جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

ترامپ و بایدن؛ دو روی سکه دشمنی با ایران

با نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و موضع‌گیری‌های سیاسی دو نامزد انتخابات یعنی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور فعلی و جو بایدن نامزد حزب دموکرات، برخی تحلیلگران داخلی و سیاستمداران مدعی‌اند که بایدن به عنوان رقیب اصلی ترامپ دارای دیدگاهی میانه‌رو نسبت به ایران است و با انتخاب وی امکان بازگشت آمریکا به توافق برجام

اختصاصی کرونا

کد خبر : 53333
تاریخ انتشار : یکشنبه ۲۳ شهریور ۱۳۹۹ - ۹:۲۶

کرونا :

ترامپ و بایدن؛ دو روی سکه دشمنی با ایران

ترامپ و بایدن؛ دو روی سکه دشمنی با ایران 3

با نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و موضع‌گیری‌های سیاسی دو نامزد انتخابات یعنی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور فعلی و جو بایدن نامزد حزب دموکرات، برخی تحلیلگران داخلی و سیاستمداران مدعی‌اند که بایدن به عنوان رقیب اصلی ترامپ دارای دیدگاهی میانه‌رو نسبت به ایران است و با انتخاب وی امکان بازگشت آمریکا به توافق برجام و متوقف شدن اقدام‌های ضد ایرانی آمریکا وجود دارد. بااین‌حال رفته‌رفته موضع‌گیری و اظهارات بایدن نادرستی این تحلیل و باور آنان را به اثبات می‌رساند.

کرونا:با نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و موضع‌گیری‌های سیاسی دو نامزد انتخابات یعنی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور فعلی و جو بایدن نامزد حزب دموکرات، برخی تحلیلگران داخلی و سیاستمداران  مدعی‌اند که بایدن به عنوان رقیب اصلی ترامپ دارای دیدگاهی میانه‌رو نسبت به ایران است و با انتخاب وی امکان بازگشت آمریکا به توافق برجام و متوقف شدن اقدام‌های ضد ایرانی آمریکا وجود دارد. بااین‌حال رفته‌رفته موضع‌گیری و اظهارات بایدن نادرستی این تحلیل و باور آنان را به اثبات می‌رساند.

در همین رابطه، نگاهی به موضع‌گیری اخیر بایدن این موضوع را تأیید می‌کند. بر اساس گزارش نیوزویک؛ رسانه آمریکایی، بایدن در اظهاراتی عنوان کرده در صورت رئیس‌جمهور شدن، واشنگتن به تعامل با تهران خواهد پرداخت. این در حالی است که وی در ادامه اظهاراتش مدعی شده ایران اکنون نسبت به زمانی که ما در سال ۲۰۱۷ برجام را ترک کردیم، به سلاح هسته‌ای نزدیک‌تر شده است. اگر ایران پایبندی به تعهدات هسته‌ای خود را از سر بگیرد، آمریکا به برنامه جامع اقدام مشترک بازخواهد گشت. ادعای بایدن مبنی بر بازگشت به توافق در صورت اجرای تعهدات از سوی ایران، در حالی است که آخرین فضاسازی‌های دولت ترامپ برای اجماع کشورهای عضو شورای امنیت علیه ایران نیز به دلیل همکاری کشورمان با نهادهای بین‌المللی و ارائه عدم مدرک مستند از سوی آمریکا با شکست مواجه شد.

این نامزد آشکارا اظهار کرده به‌جای اینکه ایران منزوی شود، ما کسی هستیم که منزوی شده‌ایم. با شرکا و متحدان آمریکا تلاش خواهیم کرد که توافق هسته‌ای را قوی‌تر و طولانی‌تر کنیم تا شامل موضوعاتی چون «فعالیت‌های ثبات‌زدای ایران» در منطقه غرب آسیا نیز شود.

چه زمانی قمار آمریکا با مکانیسم ماشه متوقف می‌شود؟
دنبال کنید

خطر دموکرات‌ها؛ اجماع‌سازی علیه ایران

این اظهارنظر نامزد انتخاباتی به خوبی نشان می‌دهد دایره توافقی که آمریکایی‌ها به دنبال دستیابی به آن و کسب افتخاری برای دموکرات‌ها از این طریق هستند، نه‌تنها معطوف به مسئله هسته‌ای نخواهد بود، بلکه اقدام‌های منطقه‌ای و دفاعی نیز هدف بعدی مذاکره با ایران است.

در همین رابطه، سید محمد مرندی کارشناس ارشد مسائل آمریکا در مصاحبه‌ای گفته است ما خیلی نباید روی این موضوع حساب بازکنیم که چه کسی رئیس‌جمهوری آمریکا خواهد شد؛ زیرا اگر ترامپ برود و بایدن بیاید اتفاق خاصی برای ایران نخواهد افتاد.

 وی هر کدام از دو نامزد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را دارای معایب و مزایایی در ارتباط با سیاست خارجی دانست و گفت: از جهاتی ترامپ می‌تواند برای ایران بهتر باشد؛ زیرا آمریکای ضعیف از نظر اقتصادی و منزوی از نظر بین‌المللی را رقم خواهد زد که در تقابل با ایران موفقیت جدی نخواهد داشت، ولی اگر بایدن رئیس‌جمهورشود، گرچه امکان دارد در ظاهر کمتر با ایران خصومت ورزی کند، ولی در ایجاد اجماع علیه ایران موفق‌تر عمل خواهد کرد.

ترامپ و بایدن تنها شیوه کارشان تفاوت دارد

در این رابطه ابوالفضل ظهره وند، کارشناس مسائل سیاسی نیز بر این باور است که مسئله سیاست خارجی هر کشوری با منافع امنیت ملی آن مرتبط است. موضوع منافع ملی در همه کشورهای توسعه‌یافته، جدا از جناح‌بندی‌های داخلی است؛ یعنی چه بایدن چه ترامپ رئیس‌جمهور شوند نگاهشان به ایران به‌عنوان تهدیدی است که باید مهار، کنترل و امحا شود. این دو هیچ تفاوتی با یکدیگر ندارند و تنها شیوه کارشان متفاوت است. آمریکایی‌ها در دوره اوباما برجام را مصوب کردند و اتفاقاً درگذشته هم تهدید کرده بودند که اگر منافع یا موضوعات مدنظرشان در پروژه برجام یعنی همان برجام دو، سه و چهار به نتیجه نرسد از توافق بیرون می‌آیند.

این کارشناس مسائل سیاسی در گفت‌وگو با قدس تصریح کرد: ترامپ امروز همان هدف مدنظر اوباما را انجام داده؛ بنابراین آنچه را که می‌خواستند در موضوع ظرفیت‌های هسته‌ای و نظارت‌های شدید بر ایران کسب کنند را بدست آوردند. بایدن مگر دیوانه است یا اینکه به کسی در ایران تعهد داده که بخواهد دوباره به برجام برگردد و به ما امتیازی را که تاکنون نداده‌اند، بدهد. به نظر می‌رسد بایدن برخی موضع‌گیری‌ها را صرفاً برای مصرف داخلی کشورشان مطرح می‌کند، اما قطعاً تلاش دارد برجام جامع را عملیاتی کند. البته این بار بایدن مدعی خواهد شد اگر قرار است ضعف‌های برجام از بین برود و به‌صورت مصوبه در کنگره آمریکا دربیاید، ایران باید سر میز مذاکره بنشیند و به توافق جامع تن دهد که توافق جامع هم به کنگره برود و تصویب شود تا اتفاقات برجام تکرار نشود.

نقش کمرنگ رئیس جمهور جدید آمریکا در لغو تحریم‌ها
دنبال کنید

بایدن در صورت پیروزی، توافق جامع را به ایران تحمیل می‌کند

وی افزود: بایدن در صورت پیروزی، سعی می‌کند توافق جامع را به ایران تحمیل کند بدین معنا که نظام سیاسی ایران را به‌صورت نرم استحاله کند تا درنهایت به یک کشور وابسته با وجود عناصر لیبرال و سرسپرده تبدیل شود. دموکرات‌ها در نظر دارند این هدف را با همراهی متحدان اروپایی خود اجرا کنند و به همین دلیل است که بایدن چنین موضع‌گیری دارد، اما ایران باید هوشمند باشد.

ظهره وند ادامه داد: اکنون در سطح اروپا شاهدیم که بین بریتانیا و اتحادیه اروپا اختلاف وجود دارد، اما می‌بینیم که وزیر خارجه بریتانیا در موضوع برجام علیه ایران موضع می‌گیرد و وزرای خارجه آلمان و فرانسه هم با آن همسویی نشان می‌دهد. درحالی‌که بریتانیا با اتحادیه اختلاف دارد و از سویی دیگر بریتانیا طرفدار پیروزی ترامپ است، اما وزرای خارجه اتحادیه اروپا طرفدار پیروزی بایدن هستند، اما شاهدیم با وجود اختلافاتی که با هم دارند، اما همگی در موضوع ایران اشتراک نظر دارند.

وی همچنین گفت: بنابراین عقلانیت سیاسی حکم می‌کند نخبگان سیاسی کشورمان جایگاه ایران و معادلات سیاسی را خوب بفهمند و از منافع ملی به بهترین وجه و بدون وابستگی به جریان‌های بیرونی دفاع کنند.

قدس-آنلاین

نویسنده:

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi