شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

نظر فقهای شورای نگهبان درباره ریاست جمهوری بانوان تغییری نکرده است/ به قرارداد چین و ایران ورودی نداشتیم

سخنگوی شورای نگهبان در نشست با خبرنگاران به تشریح آخرین اقدامات شورای نگهبان و بررسی مصوبات مجلس پرداخت. کرونا: عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان در نشست خبری خود با خبرنگاران رسانه ها به تشریح آخرین اقدامات شورای نگهبان پرداخت. عباسعلی کدخدایی در پاسخ به سوال قدس مبنی بر نظر شورای نگهبان پیرامون به گوش رسیدن

اختصاصی کرونا

کد خبر : 54067
تاریخ انتشار : شنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۵

کرونا :

نظر فقهای شورای نگهبان درباره ریاست جمهوری بانوان تغییری نکرده است/ به قرارداد چین و ایران ورودی نداشتیم

نظر فقهای شورای نگهبان درباره ریاست جمهوری بانوان تغییری نکرده است/ به قرارداد چین و ایران ورودی نداشتیم 3

سخنگوی شورای نگهبان در نشست با خبرنگاران به تشریح آخرین اقدامات شورای نگهبان و بررسی مصوبات مجلس پرداخت.

کرونا: عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان در نشست خبری خود با خبرنگاران رسانه ها به تشریح آخرین اقدامات شورای نگهبان پرداخت.

عباسعلی کدخدایی در پاسخ به سوال قدس مبنی بر نظر شورای نگهبان پیرامون به گوش رسیدن تحرکات انتخاباتی زود هنگام برخی از  سیاسیون مطرح کشور مانند حداد عادل یا محسن رضایی و رصد این تحرکات توسط شورا، گفت:  ما الان نمیتوانیم اقدام خاصی را انجام بدهیم اگرچه که گزارش هایی هم مانند همین مواردی که خودتان عنوان کردید به دست ما میرسد. به هر حال ما باید تا زمان ثبت نام  انتخابات صبر کنیم و آن موقع ببینیم تکلیف چه خوهد شد، اما اینکه هر کسی اظهار نظری میکند یا حرفی میزند اینها دیگر ارتباط چندانی به شورای نگهبان ندارد.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوالی درباره اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری و اینکه آیا اصلاح قانون به انتخابات ۱۴۰۰ خواهد رسید یا نه،  اظهار داشت: درباره اینکه این قانون به انتخابات سال آینده میرسد یا نه، نمیتوانم الان اظهارنظر کنم چون هنوز مصوبه به دست ما نرسیده و هر زمانی که مصوبه به شورای نگهبان ارسال شد و بررسی ها صورت گرفت، اگر ایرادات جدی داشته باشد به مجلس اعاده می شود و در صورت عدم ایراد جدی، به تصویب میرسد. 

کدخدایی درباره ارایه نظرات شورا به مجلس درباره اصلاح قانون انتخابات گفت: شورای نگهبان در همه ادوار مجلس، تجربه خودش را در قالب ارایه نظرات مشورتی توسط پژوهشکده شورای نگهبان در اختیار مجلس می گذارد اما نظر نهایی خود را در زمان دریافت مصوبه اعلام می کند.

گاسفورد کجای استرالیا است؟
دنبال کنید

وی همچنین در پاسخ به خبرنگاری مبنی بر طرح برخی ادعاها پیرامون ارائه طرح اصلاح قانون انتخابات توسط شورای نگهبان بیان کرد: ارائه نظر مشورتی شورای نگهبان درباره این موضوع به مفهوم پیشنهاد طرح از سمت شورا نیست. ارائه هر طرحی به مجلس در اختیار نمایندگان است. 

سخنگوی شورای نگهبان همچنین در بخش دیگری از سوال درباره برگزاری انتخابات ۱۴۰۰ در شرایط کرونایی و تمهیدات لازم آن ادامه داد: در این خصوص مذاکراتی را با وزارت کشور شورع کرده ایم و اگر قرار باشد هر کدام از مراحل برگزاری انتخابات تغییراتی داشته باشد، پیش از موعد برگزاری آن را اطلاع رسانی خواهیم کرد.

کدخدایی در پاسخ به سوالی درباره قرارداد ۲۵ ساله چین و ایران اظهار داشت: شورای نگهبان به قرارداد ۲۵ ساله چین و ایران ورودی نداشته و تا زمانی که مصوبه‌ای در این زمینه از مجلس به دست ما نرسد، بررسی نخواهیم داشت.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره احتمال حضورش در انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: دوره فعالیت من در شورای نگهبان تا سال ۱۴۰۱ است و بعد از اتمام آن باید از این مسئولیت خود کنار بروم. بنابراین اکر بعد از اتمام دوره، در انتخابات ثبت نام کردم پاسخ این سوال مشخص میشود.

این عضو حقوقدان شورای نگهبان همچنین پیرامون طرح مجلس برای تغییر در نحوه توزیع بنزین، افزود: من هم تنها این موضوع را شنیدم و پیش نویس طرح را ندیده ام، بنابراین نمی‌توانم نظر شورای نگهبان درباره آنرا  پیش‌بینی کنم. به هر حال اگر این طرح در مجلس تصویب و به شورای نگهبان ارسال شود، درصورت داشتن بار مالی، شورا به آن ایراد می‌گیرد.کدخدایی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر ثبت نام بانوان در انتخابات ریاست جمهوری گفت:  ثبت‌نام زنان در انتخابات ریاست جمهوری و دیگر مباحث پیرامون آن باید به تدریج حل شود.

تفکر سنتی برای اداره استان، صنایع و معادن جوابگو نیست
دنبال کنید

سخنگوی شورای نگهبان همچنین در پاسخ به سوال مشابه دیگری در همین زمینه که عنوان شد چرا هیچ یک از کاندیداهای زن توسط شورای نگهبان به تایید صلاحیت نرسیده اند در حالی حتی در جایی گفتید در مصادیق رجل سیاسی برخی تغییرات رخ داده است، بیان کرد: من عرضم این بود که  بحث های فرهنگی در کشور  ما جدی است و مساله ای نیست که با  یک قانون حل شود ان‌شاءالله در دوره‌های آتی مساله فرهنگی حل شود. ضمن اینکه نظر فقها درباره بحث ریاست جمهوری خانم‌ها هیچ تغییری نکرده است.

وی همچنین درباره برخی ادعاها پیرامون تلاش شورای نگهبان برای اعمال نفوذ و توسعه قدرت خود به حوزه انتخابات شوراهای شهر و روستا اظهار کرد: اختیارات شورای نگهبان روشن و شفاف است و این اختیارات در اصل ۹۹ و در چند اصل تقنینی موجود است. نه تنها ما نمی‌توانیم اختیارات خود را توسعه دهیم که هیچ نهادی هم نمی‌تواند توسعه اختیاراتی در انتخابات داشته باشد. این مواردی که پیرامون این موضوع گفته می‌شود یک فضاسازی است وگرنه پس از ارسال این طرح از مجلس و بررسی شورای نگهبان خواهید دید که نظر شورای نگهبان و فقها براساس قانون اساسی و شرع مقدس خواهد بود.

انتهای پیام/

قدس-آنلاین

نویسنده:

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi