چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳

حمله ربیعی به دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی بخاطر حمایت از مصوبه مجلس

علی ربیعی در نشست خبری امروز خود دبیرخانه شورایعالی امنیت ملی را در موضوع همکاری با مجلس در تدوین طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها مورد هجمه قرار داد و تلویحاً به دور زدن رئیس جمهور متهم کرد. قدس انلاین: سخنگوی دولت امروز در نشست خبری هفتگی خود که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد در

اختصاصی کرونا

کد خبر : 56089
تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۵

کرونا :

حمله ربیعی به دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی بخاطر حمایت از مصوبه مجلس

حمله ربیعی به دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی بخاطر حمایت از مصوبه مجلس 3

علی ربیعی در نشست خبری امروز خود دبیرخانه شورایعالی امنیت ملی را در موضوع همکاری با مجلس در تدوین طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها مورد هجمه قرار داد و تلویحاً به دور زدن رئیس جمهور متهم کرد.

قدس انلاین: سخنگوی دولت امروز در نشست خبری هفتگی خود که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد در پاسخ به سؤالی در مورد بیانیه دبیرخانه شورایعالی امنیت ملی در حمایت از مصوبه اخیر مجلس و تأکید بر اینکه مصوبه مذکور به زیان منافع ملی نیست و موضع دولت در برابر این بیانیه، گفت: در این شرایط اساساً ما به نهادهای هماهنگ کننده در حوزه تأمین امنیت ملی نیاز داریم. باید این نهادها را از حاشیه دور نگه داریم و حمایت کنیم. وی گفت: در شرایطی که قدرتها و کشورهای دشمن منافع ما را مورد هجمه قرار می‌دهند لازم است این نهادها بدون تنش و حاشیه کار کنند.

علی ربیعی افزود: بحث دولت این بود وقتی قانونی به این مهمی که بر زندگی روزمره مردم و معیشت و تحولات اجتماعی و سیاست منطقه‌ای و خارجی ما اثر می‌گذارد تهیه و تصویب می‌شود، دولت از آن مطلع باشد و حداقل اینکه مورد مشورت قرار گیرد. این انتظار بالایی نبود.

وی با اشاره به اینکه یکسری قوانین برای کوتاه مدت نیستند و به آینده کشور مربوط است، تأکید کرد: این قانون (اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها) حوزه سیاسی و اقتصادی را تحت تأثیر قرار می‌دهد. انتظار این بود اعضای دولت در شورایعالی امنیت ملی مورد مشورت قرار گیرند و یک اجماع ملی در این سطح از تصمیمات ایجاد شود. بحث در همین سطح بود

دستیار ارتباطات اجتماعی رئیس جمهور با یادآوری اینکه رئیس مجلس گفتند هماهنگی بین قوه مقننه و دبیرخانه دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی از دو ماه قبل صورت گرفته بود که این موضوع منجر به یک بیانیه شد، اظهار داشت: باید بعد از این به چارچوب‌ها برگردیم و منازعه را ادامه ندهیم و همه باید با انسجام دنبال هماهنگی باشیم.

ستاد انتخابات: نتایج بیشتر حوزه‌ها را تا نیمه شب امشب اعلام می‌کنیم
دنبال کنید

وی افزود: دبیرخانه بخشی از ستگاه اداری و ستادی  شورایعالی امنیت ملی است اما برخی تلاش دارند نوعی دوگانه و دوگانگی را ایجاد کنند که درست نیست.

ربیعی با یادآوری اینکه رئیس شورا ی عالی امنیت ملی دبیر این نهاد را تعیین و منصوب می‌کند و ساختار دبیرخانه نیز در دولت به تصویب می رسد، خاطرنشان کرد:  وظایف دیبرخانه هم برگزاری جلسات آماده کردن دستور کار و مصوبات و کار اصلی آن تجمیع دیدگاه‌ها و ارائه نظرات  کارشناسی به رئیس و اعضای شورایعالی امنیت ملی است.

وی گفت: است ورودی مأموریت‌های دبیرخانه شورا از دو کانال است. یا رئیس جمهور به عنوان رئیس شورایعالی امنیت ملی مأموریت‌ها را به دبیرخانه ارجاع می‌دهد یا دبیرخانه مستقلاً در مواردی بر اساس برخی مصوبات دارای اختیار می‌شود. حتی مواردی هم که رهبری ارجاع می دهند به رئیس شورا که رئیس جمهور است، می‌نویسند. 

ربیعی با اشاره به اینکه بیانیه صادر شده نشان می‌دهد ارجاع (موضوع مصوبه مجلس) بر اساس مصوبه شورای عالی امنیت ملی بوده، اظهار داشت: رئیس مجلس هم گفتند ودو ماه قبل کلیات ایده و طرحی را که نمایندگان داشتند به اعضای شورای عالی امنیت ملی ارائه دادند و شورا هم ملاحظاتی را نسبت به موضوع جمع بندی و تصویب کرد که در این مصوبه همچنین از مجلس خواسته شده بود در بررسی طرح با دبیرخانه شورا و وزارت خارجه هماهنگی شود. 

سخنگوی دولت گفت: تعدادی از عضای اصلی و مهم دولت که عضو شورا یعالی امنیت ملی هستند معتقدند در فرآیند تصمیم سازی دبیرخانه هیچ نقشی نداشتند یا نظر آنها دیده نشده و آنگونه که در بیانیه دبیرخانه هم تأکید شده شرط هماهنگی و مشورت با وزارت خارجه نیز صورت نگرفته است. به علاوه این سنت که وقتی امری به دبیرخانه محول می‌شود تصمیمات به امضای رئیس شورا که رئیس جمهور است برسد هم  اجرا نشده است.

فردا؛ نشست ویژه کمیسیون آموزش مجلس برای تعویق در برگزاری کنکور ۹۹
دنبال کنید

ربیعی تصریح کرد: رئیس جمهور که رئیس شورایعالی امنیت ملی است هیچ اطلاعی از این مصوبه نداشتند و وزیر خارجه هم می گوید تعاملی صورت نگرفته است. می‌شد اجماع سازی صورت گیرد. اکنون رئیس شورای عالی امنیت ملی می‌گوید این مصوبه به زیان  منافع است و وزیر خارجه که باید آن را اجرا کند نگرانی دارد.

ادامه دارد…

قدس-آنلاین

نویسنده:

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi