پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

گام حرفه ای شبکه استانی دنا؛ از ارتقاء کیفی تا درخشش های ملی

گام حرفه ای شبکه استانی دنا؛ از ارتقاء کیفی تا درخشش های ملی • سیمای استانی دنا در رده برترین¬ شبکه¬های استانی • افزایش میزان مخاطبان شبکه دنا • افزایش تعامل شبکه دنا با مخاطبان با رویکرد مخاطب محوری به گزارش کرونا به نقل از رسانه ها سیمای مرکز کهگیلویه و بویراحمد براساس آخرین ارزیابی¬های

اختصاصی کرونا

کد خبر : 55548
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۵ آذر ۱۳۹۹ - ۲۳:۰۴

کرونا :

گام حرفه ای شبکه استانی دنا؛ از ارتقاء کیفی تا درخشش های ملی

گام حرفه ای شبکه استانی دنا؛ از ارتقاء کیفی تا درخشش های ملی
• سیمای استانی دنا در رده برترین¬ شبکه¬های استانی
• افزایش میزان مخاطبان شبکه دنا
• افزایش تعامل شبکه دنا با مخاطبان با رویکرد مخاطب محوری
به گزارش کرونا به نقل از رسانه ها سیمای مرکز کهگیلویه و بویراحمد براساس آخرین ارزیابی¬های مرکز سیمای استان¬ها در رده سه شبکه استانی برتر کشور قرار گرفت. جایگاهی برتر از ۳۰ شبکه تلویزیونی استانی دیگر کشور که پس از بررسی و ارزیابی شاخص¬های متعدد اعلام شده و ارتقاء جایگاه این رسانه در همه ارزیابی¬های چند فصل اخیر روند صعودی داشته است. به نحوی که به اعتقاد بسیاری از کارشناسان این شبکه به پدیده شبکه های استانی تبدیل شده است. برای تبیین چگونگی و چرایی این موفقیت¬ها مهمان مدیرکل صدا و سیمای مرکز کهگیلویه و بویراحمد شدیم. مدیرکلی که در عین جوانی تاکنون کارنامه موفقی در عرصه مدیریت رسانه دارد و اکنون در امتداد این موفقیت¬ها شاهد درخشش شبکه استانی دنا هستیم.
آقای رئوف سلام به عنوان اولین سوال از موفقیت¬های اخیر شبکه استانی دنا بگوئید.
با سلام خدمت شما و مخاطبان محترم این گفتگو، شاید لازم است که ابتدا درخصوص سازوکار ارزیابی¬های ستادی از عملکرد شبکه¬های استانی صدا و سیما توضیح مختصری عرض کنم. شبکه¬های ۳۳ گانه استانی صدا و سیما به عنوان شبکه¬های مستقل ۲۴ ساعته¬ای است در ذیل سپهر رسانه¬ای صدا و سیمای کشور با ماموریت¬های ویژه¬ای فعالیت می¬کنند. فعالیت¬های این شبکه براساس شاخص¬های ۱۲ گانه از جمله حرفه¬ای بودن تولیدات و میزان رضایت مخاطبان، به صورت ستادی در هر فصل ارزیابی می¬شود. نتایج این ارزیابی¬ها به عنوان سنجه¬ای از کارنامه کیفی هر مرکز محسوب می¬شود. خوشبختانه در ۶ فصل گذشته جایگاه شبکه استانی دنا روند افزایشی داشته است به نحوی که در آخرین ارزیابی شبکه استانی دنا پس از سیمای مراکز خراسان رضوی و اصفهان در جایگاه سومین شبکه برتر استانی کشور و اولین شبکه استانی سطح دو کشور معرفی شده است. به گواه نتایج همین ارزیابی¬ها شبکه استانی دنا در برخی از فصول جهش حرفه¬ای چند پله¬ای داشته است و به اذعان کارشناسان ارزیابی در تهران، سیمای این مرکز پدیده سیمای مراکز استانی کشور محسوب می شود.
آنگونه که اشاره کردید جایگاه کیفی شبکه استانی دنا امروز بالاتر از شبکه¬های استان¬ها همسایه است. دلیل این موفقیت¬ را در چه می¬دانید؟ آیا سایر مراکز کم کار شده¬اند؟
رقابت جدی در میان مدیران شبکه¬های استانی برای افزایش جذب مخاطب و ارتقاء کیفی شبکه وجود دارد. در حقیقت نتایج همین ارزیابی¬ها به عنوان یکی از مهمترین شاخص¬های ارزیابی عملکرد مدیران مراکز استان¬ها محسوب می¬شود. به طور قطع هیچ مرکزی برای ارتقاء مرکزی دیگر متوقف نمانده است. هرچند همه مراکز استان¬ها با محدودیت¬های منابع روبرو هستند اما این موفقیت در شرایطی بوده که برخی استان¬ها از جمله کهگیلویه و بویراحمد به دلیل محرومیت-های موجود در شرایط سخت¬تری قرار داشته¬اند.
در پاسخ به سوال شما درخصوص دلایل موفقیت می¬توان گفت به طور قطع این موفقیت اول لطف الهی و بعد نتیجه یک برنامه ریزی مدون برای استفاده از هم ظرفیت¬ها موجود مرکز و همت و تلاش کارکنان خدوم و شریف مرکز است. البته نمی¬توان از نقش برپایی اتاق¬های اندیشه¬ورزی، دوره¬های آموزشی و ارزیابی¬های مستمر داخلی که در یک سال و نیم گذشته به جد دنبال شده، غافل شد. تغییر برخی از رویکردهای برنامه¬سازی همچون مرکزگریزی به جای مرکز محوری، مخاطب محوری به جای رویکرد شهرت محوری، مواجهه فعال رسانه¬ای با پدیده¬های اجتماعی و فرهنگی، افزایش مطالبه¬گری رسانه¬ای از متولیان و از همه مهمتر ایجاد بستر تعامل میان رسانه و مخاطبان توانست رضایت بیشتری برای مخاطبان فرهیخته شبکه استانی دنا فراهم کند. البته همانگونه که مطلع هستید تولیدات رسانه¬ای در مجموعه صدا و سیما نتیجه کار تیمی است که موفقیت هر تیم منوط به هدایت و سازماندهی و ایجاد بستری برای همدلی و هم¬افزایی است که به حمدالله رعایت این بایسته¬ها در افزایش بهره¬وری و بهبود کیفی تولیدات موثر بود. از طرفی دیگر صدا و سیمای مرکز کهگیلویه و بویراحمد از سرمایه انسانی توانمند، چند پیشه، جوان و مستعد برخوردار است که در حقیقت عصاره¬ای از هنرمندان، نخبگان و نیروهای خلاق این استان است و مرکز با بهره¬گیری از این سرمایه توانسته در اجرای ماموریت¬های سازمانی سربلند باشد هرچند نباید این موفقیت¬ها موجب غرور ما شود زیرا همانگونه که نتیجه تلاش همکاران ما در صدا و سیمای مرکز کهگیلویه و بویراحمد به این موفقیت¬ها منجر شد سایر استان¬ها هم برای ارتقاء جایگاه خود دست از تلاش نکشیده¬اند.
نتیجه تلاش هر رسانه¬ای با افزایش رضایت مخاطبان رابطه مستقیم دارد، آیا این اتفاق همراه با تلاش حرفه¬ای شبکه استانی دنا رخ داده است؟
ملاک رسانه ملی در پاسخ به این سوال نظرسنجی¬های فصلی است که براساس یک پرسشنامه استاندارد و ثابت با استفاده از پرسشگران حرفه¬ای تهیه می¬شود. این پرسشنامه موارد مختلفی را از جمله میزان مخاطب، وضع برنامه¬های پرمخاطب، میزان رضایت و میزان مصرف رسانه¬ای مخاطبان هر شبکه استانی می¬سنجد. همانگونه که اشاره کردید تقاطع نظرسنجی¬ها با نتایج ارزیابی¬های ستادی رابطه مستقیم دارد. نتایج آخرین نظرسنجی فصلی نشان می¬دهد که رضایتمندی مخاطبان شبکه استانی دنا ۸۲ ممیز ۵ دهم درصد است که همین آمار در نظرسنجی سال قبل ۸۰ ممیز ۵ دهم درصد بوده که ۲ درصد افزایش داشته است. نگاهی تحلیلی به این آمار گویای آن است که افزایش میزان مخاطبان با ارتقاء کیفی برنامه¬ها رابطه مستقیم دارد. بی¬شک عواملی چون تغییرات سبک و ریتم زندگی و افزایش مصرف ابزارهای نوین رسانه¬ای بر کاهش میزان مصرف تلویزیون تاثیر گذاشته است اما تجربه نشان داده با برنامه¬ریزی، استفاده از مزیت¬های رقابتی و ارتقاء کیفی برنامه¬سازی می¬توان مخاطبان تلویزیون را افزایش داد.
اما همانگونه که شما هم یادآور شدید حفظ جایگاه برتری کشور برنامه مدونی می¬خواهد، برنامه شما برای استمرار این موفقیت¬ها چیست؟
بی شک ادامه مسیری که منجر به موفقیت امروز ما شده دنبال می¬شود. به حمدالله تولید چندین برنامه فاخر از جمله تله فیلم، مستند و انیمیشن که جزء طرح¬های پرهزینه محسوب می¬شود با استفاده از فضای همدلی موجود در استان آغاز شده است. استفاده از تفکر جهادی و ظرفیت¬های چند پیشه¬گی هنرمندان خلاق مرکز باعث شده که هزینه¬های مادی و معنوی تولید این برنامه¬ها نسبت به سایر استان¬ها بهینه باشد و بتوان بر حجم این تولیدات اضافه کرد. بی¬شک پخش این تولیدات از آنتن شبکه استانی استان هم افزایش رضایت مردم فهیم استان را در پی دارد و از طرفی بازپخش آن از شبکه¬های ملی موجب معرفی ظرفیت¬ها، فرهنگ و آداب و رسوم مردم غیور استان در عرصه ملی است. از طرفی تولیدات فاخر این مرکز می¬تواند استعدادهای جوان استان را شناسایی و معرفی کند. در این میان لازم است که متولیان فرهنگی استان هم ما را یاری کنند تا با مشارکت در ساخت تولیدات فاخر زمینه معرفی بیشتر و بهتر ظرفیت¬های استان فراهم شود که به طور قطع با افزایش جذب سرمایه¬گذاری، توسعه و بهبود وضع اقتصادی استان هم موجب می¬شود.
در آخر از وقتی که در اختیار ما قرار دادید تشکر می¬کنم و ضمن تبریک و عرض خداقوت به همه تلاشگران شبکه استانی دنا استمرار این موفقیت¬ها را که افتخار مردم استان است، آرزومندم.

خدمات ویژه موکب شهدای مدافع حرم اوقاف کهگیلویه و بویراحمد و بوشهر در اربعین
دنبال کنید

گام حرفه ای شبکه استانی دنا؛ از ارتقاء کیفی تا درخشش های ملی 3

  • گام حرفه ای شبکه استانی دنا؛ از ارتقاء کیفی تا درخشش های ملی • سیمای استانی دنا در رده برترین¬ شبکه¬های استانی • افزایش میزان مخاطبان شبکه دنا • افزایش تعامل شبکه دنا با مخاطبان با رویکرد مخاطب محوری …
  • نویسنده:

    برچسب ها :

    ناموجود

    همسو با خبر روز

    ارسال نظر شما
    مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
    • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

    logo-samandehi