چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

استانداردهای دوگانه آزادی بیان در غرب

 دنیای غرب در حالی طی سالیان اخیر با پنهان شدن پشت مفاهیم زیبایی چون دموکراسی، آزادی بیان، حقوق بشر و مانند آن، به دنبال مخفی کردن چهره جنگ‌طلب و غیرانسانی گذشته خود است که بزنگاه‌های تاریخی کنونی نشان داده این مفاهیم تنها ابزار غرب در رسیدن به اهدافش بوده و بیش از این برای آن‌ها

اختصاصی کرونا

کد خبر : 54676
تاریخ انتشار : شنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۵

کرونا :

استانداردهای دوگانه آزادی بیان در غرب

 دنیای غرب در حالی طی سالیان اخیر با پنهان شدن پشت مفاهیم زیبایی چون دموکراسی، آزادی بیان، حقوق بشر و مانند آن، به دنبال مخفی کردن چهره جنگ‌طلب و غیرانسانی گذشته خود است که بزنگاه‌های تاریخی کنونی نشان داده این مفاهیم تنها ابزار غرب در رسیدن به اهدافش بوده و بیش از این برای آن‌ها کارایی ندارد.

مهدی خالدی/

 دنیای غرب در حالی طی سالیان اخیر با پنهان شدن پشت مفاهیم زیبایی چون دموکراسی، آزادی بیان، حقوق بشر و مانند آن، به دنبال مخفی کردن چهره جنگ‌طلب و غیرانسانی گذشته خود است که بزنگاه‌های تاریخی کنونی نشان داده این مفاهیم تنها ابزار غرب در رسیدن به اهدافش بوده و بیش از این برای آن‌ها کارایی ندارد. همین کشورهای به‌اصطلاح آزاد که آزادی بیان را محملی برای دخالت خود در کشورهای دیگر کرده‌اند، نشان داده‌‎اند چنانچه در حوزه‌ای این رویه به نفع آن نباشد، اجازه کوچک‌ترین انتقادی به مخالفان خود نخواهند داد. ادعای دفاع و حمایت از حقوق زنان و اقلیت‌ها، آزادی بیان و قلم، رسانه آزاد و صدها مفهوم زیبای دیگر تا جایی برای غرب مورد احترام است که در جهت منافع آن‌ها باشد و چنانچه ذره‌ای از منافع و سیاست آن‌ها عدول شود قطعاً جلو آن را خواهند گرفت.

وقتی غرب تحمل کوچک‌ترین انتقادی را ندارد

واقعیت استفاده ابزاری غرب از موضوعات حقوق بشری این روزها بر کسی پوشیده نیست. رهبران غربی در حالی از اقدامات ضد اسلامی به بهانه حمایت از آزادی بیان دفاع می‌کنند که تحمل کوچک‌ترین انتقادی به موضوع هولوکاست (ادعای کشتار میلیونی یهودیان در جنگ جهانی دوم توسط آلمان نازی) را ندارند و جلو آن را می‌گیرند. بر این اساس بود که دیروز شبکه اجتماعی اینستاگرام حساب کاربری مربوط به اخبار مربوط به رهبر معظم انقلاب به زبان فرانسوی را حذف کرد؛  چرا که روز چهارشنبه حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در واکنش به رفتارهای اسلام‌ستیزانه رئیس‌جمهور فرانسه در پیامی کوتاه از جوانان این کشور خواسته بود از او بپرسند چرا از اهانت به پیامبر اسلام حمایت می‌کند، اما هر نوع سؤال درباره هولوکاست در این کشور جرم است و پیگرد قانونی دارد؟ اینستاگرام نیز به دنبال این اتفاق حساب کاربری منتسب به رهبر انقلاب را غیرفعال کرد. به همین سادگی!

پروژه ساخت ۳ سکوی نفتی مشترک ایزوایکو و عمان
دنبال کنید

فؤاد ایزدی: رهبر انقلاب پرده از ریاکاری غرب برداشت

در این میان برخی با اشاره به نامه رهبر معظم انقلاب اسلامی که جوانان فرانسوی را مورد خطاب قرار داده و پاسخ حقیرانه غرب به این اقدام که در گام نخست با مسدودسازی صفحه اینستاگرام فرانسوی سایت رهبر انقلاب صورت گرفت، این حرکت را درایت ایشان برای برملا کردن چهره دوگانه غرب در مسائلی چون آزادی بیان و مذهب عنوان کرده اند. دکتر فؤاد ایزدی درباره دلایل و ابعاد اهمیت این نامه در گفت‌وگو با قدس گفت: دولت پاریس و در رأس آن امانوئل مکرون در روزهای گذشته فعالیت‌های گسترده ضد اسلامی را کلید زد و اسلام‌ستیزی را که در فرانسه و برخی دیگر کشورهای غربی سابقه دیرینه دارد، بار دیگر آشکارتر کرد. این کارشناس سیاست خارجی با بیان اینکه با وجود این توطئه‌ها، امروز مسلمانان به وحدت بیشتر برای دفاع از آرمان‌ها و ارزش‌های خود نیاز دارند، ادامه داد: آیت‌الله خامنه ای هم به عنوان رهبر ایران و یک عالم دینی بزرگ در جهان اسلام در همین مسیر گام برداشته و تلاش دارند در مقابل این هجمه سازمان‌یافته، جوانان غربی را نسبت به واقعیت جهان اسلام آگاه سازند. وی افزود: واقعیت آن است که جوانان به سبب نفس پاک جاذبه بیشتری نسبت به اندیشه‌های الهی دارند و بر همین اساس  رهبر انقلاب این گروه را هدف پیام خود قرار داده‌اند. این تجربه سال ۱۳۹۶ هم تکرار شد؛ جایی که پس از اهانت نشریه «شارلی ابدو» به پیامبر اکرم(ص)، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با هدف روشنگری در مقابل سیاه‌نمایی گسترده علیه اسلام، در نامه‌ای خطاب به جوانان اروپا و آمریکای شمالی از آنان خواستند با حقیقت اسلام مستقیم و بی‌واسطه آشنا شوند که این نامه با بازتاب بسیاری روبه‌رو شد.

ایزدی با بیان اینکه نامه رهبری از سوی دیگر نفاق و دورویی غرب را به‌طور کامل به تصویر کشید، تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب اسلامی در این نامه کوتاه تنها یک سؤال کوچک را مطرح کردند. این سؤال که اگر در غرب آزادی بیان است و با سوء استفاده از این مسئله به خود اجازه می‌دهید مقدسات نزدیک به ۲ میلیارد مسلمان را زیر سؤال ببرید، چرا رویکرد گزینشی دارید؟ چرا در موضوعی مانند هولوکاست اجازه هیچ تحقیقی داده نمی‌دهید و اگر کسی بخواهد به آن بپردازد به‌سختی با او برخورد می‌کنید؟ وی عنوان کرد: پیام آیت‌الله خامنه‌ای، نفاق و دورویی غرب را به‌طور کامل به تصویر می‌کشد؛ اینکه غرب و تنها غرب است که به خود اجازه تصمیم‌گیری درباره اینکه «آزادی بیان» چیست و گفتن چه چیزهایی جایز نیست را می‌دهد. در اروپا، ابراز تردید درباره هولوکاست هم جرم است! این نمونه‌ای بارز از استانداردهای دوگانه غرب است. این همان معیارهای دوگانه‌ای است که بر مبنای آن فیس‌بوک و توییتر هزاران حساب کاربری آنلاین را به بهانه اینکه مروج مطالب مخرب علیه جهان! هستند تعلیق می‌کنند، حال آنکه حساب کاربری سازمان‌هایی چون بی‌بی‌سی، رویترز، سی‌ان‌ان و دیگر رسانه‌ها با وجود توجیه جنگ‌های کشنده‌ای که به قیمت جان ده‌ها هزار نفر و تخریب کامل کشورها تمام شده، در بهترین حالت حفظ می‌شوند.

پاسخ ایران به اقدام اخیر دزدان دریایی کاراییب
دنبال کنید

نامه یک‌هزار استاد ایرانی به همتایان فرانسوی

نامه رهبر انقلاب خطاب به جوانان فرانسوی در هنگامه‌ای منتشر شد که اظهارات امانوئل مکرون، در تأیید کاریکاتور توهین‌آمیز به پیامبر اسلام(ص)، موجب خشم مسلمانان در سرتاسر جهان شده است. اظهارات رئیس جمهور فرانسه در کشورمان هم با واکنش های منفی بسیاری از سوی مقامات و جریان های مختلف روبه‌رو شد. در آخرین مورد بعد از نامه پنج زبانه ماه قبل  نهضت استادان در جریان‌شناسی هتاکی‌ها به رسول خدا(ص) در فرانسه  که به استادان دانشگاه‌های اروپا ایمیل شده بود، روز گذشته نیز یک‌هزار استاد ایرانی در نامه تبیینی دیگری به استادان فرانسه که به زبان‌های فرانسه، عربی و انگلیسی منتشر شد، تحرک بیشتر و اعتراضشان نسبت به سیاست رسمی و سیاستمداران فرانسوی از جمله رئیس‌جمهور گستاخ این کشور را خواستار شدند. استادان دانشگاه‌های ایرانی در نامه به همتایان فرانسوی خود نسبت به اهانت به رسول اکرم و همچنین حمایت رئیس جمهور آن‌کشور از انتشار کاریکاتور توهین آمیز نسبت به رسول خدا، هشدار داده‌ و با اشاره به نفوذِ «دست‌های پنهان صهیونیستی» در سیاست رسمی غرب و از جمله فرانسه، تأکید کرده‌اند: دولت‌های غربی، بازیچه همین دست‌های پنهان هستند.

قدس-آنلاین

نویسنده:

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi