می‌شود و مساجد باید احیاگر حوزه فرهنگ باشند.

حاج علی‌اکبری در رابطه نقش ائمه جمعه در این شبکه اظهار داشت: همکاری ائمه جمعه با نهادهای فرهنگی کاملاً در شبکه امامت مشخص و تعریف شده است اما در حال حاضر در خوشبینانه‌ترین حالت درحال استفاده از ۲۰ درصد ظرفیت ائمه جمعه در امور فرهنگی و تبلیغی کشور هستیم. باید در این راه تمامی ظرفیت های ائمه جمعه را در خدمت کانون‌های فرهنگی و تبلیغی قرار داده شود و زیرساخت‌های لازم برای توسعه این شبکه و شبکه امامت را در کشور فراهم کنیم.

در همایش ملی هوای نو که در سالن همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما برگزار شد، حجت‌الاسلام حاج علی اکبری پاسخگوی سوالات مسئولان کانون‌های فرهنگی تبلیغی سراسر کشور بود. همچنین سخنران بعدی این همایش سید احمد عبودتیان خواهد بود.

انتهای پیام/

منبع : قدس آنلاین

نویسنده:

برچسب ها :

ناموجود

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi