جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

آمریکایی‌ها برای اعضای شورای امنیت شعور قائل نیست/ ترامپ در سه سال و نیم گذشته نتوانست با ایران توافق کند در چند هفته هم نمی‌تواند

محمود جواد ظریف با بیان اینکه قطعنامه پیشنهادی آمریکا برای تمدید تحرم‌های تسلیحاتی ایران در شورای امنیت فقط دو رای داشت، گفت: تبدیل قطعنامه ۵ صفحه ای به ۵ سطزر چیزی را عوض نمی‌کند و تنها نشان می‌دهد آنها برای شعور اعضای شورای امنیت اهمیت قائل نیستند کرونا: محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان

اختصاصی کرونا

کد خبر : 52148
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۸

کرونا :

آمریکایی‌ها برای  اعضای شورای امنیت شعور قائل نیست/ ترامپ در سه سال و نیم گذشته نتوانست با ایران توافق کند در چند هفته هم نمی‌تواند

آمریکایی‌ها برای اعضای شورای امنیت شعور قائل نیست/ ترامپ در سه سال و نیم گذشته نتوانست با ایران توافق کند در چند هفته هم نمی‌تواند 3

محمود جواد ظریف با بیان اینکه قطعنامه پیشنهادی آمریکا برای تمدید تحرم‌های تسلیحاتی ایران در شورای امنیت فقط دو رای داشت، گفت: تبدیل قطعنامه ۵ صفحه ای به ۵ سطزر چیزی را عوض نمی‌کند و تنها نشان می‌دهد آنها برای شعور اعضای شورای امنیت اهمیت قائل نیستند

کرونا: محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان امروز در حاشیه جلسه دولت در پاسخ به سوال خبرنگار کرونا درباره تلاش آمریکا برای تغییر متن قطعنامه خود به منظور تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران پس از ناکامی در جلب رای اعضای شورای امنیت و تلاش این کشور برای فریب دادن این شورا با ترفند تغییر متن قطعنامه خود گفت: آمریکایی ها حدود سه ماه است روی قطعنامه بسیار طولانی و بسیار تند و با مفاد غیر قابل باور در برخی موارد مشغول رایزنی با همه دنیا بودند و از تمام توانشان حتی در دوران کرونا در بالاترین سطوح دیپلماتیک  منجمله توسط پمپئو وزیر خارجه شان سفر کردند ولی در نهایت به این نتیجه رسیدند که قطعنامه شان کمتر از ۵ رای دارد و حتی در نیویورک گفته شد تنها دو کشور با آن همراهی کردند و این امر باعث شد انزوای آمریکا در دنیا  کاملا نمایان شود.

وی افزود: هفته گذشته آمریکایی ها سند پیش نویس قطعنامه را توزیع و اعلام کردند روز دوشنبه آنرا رسما به جریان می‌اندازند و سه شنبه به رای می‌گذارند. اما دوشنبه شب اعلام شد آنرا به تعویق انداخته اند و سپس گفته شده قطعنامه جدیدی ولی بسیار کوتاه را داده‌اند و بسیار موذیانه تلاش کردند همان هدف را در چند جمله و بند بگنجانند.

ظریف با بیان اینکه آنان برای اعضای شورای امنیت شعوری قائل نیستند و فکر می‌کنند اگر یک قطعنامه پنج‌صفحه‌ای را به پنج خط برسانند، تغییر محتوایی ایجاد شده است، گفت: قطعنامه بسیار غیر قانونی است و آمریکایی ها از مکانیزم شورای امنیت برای نابودی شورای امنیت می‌خواهند استفاده کنند و من یقین دارم که این قطعنامه هم رای نخواهد آورد و آرای بسیار کمی خواهد داشت.

آتش سوزی درعرصه های مرتعی ارتفاعات دارآباد تهران
دنبال کنید

وزیر امور خارجه تصریح کرد: آمریکایی ها می‌دانند این قطعنامه هم رای نمی اورد لذا ادعا کرده اند اگر این اتفاق بیفتد که از روش «اسنپ‌بک» استفاده می‌کنند. ولی در این روش از نظر حقوقی آمریکا هیچ جایگاهی برای استفاده از آن ندارد سه کشور اروپایی هم به آمریکا اعلام کردند که آمریکا نمی‌تواند اسنپ‌بک کند و آقای بورل نماینده و هماهنگ کننده اروپایی ها در برجام هم  به صراحت اعلام کرد که آمریکا حق اسنپ بک ندارد و روسیه و چین هم موضعشان مشخص است.

ظریف خاطرنشان کرد: این موضوع آنقدر واضح است که همان روزهای خروج آمریکا  ز برجام جان بولتن که طراح و مهندس خروج آمریکا در برجام بود در پاسخ به سوالی در مورد امکان استفاده آمریکا از اسنپ بک گفت که ما خارج شدیم و دیگر نمی‌توانیم از این مکانیزم استفاده کتنیم.

وزیر امور خارجه گفت: این کار را کردند چون تصور می‌کردند خروج از برجام و فشار حداکثری می‌تواند جمهوری اسلامی را ظرف چند ماه از پا درآورد اما امروز که در این سیاست شکست خوردند فکر می‌کنند که حقوق بین‌الملل هم با شکست‌خوردن و بالاپایین‌شدن آمریکا تغییر می‌کند و می‌توانند اسنپ بک کنند. اما انها هر اقدامی در این زمینه بکنند هیچ اثری ندارد و بی ارزش خواهد بود.

ظریف درباره اخباری که روز گذشته در مورد تعلیق برخی تحریم های غیر هدفمند با پیشنهاد اروپا به واشنگتن برای فراهم شدن امکان مذاکره ایران و آمریکا منتشر شد هم با بیان اینکه اگر  هم چنین طرحی را به آمریکا دادند پس به ما نداده‌اند، تاکید کرد: ما هیچ طرحی که در آن تغییری در برجام داده شود را نمی‌پذیریم.

دوازده بهمن روز بیاد ماندنی در تاریخ ملت ایران است
دنبال کنید

وزیر امور خارجه در پاسخ به سوال دیگر کرونا درباره تاکید چندین باره ترامپ بر اینکه پس از پیروزی در انتخابات ظرف چند هفته با تهران به توافق خواهد رسید،  با بیان اینکه ایشان سه سالو نیم  وقت داشت این کار را بکند، تصریح کرد: کسی که در این مدت نتوانسته چنین کاری را انجام دهد حتما در چند هفته هم نمی‌تواند.

وی افزود: واضح است که به ترامپ مشاوره غلط داده‌اند همانطور که  گمان می‌کردند به برجام و اسنپ بک نیاز ندارند و می‌توانند با فشار حداکثری مردم ایران را  به زانو درآورند و حالا بعد از دو سال و نیم به این نتیجه رسیدند سیاست‌شان غلط بوده است.

ظریف تاکید کرد: آنها باید به تعهدات خود بازگردند، خسارت مردم ایران را پرداخت کنند و به شرارت‌های خود در منطقه پایان دهند و آن وقت شرایط فرق خواهد کرد اما اینکه تصور کنند پس از انتخابات اتفاق خاصی رخ می‌دهد اینگونه نیست.

وی درباره واکنش ایران به انفجار بندر بیروت گفت: فاجعه‌ای که در بیروت رخ داد تمام دنیا را متاثر کرد و در شوک روانی قرار داد. متاسفانه ایالات متحده برخلاف وضعیت کرونا و این فاجعه، همچنان تحریم‌های خود را علیه لبنان ادامه می‌دهد، برخی کشورهای منطقه هم همچنان ادعاهای سیاسی بی‌موردی را در این زمینه مطرح می‌کنند.
ظریف تاکید کرد: آنچه که امروز نیاز داریم این است که علاوه بر تحقیق جدی درباره مسئولان این فاجعه که خواست مردم و دولت لبنان است، به کمک‌رسانی فوری انسانی و بازسازی لبنان متمرکز شویم و از بهره‌برداری سیاسی دوری کنیم. آنانی که تلاش کردند بهره‌برداری سیاسی داشته باشند تاکنون موفق نبودند چون مردم نسبت به بهره‌برداری سیاسی از یک فاجعه انسانی برخورد خوبی نخواهند داشت.

انتهای پیام/

قدس-آنلاین

نویسنده:

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi