پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

هراس مثلث شوم از فروپاشی ساختار تحریم‌های ضد ایرانی

  «خبری بد برای اسرائیل»؛ این تعبیری بود که رسانه‌ها و مقامات صهیونیستی در هفته‌های اخیر درباره همکاری راهبردی ایران و چین به کار بردند. کرونا:  «خبری بد برای اسرائیل»؛ این تعبیری بود که رسانه‌ها و مقامات صهیونیستی در هفته‌های اخیر درباره همکاری راهبردی ایران و چین به کار بردند. اول تیرماه امسال بود که

اختصاصی کرونا

کد خبر : 51811
تاریخ انتشار : یکشنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۶

کرونا :

هراس مثلث شوم از فروپاشی ساختار تحریم‌های ضد ایرانی

هراس مثلث شوم از فروپاشی ساختار تحریم‌های ضد ایرانی 3

  «خبری بد برای اسرائیل»؛ این تعبیری بود که رسانه‌ها و مقامات صهیونیستی در هفته‌های اخیر درباره همکاری راهبردی ایران و چین به کار بردند.

کرونا:  «خبری بد برای اسرائیل»؛ این تعبیری بود که رسانه‌ها و مقامات صهیونیستی در هفته‌های اخیر درباره همکاری راهبردی ایران و چین به کار بردند. اول تیرماه امسال بود که در خبری کوتاه اعلام شد، پیش‌نویس نهایی سند «برنامه ۲۵ ساله همکاری‌های جامع ایران و چین» به تصویب هیئت دولت جمهوری اسلامی ایران رسیده و وزارت امور خارجه مأمور انجام اقدام های نهایی تا امضای این سند شده است. به دنبال این اعلام، موج نگرانی‌ از نزدیکی راهبردی تهران و پکن خیلی زود فضای رسانه‌های آمریکایی – صهیونیستی را پر کرد. روزنامه صهیونیستی جروزالم پست در تحلیلی از توافق جدید همکاری میان ایران و چین به عنوان زنگ خطری برای تل‌آویو یاد و اذعان کرد: در شرایطی که دو کشور بر روی یک معامله چند میلیارد دلاری اقتصادی –امنیتی ۲۵ ساله کار می‌کنند، اسرائیل دلایل بسیاری برای نگرانی دارد.

نگرانی رئیس سابق موساد از روابط ایران و چین

در آخرین مورد از اظهار نگرانی پی‌درپی مقامات صهیونیست از باب گرم‌تر شدن روابط تهران – پکن، رئیس سابق تشکیلات جاسوسی رژیم صهیونیستی (موساد) هشدار داد توافق تجاری میان ایران و چین، موجب تقویت اقتصاد ایران خواهد شد و تهدیدی برای ثبات و امنیت رژیم صهیونیستی محسوب می‌شود. «دنی یاتوم» در این باره گفت: هنگامی‌که چین به ایران پول سرازیر کند، به‌طور اجتناب‌ناپذیری اوضاع اقتصادی در ایران بهتر می‌شود. او هشدار داد: «ایران دشمن اصلی ماست. اجازه نمی‌دهیم جمهوری اسلامی به مرزهای ما نزدیک شود و تأثیرگذاری خود در منطقه را افزایش دهند.

پیشتر نیز «مارک دابوویتز» مدیرعامل لابی صهیونیستی «بنیاد دفاع از دموکراسی» (اف‌دی‌دی) که یکی از مشاوران غیررسمی «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا در قبال ایران به شمار می‌رود، پیشنهادهایی برای جلوگیری از محقق شدن توافق ایران و چین مطرح کرده بود. همچنین تحلیلگران نظامی این رژیم نتوانسته‌اند خشم خود را از این توافق پنهان کرده و در مقاله‌های این توافق را موجب کاهش فشارها بر ایران دانسته‌اند.

تاریخ نشست کمیسیون برجام مشخص شد
دنبال کنید

ترس قابل‌درک سه ضلع شوم

البته این ابراز نگرانی خاص مقامات صهیونیست نیست، بلکه آمریکا و عربستان سعودی هم در این مورد با صهیونیست‌ها همصدا شده‌اند. به‌طور نمونه «استیفان بیگان»، معاون وزیر خارجه آمریکا در واکنش به گزارش‌ها درباره قصد ایران و چین برای رسیدن به توافقی جامع، پکن را به تحریم اقتصادی تهدید کرده است.

مدیر سابق شبکه العالم اما در گفت‌وگو با قدس نگرانی واشنگتن، ریاض و تل‌آویو از گسترش همکاری‌های ایران با دولت های خارجی و به‌ویژه چین به‌عنوان ابرقدرتی نوظهور را قابل‌درک دانسته و می‌گوید: باگذشت بیش از چهار دهه از پیروزی انقلاب اسلامی، آن‌ها تمام رؤیاها و آمال خود که هدف نهایی آن تغییر نظام بود را بربادرفته می‌بینند. دکتر سید احمد سادات پس این نگرانی را طبیعی دانسته و افزود: باوجود همه فشارها و تحریم‌های این سه ضلع شوم علیه کشورمان، ولی امروز ایران اسلامی نه‌تنها توانسته در بسیاری از حوزه‌ها و به‌ویژه امور نظامی به خودکفایی و پیشرفت برسد، بلکه امروز این توانایی را یافته که برای انعقاد قراردادی با رویکرد برد – برد مقابل چین و روسیه نشسته است؛ اتحادی که می‌تواند غرب را به چالش بکشد و این برای آن‌ها غیرقابل‌پذیرش به نظر می‌رسد.

نگرانی از فروپاشی ساختار تحریم‌ها علیه ایران

سادات دلیل این هراس تل‌آویو از انعقاد قرارداد راهبردی میان چین و ایران و نزدیکی بیشتر آن‌ها را به دو دلیل مرتبط دانسته و تصریح کرد: علت نخست به فروپاشی ساختار تحریم‌های ضد ایرانی با سرازیر شدن سرمایه‌گذاری‌های چین به بازار کشورمان بازمی‌گردد. استاد مطالعات غرب آسیا در دانشگاه تهران ادامه داد: درحالی‌که تا انتخابات ریاست جمهوری آمریکا کمتر از چهار ماه باقی‌مانده صهیونیست‌ها امیدوار بودند در همین مدت باقیمانده از دولت ترامپ بتوانند فشارها بر کشورمان را به اوج رسانده و جمهوری اسلامی را به‌زانو درآورند. صهیونیست‌ها درحالی‌که ترامپ پس از شکست در مدیریت بحران کرونا و همچنین افزایش اعتراض های نژادپرستی در ایالات‌متحده تحت‌فشار بسیاری قرار دارد، نسبت به رأی آوری و روی کار آمدن دوباره او بدبین شده و امید داشتند در همین مدت فشار حداکثری بر کشورمان را به بالاترین درجه خود برسانند. خوب طبیعی است در این حالت نزدیکی کشورمان به چین و انعقاد قرارداد همکاری راهبردی بلندمدت با آن به مذاق صهیونیست‌ها خوش نیفتاده و آن را خطری برای خود تعبیر کنند.

شمارش معکوس برای لغو محدودیت‌های تسلیحاتی ایران
دنبال کنید

سادات موضوع دیگر که صهیونیست‌ها را هراسان کرده، تأثیر نزدیکی تهران و پکن بر موضع‌گیری سیاسی حمایت‌آمیز آن‌ها در مراحل بعد دانست و دراین‌باره گفت: تحریم تسلیحاتی ایران بر اساس توافق‌نامه برجام اواخر مهرماه پایان خواهد یافت. آمریکا و رژیم صهیونیستی طی چند ماه اخیر با به راه انداختن پروژه ایران هراسی خود سعی دارند این موضوع را به تأخیر اندازند. واشنگتن برای این مهم به رأی چین در شورای امنیت نیاز دارد و این در حالی است که نزدیکی تهران به پکن می‌تواند حمایت اژدهای زرد از ایران در این زمینه با استفاده از حق وتو را تضمین کند. مدیر سابق شبکه العالم دراین‌باره توضیح داد: چین در موضوع برجام هم قاطعانه از ایران حمایت کرد و این پشتیبانی سیاسی موضوع دیگری است که صهیونیست‌ها را نگران کرده است. البته در کنار آن انتشار اخباری در مورد امکان انتقال فناوری‌های نوین بین دو کشور بر اساس مفاد این قرارداد، امکان برگزاری مانورهای نظامی مشترک، امکان تبادل اطلاعات امنیتی و به‌ویژه در بحث تروریسم و مسئله خرید تسلیحات جدید چینی توسط ایران دیگر موضوعاتی است که صهیونیست‌ها را به شدت نگران کرده است. در کنار همه این مباحث وقتی از تقویت توان نظامی ایران از طریق همکاری با چین سخن به میان می‌آید، علت نگرانی صهیونیست‌ها به‌روشنی قابل فهم است.

قدس-آنلاین

نویسنده:

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi