پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

بحران سازی علیه ایران، شوآف نتانیاهو برای سر پا ماندن

رژیم صهیونیستی در یکی دو سال اخیر با بحران‌های فزاینده‌ای دست به گریبان بوده و پایه‌های حکومت نامشروع خود را بیش از پیش لرزان می‌بیند. محمد محسن فایضی تحلیلگر سیاست خارجی رژیم صهیونیستی در یکی دو سال اخیر با بحران‌های فزاینده‌ای دست به گریبان بوده و پایه‌های حکومت نامشروع خود را بیش از پیش لرزان

اختصاصی کرونا

کد خبر : 52023
تاریخ انتشار : یکشنبه ۱۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۳:۰۵

کرونا :

بحران سازی علیه ایران، شوآف نتانیاهو برای سر پا ماندن

بحران سازی علیه ایران، شوآف نتانیاهو برای سر پا ماندن 3

رژیم صهیونیستی در یکی دو سال اخیر با بحران‌های فزاینده‌ای دست به گریبان بوده و پایه‌های حکومت نامشروع خود را بیش از پیش لرزان می‌بیند.

محمد محسن فایضی تحلیلگر سیاست خارجی

رژیم صهیونیستی در یکی دو سال اخیر با بحران‌های فزاینده‌ای دست به گریبان بوده و پایه‌های حکومت نامشروع خود را بیش از پیش لرزان می‌بیند. در حالی که پس از یک سال بن بست سیاسی؛ اواخر اردیبهشت امسال، پارلمان رژیم صهیونیستی به کابینه ائتلافی با حضور بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر سابق و بنی گانتز، رئیس اسبق ستاد کل ارتش این رژیم رأی مثبت داد، اما این پایان بحران در سرزمین‌های اشغالی نبود. فلسطین اشغالی در چند ماه اخیر همچنان به صحنه اعتراض به سیاست‌های نتانیاهو، درخواست برای محاکمه وی و همچنین راهپیمایی خیابانی نسبت به وضعیت نامناسب اقتصادی تبدیل شده که چیزی جز رشد مهاجرت معکوس از اسرائیل را به دنبال نداشته است.

تل آویو در گذشته تجاوزات خارجی را به عنوان یکی از حربه‌های گریز از مشکلات داخلی مد نظر داشت و بر این اساس با هدف منحرف کردن افکار عمومی از مشکلات و معضلات داخلی‌شان هر از چند گاهی حملاتی را به یکی از کشورهای همسایه انجام می‌داد. نتانیاهو هم که به نظر می‌رسد بیش از هر زمانی تحت فشار داخلی قرار دارد، امروز بر روی ماجراجویی‌های خارجی با هدف جلب آرای مردمی حساب ویژه ای باز کرده است. حملات گاه و بی‌گاه به برخی نقاط سوریه و همچنین خط و نشان کشیدن‌ها برای لبنان و باریکه غزه گواه این مدعا است.

از سوی دیگر صهیونیست‌ها که در مقابل کشورمان ناتوان نشان داده‌اند، حال به نظر می‌رسد در تلاش هستند با ایجاد جنجال و تبلیغات رسانه‌ای و بحران سازی علیه تهران بار دیگر در مورد مشکلات داخلی خود فرافکنی کنند. اما شاید بهترین اظهار نظر در مورد این تلاش بیهوده که در راستای ضربه زدن به منافع جمهوری اسلامی ایران صورت می‌گیرد را سفیر کشورمان در سوئد انجام داد. احمد معصومی‌فر، سفیر جمهوری اسلامی ایران در استکهلم در پاسخ به نفرت پراکنی و کینه توزی تل آویو علیه کشورمان که خواستار پایان گفت‌وگوی طرف اروپایی با تهران و تشدید فشار و تحریم‌ها علیه کشورمان شده بود، تأکید کرد رژیم‌ نامشروع صهیونیستی طرفی است که با بحران‌سازی و نقض حقوق بین‌الملل زنده می‌ماند.

یادداشت منتسب به رهبر انقلاب بر یک کتاب طب اسلامی جعلی است
دنبال کنید

واقعیت هم آن است که به نظر می‌رسد صهیونیست‌ها از جنجال سازی علیه کشورمان در شرایط کنونی دو هدف مهم را دنبال می‌کنند؛ نخست بالا نشان دادن هزینه مبارزه با خود برای مقامات کشورمان با هدف منصرف کردن تهران از تداوم راه مبارزه و مقاومت است. تل آویو به خوبی می‌داند که از توانایی لازم چه در عرصه سیاسی و چه در عرصه نظامی برخوردار نیست که بخواهد جلو جمهوری اسلامی ایران در منطقه قد علم کند ؛ بنابراین به دنبال آن است با افزایش هزینه تراشی برای کشورمان در منطقه از جمله انجام حملات ایذایی گاه و بی‌گاه به متحدان تهران و حمایت از برنامه تحریم‌های ضد ایرانی تصمیم‌سازان کشورمان را در تنگنا قرار دهد.

اما هدف دوم در بحران سازی صهیونیست‌ها همان‌گونه که سفیر کشورمان هم به خوبی اشاره داشته، زنده و سر پا نگه داشتن نظام نامشروع اسرائیلی و نخست وزیر آن هست. همان‌گونه که گفته شد صهیونیست‌ها اکنون با بحران‌های زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند و راه گریز را در ماجراجویی‌های خارجی یافته‌اند. از سوی دیگر بنیامین نتانیاهو که ۱۲ سال است قدرت را در سرزمین‌های اشغالی در قبضه خود دارد، اکنون بیش از هر زمانی از سوی گروه‌های مختلف مترود شده و مرگ سیاسی او نزدیک به نظر می‌رسد. در این شرایط وی به عنوان سیاستمداری کار کشته که از هر اهرمی برای حفظ خود در قدرت بهره‌برداری می‌کند، تلاش دارد بار دیگر با به راه انداختن کارزار ضد ایرانی و امنیتی کردن فضا همچنان خود را در صحنه سیاست این رژیم حفظ کند. نتانیاهو حتی در مورد بحران کرونا هم همین ایزوله سازی را پیگیری کرد، به این امید که با امنیتی سازی امور افکار عمومی را در حمایت از خود بسیج کرده و خود را از محله زوال سیاسی نجات بخشد.

افشاگری یک نماینده از رانت های "زنگنه" و "آخوندی" به نمایندگان و اطرافیان آنها
دنبال کنید

قدس-آنلاین

نویسنده:

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi