پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

همه داوطلبان کنکور پاستور

فضای انتخاباتی هر چند نسبت به دوره‌های قبل سردتر است، اما کم کم فعالان انتخاباتی تحرکات خود را آغاز کرده‌اند. از جمله تا این لحظه، ۱۱ تن از چهره‌های سیاسی، نامزدی خود در انتخابات را تأیید کرده اند. همچنین ۷ نفر مستقیم یا غیرمستقیم اعلام کرده‌اند که در انتخابات حضور پیدا نمی‌کنند (البته ممکن است

اختصاصی کرونا

کد خبر : 58157
تاریخ انتشار : شنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۹

کرونا :

همه داوطلبان کنکور پاستور

فضای انتخاباتی هر چند نسبت به دوره‌های قبل سردتر است، اما کم کم فعالان انتخاباتی تحرکات خود را آغاز کرده‌اند. از جمله تا این لحظه، ۱۱ تن از چهره‌های سیاسی، نامزدی خود در انتخابات را تأیید کرده اند.

همچنین ۷ نفر مستقیم یا غیرمستقیم اعلام کرده‌اند که در انتخابات حضور پیدا نمی‌کنند (البته ممکن است در ادامه تصمیمشان تغییر کند!) اما ۳۰ تن دیگر همچنان در معرض نامزدی قرار دارند و حتی اگر در انتخابات ثبت‌نام هم نکنند، به عنوان بازیگر باقی می‌مانند. در گزارش زیر به اختصار نامزدهای احتمالی ۱۴۰۰ بررسی و در یک جمله معرفی شده‌اند. طبیعتاً به این فهرست افراد زیادی را می‌توان اضافه کرد اما تلاش شده از چهره‌های مطرح کسی از قلم نیفتد.

ترافیک نامزدها در جریان اصول‌گرایی

حداقل ۶ چهره مطرح شاغل در بهارستان در معرض نامزدی هستند. محمدباقر قالیباف رئیس فعلی مجلس، امیرحسین قاضی‌زاده و علی نیکزاد دو نایب رئیس مجلس، مصطفی میرسلیم رئیس شورای مرکزی حزب مؤتلفه و نامزد انتخابات ۹۶، مهرداد بذرپاش رئیس دیوان محاسبات کشور و علیرضا زاکانی رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس مهم‌ترین چهره‌های مجلس در انتخابات خواهند بود که احتمال ثبت‌نام آن‌ها وجود دارد. اردوگاه اصول‌گرایی اما چهره‌های مطرح دیگری نیز دارد که خارج از مجلس فعال‌اند و احتمال ثبت نام آن‌ها وجود دارد. مهم‌ترین چهره‌های اصول‌گرایان عبارت اند از؛ سعید جلیلی دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی، سعید محمد فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا، رستم قاسمی وزیر اسبق نفت و معاون سپاه کرونا و محمد مخبر رئیس ستاد اجرایی فرمان امام.

آمدن کدام اصلاح طلبان محتمل است؟

بدون شک جواد ظریف وزیر خارجه و سید حسن خمینی متولی آستان امام خمینی دو چهره اصلی اصلاح طلبان در انتخابات هستند. ظریف تصریح کرده که نمی‌آید اما سیدحسن خمینی موضعی نگرفته و علاوه بر این، مسئله احراز صلاحیتش نیز مطرح است. اصلاح طلبان نامزدهای حزبی محتملی نیز دارند که هر کدام در جای خود قابل تأمل هستند؛ محسن هاشمی رفسنجانی رئیس شورای شهر تهران از حزب کارگزاران، صادق خرازی سفیر اسبق ایران در فرانسه و دبیر کل حزب ندا و محمدرضا عارف معاون اول دولت اصلاحات و رئیس بنیاد امید ایرانیان از این جمله اند. همچنین از اصلاح طلبان حاضر در دولت روحانی نیز می‌توان به اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور، علی طیب نیا وزیر اسبق اقتصاد، عباس آخوندی وزیر سابق راه و معصومه ابتکار رئیس سازمان محیط زیست اشاره کرد که احتمال نامزدی آن‌ها وجود دارد. مسعود پزشکیان وزیر اسبق بهداشت و نایب رئیس سابق مجلس را هم نباید فراموش کرد، به ویژه  که احتمال تأیید صلاحیت وی بالاست.

ببینید | آسیب نخاعی یکی از مجروحان حادثه پرواز ماهان
دنبال کنید

احمدی‌نژاد و احتمال حمایت از ضرغامی

به جز چهره‌های فوق، افراد دیگری هم هستند که طی هفته‌های آینده به خیل نامزدها می‌پیوندند. تقریباً محرز است که محمود احمدی‌نژاد رئیس‌ دولت دهم در انتخابات ثبت‌نام می‌کند، اما برخی معتقدند که احمدی‌نژاد برای پس از ردصلاحیت احتمالی خود نیز برنامه‌ای مشخص دارد. حمایت از برخی چهره‌ها مانند ضرغامی یک اقدام و پیش فرستادن برخی چهره‌های موجه تر و نزدیک به احمدی نژاد که احتمال تأیید صلاحیت دارند روش دوم است. از غلامحسین الهام معاون سابق احمدی نژاد، شمس‌الدین حسینی وزیر اقتصاد وی و ضرغامی رئیس اسبق صدا و سیما به عنوان گزینه‌های احتمالی مورد حمایت احمدی‌نژاد یاد می‌شود.

هشت چهره نزدیک به دولت در راه؟!

چهره‌های منسوب یا نزدیک به دولت هر چند دارای رأی منفی بالایی هستند اما به هر حال حمایت دولت مستقر را دارند. بدون شک علی لاریجانی رئیس سابق مجلس که ساکت‌ترین نامزد احتمالی انتخابات تا این لحظه است، اصلی ترین گزینه است. در محافل سیاسی از نامزدی ۷ عضو اعتدالی هیئت دولت شامل سورنا ستاری معاون علمی رئیس‌جمهور، سعید نمکی وزیر بهداشت، محمود حجتی وزیر کشاورزی، محمد شریعتمداری وزیر کار، جواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات، رضا اردکانیان وزیر نیرو و عبدالناصر همتی دبیر بانک مرکزی نیز سخن گفته می‌شود.

افرادی که عدم نامزدی خود را اعلام کرده‌اند

تا این لحظه ۷ چهره مطرح اعلام کرده‌اند که در انتخابات به عنوان نامزد ثبت‌نام نخواهند کرد. البته شدت این اعلام برای همه افراد یکسان نبوده است. این ۷چهره به شرح زیر هستند؛

سید محمد خاتمی رئیس‌ دولت اصلاحات / اعلام توسط اطرافیان

حرکت در مسیر جهش اقتصادی باید مبتنی بر واقعیت‌ها باشد
دنبال کنید

سید ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضاییه / اعلام توسط سخنگوی قوه قضائیه

محمدجواد ظریف ، وزیر امور خارجه / اعلام صریح توسط خود وی به کرات

محمدرضا باهنر نائب رئیس اسبق مجلس/  اعلام توسط خود وی

غلامعلی حداد عادل ، رئیس اسبق مجلس / اعلام توسط خود وی

پرویز فتاح ، رئیس بنیاد مستضعفان / اعلام توسط خود وی

مرضیه وحید دستجردی وزیر اسبق بهداشت/ اعلام توسط خود وی

منبع : قدس آنلاین

نویسنده:

برچسب ها :

ناموجود

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi