جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

ترامپوتراپی با تنفس مصنوعی!

پس از شکست بی‌سابقه و تاریخی آمریکا در شورای امنیت سازمان ملل متحد برای تصویب قطعنامه ضد ایرانی تمدید تحریم تسلیحاتی ۱۳ ساله ایران، پمپئو وزیر پمپاژ نفرت آمریکا در جهان تلاش برای فعال کردن مکانیسم ماشه را باادعای عضویت در برجام کلید زده است! کرونا: پس از شکست بی‌سابقه و تاریخی آمریکا در شورای امنیت

اختصاصی کرونا

کد خبر : 52275
تاریخ انتشار : یکشنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۶

کرونا :

ترامپوتراپی با تنفس مصنوعی!

ترامپوتراپی با تنفس مصنوعی! 3

پس از شکست بی‌سابقه و تاریخی آمریکا در شورای امنیت سازمان ملل متحد برای تصویب قطعنامه ضد ایرانی تمدید تحریم تسلیحاتی ۱۳ ساله ایران، پمپئو وزیر پمپاژ نفرت آمریکا در جهان تلاش برای فعال کردن مکانیسم ماشه را باادعای عضویت در برجام کلید زده است!

کرونا: پس از شکست بی‌سابقه و تاریخی آمریکا در شورای امنیت سازمان ملل متحد برای تصویب قطعنامه ضد ایرانی تمدید تحریم تسلیحاتی ۱۳ ساله ایران، پمپئو وزیر پمپاژ نفرت آمریکا در جهان تلاش برای فعال کردن مکانیسم ماشه را باادعای عضویت در برجام کلید زده است!

دیپلماسی ورشکسته کاخ سفید توانست از ۱۵ عضو شورای امنیت فقط کشور کوچک دومینیکن -با مساحتی کمتر از نصف استان خراسان رضوی و جمعیتی کمتر از شهر تهران- را برای رأی مثبت با خود همراه کند. دومینیکن کشوری است که اقامت درآن به گواهی عدم سوء پیشینه‌ای نیاز دارد که بایدتوسط پلیس اف. بی. آی آمریکا مورد ارزیابی و تأیید قرار گیرد!

اگرچه توقف آمریکا پشت درهای شورای امنیت در تاریخ ۷۵ ساله سازمان ملل بی‌سابقه است، اماکشورهای اروپایی-با وجود ابراز مخالفت با قطعنامه پیشنهادی آمریکا- با رأی ممتنع نشان دادند که هنوزتا تصمیم گیری مستقل فاصله دارند.

ولی به هرحال رأی منفی چین و روسیه – دو عضو دارای حق وتو- و ۱۱ رأی ممتنع، انزوای بی‌سابقه کاخ‌سفید را نشان داد.

این در حالی است که سفرهای متعدد و دوره گردی وزیر امور خارجه آمریکا تا جایی پیش رفت که شورای همکاری خلیج فارس را مجبور به صدور بیانیه‌ای غیر متعارف – بر اساس ادعای قطر- در حمایت از قطعنامه آمریکا کرد. همچنین دوپینگ‌های سیاسی ترامپ برای تقویت رأی قطعنامه در شورای امنیت از جمله دروغ پردازی در خصوص توقیف کشتی‌های ایرانی و نیز رها کردن موش زاییده فیل معامله قرن در خصوص قرارداد همکاری وآغازرابطه آشکار دیپلماتیک امارات و رژیم صهیونیستی در صحنه سیاسی منطقه نیز نتوانست قطعنامه آمریکایی را نجات دهد.

کنایه امام جمعه گچساران به افطاری دادن های تاجگردون / آیا منظور حاج اقابا منه یا با ایناست ؟
دنبال کنید

کاخ سفید که بیش از دو سال پیش رسماً از برجام خارج شده است با قلمداد کردن خود به عنوان عضو برجام ودراقدامی فاقد مبنای حقوقی در فرصت باقیمانده تا ۲۷ مهر- زمان پایان تحریم تسلیحاتی ایران بر اساس قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت و مفاد برجام- مصمم است با تلاش برای فعال کردن مکانیسم ماشه با هدف بازگشت تحریم تسلیحاتی ایران یک باردیگرشانس خود را در عرصه دیپلماسی بین‌المللی بیازماید. اگرچه شکست آمریکا دراین دوئل سیاسی نیز ازهم اکنون روشن است، اما انتظار می‌رود دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی، رایزنی‌های خود را برای یادآوری وظیفه و تعهد اروپا برای حفظ برجام فشرده‌تر کند. وقت آن است که کشورهای اروپایی اگر واقعاً حفظ برجام را برای امنیت و صلح جهانی ضروری می‌دانند، از دوران «بی‌تصمیمی» در قبال اقدام‌های آمریکا عبور کنند و به اظهار نظرهای دوپهلو، رأی ممتنع و نوشتن دیکته آمریکایی پایان داده و به استقلال اروپایی خود پایبند باشند.

پیام دیگر «نه» شورای امنیت به آمریکا پایان یکجانبه‌گرایی است. دنیا اکنون  خود را برای یک «نظام چندقطبی» مهیامی کند تا پایان استیلای هژمونی آمریکا بر روابط بین‌الملل را رقم بزند. دوران رهبری آمریکا برجهان به سر آمده و کشورهای قدرتمند جهان نقش واقعی خود را درجهان چند قطبی جست‌وجومی کنند و اروپا اگر به بازیگری واقعی درعصر چندجانبه گرایی می‌اندیشد، نمی‌تواند این مرحله سرنوشت ساز را جدی نگیرد.

سه سال پیش در یادداشتی، دیپلماسی ترامپ را «کلینیک ترامپوتراپی» نامیدم که نتیجه‌ای جز بردن کاخ سفید به «اتاق ایزوله بین‌المللی» نخواهد داشت و اکنون نشانه‌های بی‌سابقه‌ترین انزوای بین‌المللی برای آمریکا آشکارشده است.

بهسازی جاده‌های عملیاتی شرکت بهره برداری نفت وگازگچساران ۵۶ میلیارد ریال صرفه جویی به همراه داشت
دنبال کنید

به نظر می‌رسد کاخ سفید در «اتاق ایزوله سیاسی» اکنون به ونتیلاتور برای «تنفس مصنوعی» نیاز دارد.

قدس-آنلاین

نویسنده:

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi