جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

آتش‌ به اختیاری در عرصه‌های علمی و اجتماعی

سیاست/ مهدی خالدی ۵ آذر ۱۳۵۸ بود که فرمان تشکیل ارتش ۲۰ میلیونی از جانب امام خمینی(ره) بنیان‌گذار بزرگ انقلاب اسلامی صادر شد و پس از تصویب مجلس شورای اسلامی در دی ۱۳۵۹ سازمان بسیج مستضعفین به‌صورت قانونی رسمیت پیدا کرد. اگرچه فلسفه وجودی بسیج مستضعفین در ابتدای شکل‌گیری در دفاع از انقلاب نوپای اسلامی

اختصاصی کرونا

کد خبر : 55581
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۶ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۱

کرونا :

آتش‌ به اختیاری در عرصه‌های علمی و اجتماعی

آتش‌ به اختیاری در عرصه‌های علمی و اجتماعی 3

سیاست/ مهدی خالدی ۵ آذر ۱۳۵۸ بود که فرمان تشکیل ارتش ۲۰ میلیونی از جانب امام خمینی(ره) بنیان‌گذار بزرگ انقلاب اسلامی صادر شد و پس از تصویب مجلس شورای اسلامی در دی ۱۳۵۹ سازمان بسیج مستضعفین به‌صورت قانونی رسمیت پیدا کرد.

اگرچه فلسفه وجودی بسیج مستضعفین در ابتدای شکل‌گیری در دفاع از انقلاب نوپای اسلامی و طبقات محروم جامعه خلاصه می‌شد، اما این نیرو به عامل مهمی در تغییر معادلات جنگ هشت‌ساله تبدیل و در مراحل بعد نیز به عرصه‌ای برای مشارکت و نقش‌آفرینی نیروهای مؤمن، جوان و انقلابی در حوزه‌های مختلف بدل شد. اکنون و با گذشت بیش از ۴۰ سال از این رویداد، بسیج نه تنها کارویژه‌های خود را از دست نداده، بلکه به عامل مهمی در دفاع از آرمان‌های انقلاب اسلامی و پای کار همیشگی در دفاع از مردم تبدیل شده است.

روزهای آخر آبان ۹۶ و آغازین بهار ۹۸ وقتی زلزله کرمانشاه و سیل گلستان، جان و جسم ایرانیان را آزرده کرد، این نسخه بسیج بود که خود را نشان داد و در رزمایشی همگانی، امکانات و ظرفیت‌های گوشه گوشه کشور را به‌کمک گرفت تا آلام هموطنان رنج‌دیده را بکاهد. روزهای پایانی اسفند ۹۸ نیز داستان همین‌گونه بود. این بار بسیج به میدان مقابله با کرونا برخاست و دیری نپایید که کوی و برزن، شاهد حضور جوانان مؤمنی بود که برای ضدعفونی کردن معابر و عملی ساختن منویات رهبری در اجرای رزمایش مواسات و کمک مؤمنانه بپا خاسته و مانند همیشه خوش درخشیدند. مرور آنچه در ایّام شیوع کرونا در کشورهای مختلف جهان و به‌خصوص داعیه‌داران تمدّن و فرهنگ گذشت و مقایسه آن با جلوه‌های تاریخی ایثار و فداکاری ایرانیان، مطمئناً درس‌های مهمی را در تاریخ ثبت خواهد کرد.
بسیج و تبلور استعداد جوانان ایرانی

پیام روز گذشته رهبر معظم انقلاب اسلامی که به ‌مناسبت سالروز تشکیل بسیج مستضعفین صادر شد، بار دیگر اهمیت حضور دوچندان این نیروی مردمی را در تمام عرصه‌های انقلاب به همگان گوشزد کرد. اطلاق بسیج به عنوان «ثروت بزرگ» و «ذخیره‌ خداداد ملت ایران» از سوی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، مطالبه‌ای جز فعال شدن هرچه بیشتر نیروهای مؤمن و انقلابی در عرصه جنگ نرم و مقابله با جنگ اقتصادی دشمن نیست.

مشارکت در مسائل آموزشی ویژگی مشترک تمام دوره‌های آموزشی فنلاند/شیوه‌های آموزشی هر10سال یکبار بازنگری می شود
دنبال کنید

مرتضی آقاتهرانی، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با قدس با اشاره به این نکته در تحلیل پیام روز گذشته رهبر معظم انقلاب، رسالت مهم این روزهای نیروهای انقلابی را حضور جهادی و فعال‌تر در اجتماع عنوان می‌کند و می‌گوید: حضرت آیت‌الله خامنه‌ای نه امروز و دیروز بلکه هر روز ما را به دو نکته رهنمود می‌دهند؛ نخست اتکا به توان و ظرفیت‌های داخلی برای عبور از مشکلات و دیگری هوشیاری در مقابله با توطئه‌های دشمن. دبیرکل حزب پایداری انقلاب اسلامی در این‌باره تصریح می‌کند: این دو نکته واقعیت امروز ماست. مسئولان باید امید بستن به اروپا و آمریکا را در حل مشکلات کنار بگذارند و شالوده توسعه کشور را  بر نیروها و امکانات داخلی قرار دهند تا به این طریق توطئه‌های دشمن را به ناکامی بکشانند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در اسلام هم تأکید زیادی بر اتکا به خود و دل نبستن به بیگانگان شده، با اشاره به آیه «قُوا أَنْفُسَکُمْ» ادامه داد: تا پایان دولت کنونی کمتر از یک سال باقی مانده و اگر در همین مدت دل بستن به غرب را کنار بگذاریم، قطعاً تحولات خوبی بر اساس این رهنمود اتفاق خواهد افتاد. مرتضی آقاتهرانی تصریح کرد: اگر به توان مردم و استعداد جوانان خود تکیه کنیم، آن‌گاه «جهش تولید» توصیه‌شدۀ رهبر انقلاب، به‌خوبی محقق خواهد شد. خوب در این مسیر و پازل مسلماً نیروهای مؤمن و انقلابی بسیج جایگاه ممتازی دارند. بسیج بی‌‎ریایی و پرکاری خود را ثابت کرده و اکنون هم اگر فضا فراهم شود می‌تواند شگفتی‌های بسیاری خلق کند. وی می‌گوید: رهبر انقلاب وقتی مفهوم «آتش به اختیار» را در پرداختن به مشکلات مطرح کردند، خط مقدم این خطاب بسیجیان هستند. در عمل هم جوانان بسیجی در جنگ آتش به اختیاری را به بهترین وجه معنا کردند. در جنگ نیرو و فرمانده بسیجی منتظر هیچ چیز نبود و در ازخودگذشتگی از یکدیگر سبقت می‌گرفتند. در اوضاع کرونا خوشبختانه این روحیه مردمی بودن بار دیگر ثابت شد. اکنون به نظر می‌رسد با توجه به تهاجم اقتصادی همه‌جانبه دشمن علیه ما در کنار خنثی‌سازی جنگ نرم، این دو عرصه باید بیشتر توسط نیروهای انقلاب مد نظر قرار گیرد.

اوبامای مونث را بیشتر بشناسید
دنبال کنید

بسیج بزرگ‌ترین سازمان مردم‌پایه

معاون اسبق سازمان انرژی اتمی نیز با بیان اینکه امروز ۴۰ سال پس از اقدام بنیان‌گذار کبیر انقلاب اسلامی در صدور فرمان تشکیل بسیج مستضعفین، این نهاد هر روز پویاتر و سرزنده‌تر می‌شود، درباره دلیل این بالندگی می‌گوید: بسیج یادگار ارزشمند و میراث مانای امام خمینی(ره) بود که تأثیرات آن در مراحل بعد انقلاب به‌عینه اثبات شد. مسعود اخوان فرد با بیان اینکه بسیج را در یک تعریف می توان سرمایه بی‌انتهای نیروهای انقلابی نامید می‌افزاید: این سرمایه در برهه‌های حساس امتحان خود را پس داده و امروز نیز امنیت‌آفرینی و مشارکت سازنده و فعال در بحران‌های اجتماعی، ظرفیت‌های گسترده این نیرو را به ما گوشزد می‌کند. بسیج به عنوان یک سرمایه و یک اقیانوس بی انتهاست، اما در شرایط کنونی که کشور مورد جنگ همه‌جانبه امنیتی، فرهنگی، علمی و حتی اجتماعی قرار گرفته، این مطالبه درستی از سوی رهبری است که بسیج لازم است با پایگاه قوی مردمی وارد این نبرد شود و بتواند توطئه‌ها را خنثی سازد. اخوان فرد با اشاره به نقش‌آفرینی نیروهای جوان بسیجی در حوزه هسته‌ای و تحول در این عرصه افزود: شهید مصطفی احمدی روشن، شهید مسعود علی‌محمدی، شهید مجید شهریاری و شهید داریوش رضایی‌نژاد گواه تأثیر اندیشه انقلابی بر عرصه‌های علمی و تحول در آن حوزه هستند، اما لازم است همان‌گونه که نیروهای انقلابی در عرصه نظامی و هسته‌ای منشأ تحول شده‌اند، به عرصه‌های دیگر علمی بر اساس مطالبه رهبری و البته خواست مردم وارد و پیشران توسعه کشور شوند.

معاون اسبق سازمان انرژی اتمی با اشاره به تجربه حضور چند سال پیش نیروهای مؤمن در حوزه مبارزه با فساد اقتصادی گفت: این حضور بسیج به انتشار بسیاری از پرونده‌های فساد منجر شد و بسیاری از متقلبان را به محکمه کشاند. همچنین در موضع مقابله با کرونا نیز این بسیج بود که به کمک کادر درمان شتافت. بسیج در واقع بزرگ‌ترین سازمان مردم‌نهاد و مردم‌پایه کشور است و لازم است از ظرفیت این ثروت بی‌پایان و ذخیره خداداد، حوزه های مختلف بیشتر استفاده کنند.

قدس-آنلاین

نویسنده:

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi