جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

اروپا انتظارات ایران را برای حفظ عملی برجام برآورده نکرده است

«هانس اودو موتسل» سفیر آلمان در تهران با حجت‌الاسلام مجتبی ذوالنور رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی دیدار و گفتگو کرد. کرونا: ذوالنور در ابتدای این دیدار با اشاره به اینکه مناسبات جمهوری اسلامی ایران و آلمان به لحاظ فرهنگی و هم از منظر اقتصادی و تجارت، ریشه در تاریخ ۱۵۰ ساله دارد، گفت: نگاه مردم

اختصاصی کرونا

کد خبر : 56083
تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۲

کرونا :

اروپا انتظارات ایران را برای حفظ عملی برجام برآورده نکرده است

اروپا انتظارات ایران را برای حفظ عملی برجام برآورده نکرده است 3

«هانس اودو موتسل» سفیر آلمان در تهران با حجت‌الاسلام مجتبی ذوالنور رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی دیدار و گفتگو کرد.

کرونا: ذوالنور در ابتدای این دیدار با اشاره به اینکه مناسبات جمهوری اسلامی ایران و آلمان به لحاظ فرهنگی و هم از منظر اقتصادی و تجارت، ریشه در تاریخ ۱۵۰ ساله دارد، گفت: نگاه مردم دو کشور نسبت به یکدیگر عمدتاً مثبت و بر اساس احترام متقابل بوده؛ هرچند که در مقاطعی متأثر از نقش طرف‌های ثالث، این نگاه دستخوش تغییر شده است.

وی با اشاره به تصویب قانون «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از ملت ایران» در مجلس شورای اسلامی، ابعاد مختلف این قانون را تشریح کرد و با انتقاد از بی‌عملی اروپا در موضوعاتی مانند اجرای تعهدات برجامی، تصریح کرد: اروپا در ماجرای حفظ عملی برجام انتظارات جمهوری اسلامی ایران را برآورده نکرده است بنابراین بر این باور هستم اگر اروپا از جمله آلمان، در دفاع از تعهدات خود ذیل برجام به طور موثر اقدام و در برابر زیاده خواهی آمریکا مقاومت کرده و در برابر جنایت‌های در حال انجام در غرب آسیا مسئولانه رفتار کند، جهانی امن با حداقل تنش و بحران خواهیم داشت.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران به همه تعهدات خود مطابق توافق برجام عمل کرده است اما طرف مقابل علی‌رغم گذشت چندسال، از اجرای تکالیف خود طفره رفته است از این رو تداوم یک طرفه تعهدات پذیرفتنی نیست.

ذوالنور گفت: ما در قانون اخیر به طرف‌های این توافق مهلتی ۲ ماهه داده‌ایم تا حسن نیت خود را برای اجرای توافقات خود، به صورتی ملموس نشان دهند، در غیر این صورت دولت را مکلف کرده‌ایم گام‌های مهمی را برای کاهش تعهدات طرف ایرانی بردارد.

آمریکا در برابر اراده آهنین و منطق ملت ایران کاره‌ای نیست / نماز عید فطر
دنبال کنید

وی با اشاره به خروج آمریکا از برجام، افزود: آمریکا با خروج از برجام و وضع تحریم‌های ظالمانه، خسارات زیادی را متوجه ملت ایران کرده است، از این رو در صورتی‌که دولت جدید این کشور قصد بازگشت به برجام را داشته باشد باید این زیان‌ها را جبران کرده و به تعهدات خود مبنی بر رفع تحریم‌ها عمل کند.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در پایان با محکوم کردن استانداردهای دوگانه اروپا و غرب در قبال موضوع دسترسی به انرژی هسته‌ای، گفت: اروپا و غرب در موضوع هسته‌ای ایران نگاه‌های تبعیض آمیزی دارند، بطوری که رژیم صهیونیستی که دارای صدها کلاهک هسته‌ای است، مصون از اعتراض و ایراد است در حالی‌که فعالیت صلح‌آمیز و علمی جمهوری اسلامی ایران در این زمینه مورد اعتراض است. این نوع برخورد قابل قبول نیست.

آلمان از تداوم اجرای برجام حمایت می‌کند

«هانس اودو موتسل» سفیر آلمان در تهران نیز در ابتدای این دیدار با ابراز خرسندی از گفت‌وگوهای سازنده نمایندگان مجالس ایران و آلمان در سال‌های گذشته، گفت: ما بر اهمیت و نقش موثر مجلس شورای اسلامی در تحولات داخلی و خارجی ایران آگاه هستیم، از این رو از توسعه همکاری‌های فیمابین بویژه میان کمیسیون‌های روابط خارجی دو پارلمان استقبال می‌کنیم.

وی با اشاره به مذاکرات برجامی و صرف زمانی طولانی برای رسیدن به توافقی در زمینه پرونده هسته‌ای کشورمان گفت: آلمان از تداوم اجرای برجام حمایت می‌کند و معتقد است، اجرای دقیق این سند از سوی طرفین، موجب تأمین منافع همه ذینفعان خواهد شد.

سفیر آلمان در تهران در پایان سوالاتی در خصوص نحوه اجرای قانون «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از ملت ایران» مطرح و پاسخ مقتضی را دریافت کرد.

انتهای پیام/

قدس-آنلاین

نویسنده:

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi