یکشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳

میکروسکوپ و ذره بین های آزمایشگاهی

میکروسکوپ و ذره بین های آزمایشگاهی میکروسکوپ نوری همانند ذره بین‌ها از عدسی‌های همگرا و واگرا تشکیل شده است و از جمله تجهیزات آزمایشگاهی است که در امر پژوهش و تحقیقات گیاه‌شناسی، صنایع غذایی، دامپزشکی و علوم زیستی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در ساخت این وسیله از دو لنز شیئی و چشمی استفاده شده است.

اختصاصی کرونا

کد خبر : 57013
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۴

کرونا :

میکروسکوپ و ذره بین های آزمایشگاهی

میکروسکوپ و ذره بین های آزمایشگاهی

میکروسکوپ و ذره بین های آزمایشگاهی 5

میکروسکوپ نوری همانند ذره بین‌ها از عدسی‌های همگرا و واگرا تشکیل شده است و از جمله تجهیزات آزمایشگاهی است که در امر پژوهش و تحقیقات گیاه‌شناسی، صنایع غذایی، دامپزشکی و علوم زیستی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در ساخت این وسیله از دو لنز شیئی و چشمی استفاده شده است. البته نوع بسیار ساده میکروسکوپ از ذربین‌هایی تشکیل شده که به صورت لوپ‌های پایه‌دار برای برخی از مشاغل هم‌چون مهندسی و تعمیرات تعبیه گشته و مصارف آن در آزمایشگاه‌ها کمتر است. با پیشرفت تکنولوژی و صنعت و همچنین پیشرفت شاخه‌های علوم پزشکی، ساخت و کارایی میکروسکوپ نوری نیز از غافله عقب نمانده و هر روز شاهد پیشرفت گسترده در تکنولوزی ساخت این وسیله هستیم. از ویژگی‌های میکروسکوپ‌های امروزی استحکام و پایداری بالای آن نسبت به گذشته، طراحی مدرن اجزای مکانیکی آن و سهولت و راحتی در استفاده از آن می‌باشد. میکروسکوپ نوری که در تحقیقات پزشکی به کار می‌رود به دو صورت چشمه نوری مجزا از میکروسکوپ و چشمه نوری تعبیه شده در میکروسکوپ طراحی و ساخته شده‌اند.

واژه میکروسکوپ از ترکیب کلمه یونانی micros و skopien گرفته شده است. میکروسکوپ نوری با توجه به رنگ زمینه، دارای انواع مختلفی همچون میکروسکوپ نوری با میدان دید تیره، میکروسکوپ نوری با میدان دید شفاف، میکروسکوپ‌های فلورسانس، فارکونترانست، تداخلی، نور پالریزه ، معکوس و میکروسکوپ نوری سه بعدی می‌باشد. این میکروسکوپ‌ها از تجهیزات آزمایشگاهی دقیقی هستند که دارای سیستم‌های نوری لنزها، فیلترها، کندانسورها، منشورها بوده و از سیستم‌های الکتریکی مبدل‌ها و منبع نور و الکترونیکی دوربین‌ها و ویدئو برخوردار می‌باشند. لوازم جانبی میکروسکوپ و ذره بین‌ها بسیار متنوع بوده و تعمیر میکروسکوپ نیز امکان‌پذیر می‌باشد.

میکروسکوپ نوری و ذره‌بین در انواع آزمایشگاه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد و از لنزهای اپتیکال آن برای بزرگ‌نمایی تصاویر نهایی با رد شدن موجی از میان نمونه‌ها و یا تصویری که توسط نمونه منعکس می‌شود مورد استفاده قرار می‌گیرد.در ادامه به معرفی انواع این تجهیزات پزشکی و لوازم جانبی میکروسکوپ و ذره‌بین خواهیم پرداخت اگر نیاز به اطلاعات بیشتری در مورد میکروسکوپ نوری دارید تا انتهای مطالب همراه ما باشید.

 انواع میکروسکوپ نوری موجود در آزمایشگاه‌ها

این وسیله پر کاربرد مدرن از لحاظ شکل استفاده به دو نوع عمودی و معکوس تقسیم می‌شود که شکل عمودی آن از کارایی بالایی در آزمایشگاه‌ها برخوردار هستند. میکروسکوپ عمودی یا مستقیم دارای سیستم روشن‌سازی زیر سینی می‌باشد که بالای آن سیستم‌های عدسی قرار می‌گیرند. این نوع میکروسکوپ نوری رومیزی بوده و در صنعت فلزکاری یا دارویی و علوم زیستی کاربرد دارند. میکروسکوپ‌های اینورت و یا همان معکوس نیز برای تحقیق و بررسی بر روی نمونه‌های ضخیم همچون سلول کشت یافته مناسب می‌باشند؛ زیرا در این نوع از میکروسکوپ نوری، قادر خواهید بود که به کمک لنزها، محل رشد سلول‌ها را نیز بررسی کنید. میکروسکوپ‌ها از لحاظ توان و قدرت به دو دسته ترکیبی یا استریو تقسیم می‌شود. در نوع ترکیبی از نمونه‌های کوچکی مثل خون، باکتری و … استفاده می‌شود؛ چون توان آن بسیار بالا بوده و جزئیات مورد نیاز را به راحتی نمایش می‌دهند.

دکتر روحانی وارد بانکوک شد
دنبال کنید

میکروسکوپ نوری ترکیبی غالبا دارای ۳ تا ۵ لنز شیئی می‌باشد که قدرت بزرگ‌نمایی آن ×۴ و ×۱۰۰ است .همچنین این میکروسکوپ‌ها دارای سیستم ادغامی بوده، یعنی بدنه آن و قاعده‌اش به شکل سیستمی یکپارچه می‌باشد. میکروسکوپ استریو نیز برای مشاهده نمونه‌های بزرگ همچون حشرات، برگ‌ها، سنگ‌ها و… بکار می‌رود. توان این میکروسکوپ‌ها پایین بوده و بزرگ‌نمایی آن در حدود ۶.۵ تا ۳۵× است. این میکروسکوپ نوری دارای دو عدسی چشمی است و تصویری سه بعدی از نمونه داده شده را فراهم می‌سازد. میکروسکوپ استریو به دو شکل توان دوگانه و زوم دوگانه تعبیه شده است و اغلب یکپارچه و یا ماژولی می‌باشند. یعنی بدنه آن‌ها را می‌توان با قواعد خاصی سرهم بندی کرد.

لوازم جانبی میکروسکوپ نوری و ذره بین

میکروسکوپ و ذره بین های آزمایشگاهی 6

لوازم جانبی میکروسکوپ نوری به شرح زیر است:

  • قطعه چشمی از جمله لوازمی است که هر از گاهی باید تمیز شده و اگر خراشیده شود حتما باید تعویض گردد.
  • سر دو چشمی؛ این وسیله در کیفیت تصاویر میکروسکوپی بسیار تاثیرگذار بوده و شامل اجزای منشور و آینه است.
  • منشورها سطوحی انعکاسی داشته که به مرور زمان زنگ می‌زند و توانایی خود را در انعکاس تصاویر از دست می‌دهد؛ در نتیجه پس مدتی این قطعه در میکروسکوپ نوری نیز باید تعویض شود. البته این قطعه جزو لوازم قابل تعمیر میکروسکوپ نیز است اما چون بسیار کار دشواریست حتما باید توسط شرکت‌های متخصص این کار صورت بگیرد.
  • آینه‎ها نیز از جمله لوازم جانبی میکروسکوپ و ذره‌بین به شمار می‌آید و دارای سطوحی انعکاسی بوده و مستعد زنگ زدن نیز می‌باشند. در تعمیر میکروسکوپ این قطعه از سر دو چشمی جدا شده و آینه‌ای جدید جایگزین می‌کنند.
  • المپ رشته‌ای جزئی مصرفی با طول عمری معین در میکروسکوپ نوری به شمار می‌آید. به‌طوری که مدام باید آن را تعویض کرد.
  • کنداسور وسیله‌ایست که چگونگی تمرکز نور روی نمونه یا نور رنگ زمینه را کنترل می‌کند و دارای اجزای نوری و مکانیکی است. اجزای نوری این وسیله عدسی‌ها و اجزای مکانیکی آن قطعات هستند.
  • گیره‌های کنترل از دیگر لوازمی است که مورد نیاز میکروسکوپ نوری و ذره‌ بین‌ها میباشد و از آن در جهت تنظیم موقعیت نمونه هنگام مشاهده استفاده می‌گردد.
حسن نوروزی: مردم،در این روز حماسه تحسین برانگیز دیگری خلق می کنند
دنبال کنید

این تجهیزات آزمایشگاهی بسیار حساس بوده و به همین دلیل جهت تعمیر آن‌ها باید از نیروهای متخصص و کارآمد بهره گرفت.

کیفیت میکروسکوپ

بعد از اینکه نوع میکروسکوپ مورد نیازتان را شناسایی کردید باید هنگام خرید میکروسکوپ نوری به کیفیت آن نیز توجه کنید. نوع جنس بدنه، لنزها و شدت نورانی سازی آن را باید بررسی کنید و سپس اقدام به خرید میکروسکوپ نوری کنید. به طور کل میکروسکوپ‌ها را از لحاظ کیفیت به دو کلاس a, b تقسیم می‌کنند؛

  • میکروسکوپ نوع کلاس a

برخی از میکروسکوپ‌های ژاپنی و آلمانی دارای قیمت بسیار بالا بوده که هرکسی قادر به خرید آن نیست. اما در واقع این قیمت‌های گزاف فقط بابت برند و اسم پرداخت می‌شود و یا کارایی آن برای همه افراد نیست و نیاز به متخصصین خود دارد. در آزمایشگاه‌ها می‌توان از موارد مشابه آن که دارای کیفیت خوب و قیمتی پایین‌تر است استفاده کرد. این نوع از میکروسکوپ‌های نوری دارای لنزهای بسیار عالی هستند؛ اما ممکن جزو برندهای مشهور نباشند و در نتیجه قیمت آن‌ها نیز بسیار با صرفه‌تر است. همچنین از طراحی آرگونومیک برای استفاده راحت‌تر از این وسیله بهره گرفته شده است که برای کاربرد روزمره گزینه‌ای بسیار عالی می‌باشند. در طراحی این نوع از میکروسکوپ‌ها از آلیاژهای عالی محکم فلزی استفاده شده و همچنین به جای آینه‌ها از منشورهایی با کیفیت بالا و دیافراگم های چشمی تعبیه شده است.

  • کیفیت میکروسکوپ کلاس (b کیفیت عناصر چشمی و نوری)

کیفیت عناصر نوری تا حد زیادی به کیفیت لنز شیئی و لنز چشمی وابسته می‌باشد. لنزهای بی رنگ لنزهایی بسیار با کیفیت از نوع شیئی بوده و رنگ‌های مختلف را به راحتی منعکس می‌سازند. این نوع از میکروسکوپ نوری که دارای چنین لنزهایی هستند بسیار پر طرفدار بوده اما در مواردی نیز برخی متخصصان نیاز به لنزهای بهتر و با کیفیت‌تری دارند در واقع نیازمند لنزهای شیئی نوع semi_ plan یا plan هستند. این نوع از لنزها در میکروسکوپ نوری معمولا برای تحقیقات پیچیده زیستی استفاده می‌گردند و از نظر قیمت دو برابر لنزهای بی رنگ ارزش دارند. همچنین از مزایای دیگر لنز شیئی DIN این است که قابلیت تعویض قطعه را دارا هستند.

میکروسکوپ و ذره بین های آزمایشگاهی 7

شما عزیزان برای تهیه کلیه تجهیزات آزمایشگاهی از جمله میکروسکوپ نوری یا ذره بین و همچنین تهیه و خرید لوازم جانبی میکروسکوپ و ذره بین جهت تعمیر میکروسکوپ می‌توانید به سایت فروشگاه آبان مهر مراجعه کرده و میکروسکوپ مورد نیاز خود را با مشاوره متخصصین این سایت تهیه نمایید.

نویسنده:

برچسب ها :

ناموجود

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi