پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

ادبیات هنجارشکنانه اسرائیل در مورد تاسیسات اتمی ایران عبور از خطوط امنیت جهانی است/ سوال از رئیس جمهور در آغاز مجلس بجا و امیدبخش نیست

سخنگوی دولت با تاکید بر اینکه اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ نمی‌تواند گزینشی و ناقص باشد، گفت: از همه کشورها به ویژه تروئیکای اروپایی عضو برجام انتظار داریم در مقابل خواست آمریکا برای بازگرداندن قانون جنگل بایستند کرونا: علی ربیعی در نشست خبری امروز خود در واکنش به تلاش رسانه‌های بیگانه برای مرتبط کردن حادثه در سایت

اختصاصی کرونا

کد خبر : 50973
تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۷ تیر ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۹

کرونا :

ادبیات هنجارشکنانه اسرائیل در مورد تاسیسات اتمی ایران عبور از خطوط امنیت جهانی است/ سوال از رئیس جمهور  در آغاز  مجلس بجا و امیدبخش نیست

ادبیات هنجارشکنانه اسرائیل در مورد تاسیسات اتمی ایران عبور از خطوط امنیت جهانی است/ سوال از رئیس جمهور در آغاز مجلس بجا و امیدبخش نیست 3

سخنگوی دولت با تاکید بر اینکه اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ نمی‌تواند گزینشی و ناقص باشد، گفت: از همه کشورها به ویژه تروئیکای اروپایی عضو برجام انتظار داریم در مقابل خواست آمریکا برای بازگرداندن قانون جنگل بایستند

کرونا: علی ربیعی در نشست خبری امروز خود در واکنش به تلاش رسانه‌های بیگانه برای مرتبط کردن حادثه در سایت هسته‌ای نطنز به اقدامات خرابکارانه رژیم صهیونیستی و در پاسخ به سوالی درباره نتایج بررسی‌ها در مورد علت این حادثه، با بیان اینکه فرضیه های مربوط به علت حادثه از ساعات اولیه مورد بررسی قرار گرفته و گروه‌های متخصص محل را مورد بازرسی قرار دادند، گفت: نظرات در مورد علت حادثه در حال تجمیع است.

سخنگوی با اشاره به اینکه این حادثه خوشبختانه تلفات جانی نداشته و هیچ موارد رادیو اکتیوی در این محل نبوده است، خاطرنشان کرد:  گفتند که بازدارنده بود، تاثیری اما بر غنی سازی نگذاشته. صنعت هسته ای ما صلح آمیز است و قابل توقف هم نیست.

تولید ادبیات هنجارشکن علیه تاسیسات اتمی ایران عبور از خطوط امنیت جهانی است

وی با اشاره به اینکه: همکاران ما در دبیرخانه شورایعالی امنیت ملی اعلام کردند در زمان لازم درباره علت این واقعه اطلاع رسانی انجام خواهد شد، گفت: از ابتدا ماجرا برخی رسانه‌هایی که با موساد همکاری می‌کنند تلاش کردند یک تصویر قدرتمند از اسرائیل نشان دهند و این اتفاق را به این رژیم مرتبط نشان دهند. مقامات اسرائیل هم گفتند ما از این اتفاق استقبال می‌کنیم اما از پذیرش مسئولیت خودداری کردند.

سخنگوی دولت گفت:  البته چون این اتفاق با ماهیت شرور رژیم صهیونیستی همخوانی دارد پذیرشش آسان است، اما آنها باید توجه کنند تولید ادبیات هنجارشکن در مورد تاسیسات اتمی ما عبور از خطوط قرمز امنیت جهانی است و می‌تواند رویه خطرناکی باشد که در سراسر جهان تسری پیدا می‌کند.

ما به هر جمع بندی بریم در مورد مداخله کشور دیگری پاسخ مناسب خواهیم داد.

هیچ توافقی برای واگذاری زمین و بندر به چینی ها در کار نیست

ربیعی در پاسخ به سوال دیگری در مورد ابهامات توافقنامه همکاری ۲۵ ساله ایران و چین با بیان اینکه برخی شبهاتی که مطرح شد  پرسش واقعی مردم است، اظهار داشت:  ما هیچ چیز محرمانه‌ای نداریم و باید به شبهات پاسخ داده شود. اما بخش زیادی از شبهات به عنوان یک خط از سوی افرادی که هیچ دلسوزی ندارند  صورت می گیرد و شاید این گروه نگرانند که ایران بتواند برای دیپلماسی سرزنده خودش راهگشایی کند.

سخنگوی دولت با بیان اینکه در هر مقطع و اتفاقی که در باره این توافقنامه رخ داده اطلاع رسانی صورت گرفته و در زمان امضا و نهایی شدن توافقنامه نیز اطلاع رسانی انجام خواهد شد، گفت:  خط کشی میانه و تقسیم بندی شرق و غرب در سیاست خارجی ما جای ندارد و ایران هرگز خودش را ناگزیر بین شرق و غرب قرار نمی‌دهد.برنامه ۲۵ ساله هم که مورد توجه و حمایت رهبری بوده هم بر مبنای همین نگاه تدوین شده و نقشه راهی است که برای طرفین نحوه همکاری را تعیین می کند.

وی با تاکید بر اینکه آماده ایم با همه کشورهایی که حاضر به مشارکت بلند مدت بر مبنای احترام متقابل هستند این تجربه را تکرار کنیم، خاطرنشان کرد: از کسانی‌که دولت را به گرایش به شرق و غرب متهم می کنند از این رویه خودداری کنند. تاکنون هم هیچ توافقی برای واگذاری زمین و مکان و بندر و دیگر شایعات از این دست نداشته‌ایم.

نمایندگان جدید هنوز اشرافی بر امور دولت ندارند

دستیار ارتباطات اجتماعی رئیس جمهور در پاسخ به سوال دیگری در مورد کلید خوردن طرح سوال از رئیس جمهور در مجلس هم با یادآوری اینکه از روز اول تشکیل مجلس یازدهم روند دولت تعامل بود، گفت:  رئیس جمهور دست همکاری را به سوی مجلس جدید دراز کرد. این اعتقاد همه ما در دولت است که عبور از بحران های خارجی و اقتصادی و نگرانی مردم با تعامل قوا محقق می شود. عبور عزتمندانه بدون همکاری مسئولانه همه قوا راه به جایی نخواهد برد.

ربیعی افزود: تجربه به ما نشان داده هرگاه ارکان نظام همراه و همدل نبودند مردم متضرر شدند، گفت:دولت انتظار دارد نمایندگان هم حسن نیت نشان دهند. اولویت ما رسیدگی به ۶۸ لایحه معطل مانده دولت است. بخش عمده سوال‌هایی که برای مجلس پیش آمده در همین لوایح قابل پیگیری است.

ربیعی با تاکید بر اینکه سوال از رئیس جمهور حق مجلس است، اما این وظیفه شناسی در سایه رعایت همه ملاحظات می‌تواند به پیشرفت کشور کمک کند، اظهار داشت: سوال شتابزده از رئیس جمهور در آغاز مجلس که نمایندگان اشراف کامل به امور دولت ندارد بجای کمک کردن مشکل ایجاد کند و  چه بسا به مشکلات دامن هم بزند.

نمایندگان اول از وزرا سوال کنند

سخنگوی دولت اضافه کرد: پیشنهاد می‌کنیم نمایندگان در کمیسیون‌های تخصصی بنشینند و با وزرا تعامل کنند و از آنها توضیح بخواهند و ببینند پاسخی برای سوالات خود می‌گیرند یا نه؟ . کشور نیاز به آرامش دارد ما روش  را الان اقدام بجا و امید بخشی نمی‌دانیم که پیش از آنکه سوالات را مطرح و از وزرا پاسخ بخواهند به سراغ سوال از رئیس جمهور در صحن مجلس بروند، انهم  با کلی گویی و ابهام.

در خانه بمانید و براحتی لوازم یدکی بخرید
دنبال کنید

ربیعی با بیان اینکه: در قالب این سوالات من چشم انداز همکاری و حل مشکلات مردم را نمی بینم را گفتگو و بحث پیشینی بهتر می‌توانیم مشکلات را حل کنیم، گفت:  حواشی ایجاد شده در مجلس در حاشیه حضور دکتر ظریف بد بود و القاب بکار گرفته شده از سوی برخی باعث تعجب دولت و مردم شد. کمتر وزیری بوده که با صفت متدین امین و دارای غیرت ملی از سوی رهبری نامیده شود. همه اذعان دارند خصایص زیادی در دکتر ظریف است و همچون سرداران دیپلماسی رفتار می‌کند. آن القاب سزوار نبود و . مردم قضاوت خواهند کرد.

اروپایی ها جلو تلاش آمریکا برای بازگرداندن قانون جنگل را بگیرند

ربیعی در پاسخ به این سوال که اگر پرونده ایران به شورای امنیت ارجاع شود واکنش ایران چه خواهد بود، اظهار داشت: تمدید تحریم های تسلیحاتی را نقض آشکار و نابخشودنی قطعنامه ۲۲۳۱ می‌دانیم و نگرانی ما از نابودی کامل برجام در این صورت قبلا به همه طرفها اعلام شده و همه اعضا نسبت به جدیت ما در اقدام متقابل اطمینان دارند.

وی افزود: اینکه همه در نشست شورای امنیت در مورد حفظ برجام هم صدا بودند و دست رد به سینه آمریکا زدند امیدوار کننده است، اما اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ نمی‌تواند گزینشی باشد. ما از همه به ویژه از سه کشور اروپایی عضو برجام می‌خواهیم در مقابل تلاش آمریکا برای بازگرداندن قانون جنگل بایستند.

سخنگوی دولت تاکید کرد: دفاع از قطعنامه را یک آزمون بزرگ برای صیانت از تمدن جهانی می‌دانیم. بر اساس قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت صادرات و واردات تسلیحات متعارف را ۵ سال محدود کرده بود که در مهر ماه به پایان می‌رسد و باید بطور کامل اجرا شود.

دستیار ارتباطات اجتماعی رئیس جمهور افزود: این رسم شده که اروپایی‌ها از این ننر زورگو(ترامپ) دلجویی کنند از آنها می‌خواهیم به این سیاست ادامه ندهند و اعتبار خودشان و اروپا را که می توانست منظومه‌ای باشد در صحنه جهانی از بین نبرند.

وی گفت: مواضع اروپا در جلسه شورای حکام برای ما نگران کننده استو حد وسطی برای پایبندی به قطعنامه ۲۲۳۱ وجود ندارد.

افزایش تعرفه اینترنت دو اپراتور غیر قانونی است

سخنگوی دولت درباره افزایش ۱۰۰ درصدی تعرفه اینترنت دو اپراتور تلفن همراه نیز با اشاره به اینکه این مسئله در جلسه یکشنبه در دولت مطرح شد، گفت:  افزایش تعرفه دو اپراتور تایید وزارت ارتباطات را ندارد و غیر قانونی محسوب می‌شود.

وی تاکید کرد: سازمان حمایت و تعزیرات باید با این گرانفروشی برخورد کنند و قیمت‌ها باید به رقم سابق برگردد و تمامی مبالغ اخذ شده مازاد نیز به مردم برگرداندن شود.

ربیعی با بیان اینکه : وزارت ارتباطات مکلف شد با دو اپراتور متخلف برخورد کند و اگر تبعیت نکنند از طول پروانه آنها کم می‌شود، گفت:  بود این افزایش قیمت تعجب برانگیز بود. ما وقتی بنا بود تعرفه برق  ۷ درصد افزایش یاید سه بار در دولت مطرح و ابعاد و تاثیر آن را بررسی کردیم. اینگونه تصمیمات حتما نیاز به جامع نگری دارد و مورد قبول نیست.

واکنش سخنگو به اظهارات سیف

ربیعی در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری در مورد اظهارات اخیر ولی‌الله سیف رئیس پیشین بانک مرکزی درباره تصمیم رئیس جمهور برای تعیین نرخ ارز، گفت: آقای سیف در دوره مدیریت‌شان تلاش‌هایی داشتند و اعضای دولت هم با همه توان در حمایت و دفاع از ایشان عمل کردند و حتی نامه‌نگاری کرده‌اند.

وی ادامه داد: در خصوص مطالب منتشر شده بهتر است که از خودشان سوال کنید، البته من فشارهای وارد شده بر او را می‌فهمم و برای من قابل درک است. اما نکاتی که مطرح کردند بسیاری برداشت شخصی ایشان بود و برخی از اعضایی که در آن جلسه بودند، حرف‌های‌ ایشان را درست نمی‌دانند.

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس‌جمهور در ادامه اظهار داشت: سطح تصمیم‌گیری رییس جمهور و دولت سیاست‌گذاری است اما تصمیم‌های جزئی و اجرایی بر عهده مسئولان اجرایی است و چگونگی اجرای سیاست‌ها به دستگاه‌ها مربوط است، به هر حال نکاتی که ایشان گفتند همانطور که من در حاشیه دولت با برخی از دوستان صحبت می‌کردم، برخی از مطالبی که ایشان مطرح کردند، برداشت شخصی ایشان بود و من بیش از این نکته خاصی ندارم. اما آنچه که به رئیس‌جمهور مطرح می‌شود تمام تصمیم‌گیری‌ها بر اساس خرد جمعی بوده و همه نوارهای جلسات هم موجود است.

هیچ کس در درازمدت از بورس متضرر نشده

سخنگوی دولت درباره روند صعودی بورس و نگرانی برخی کارشناسان از  ادامه نداشتن این روند و اینکه ممکن است فضای نامناسبی را در کشور ایجاد کند، اظهار داشت: بازار سرمایه مسئله بسیار مهمی در کشور است و دقت نظر رسانه‌ها برای پایداری بورس مفید است. بازار سهام امروز یکی از ارکان مهم و اساسی کشور شده است که سال‌های قبل وجود داشت اما هیچگاه یکی از ارکان کلیدی کشور نبود. اکنون رشد بالایی پیدا کرده است و با ورود سرمایه‌گذاران به بورس بخش اعظمی از مردم ایران اکنون در بورس حضور دارند که این موضوع را مفید می‌دانیم.

بزرگترین ماشین ایران را یک معلول ساخت / اقدام و عمل
دنبال کنید

وی افزود: همیشه هیجانات و بالا و پایین رفتن در بورس وجود داشته است. اما هرچه ریسک بالا برود، بازدهی آن نیز بیشتر می‌شود. در جلسه ستاد اقتصادی دولت همواره درباره بورس صحبت می‌شود و تلاش دولت همواره به این است که هیجان‌زدگی کاذب نباید در بازار سرمایه اثرگذار باشد. نوسانات ۲۵ سال اخیر بورس نشان می‌دهد که هیچکس متضرر نشده است. شورای عالی بازار بورس نیز تلاش می‌کنند که نهادهای مالی افزایش پیدا کنند. آقای قالیباف با تیم قوی که جمع کرده‌اند تلاش دارند یک مدیریت حرفه‌ای را در این بازار فراگیر کنند که یکی از برنامه‌های رئیس سازمان بورس کاهش هیجانات بورس است.

صندوق دارایی دوم بزودی عرضه می‌شود

سخنگوی دولت با اشاره به اهتمام دولت و نتایج تصمیماتی که درباره بورس می‌گیرد، بیان داشت: دولت برنامه جدی برای بورس دارد و به دنبال این هستیم که شرکت‌های جدیدی را وارد بورس کنیم. امروز فروش عمده مدنظر ما است و بخش‌هایی از شرکت‌های بزرگ اقتصادی مثل شستا وارد بازار بورس خواهند شد، همچنین همه شرکت‌های دولتی طبق برنامه زمان‌بندی انجام شده با تاکید بر ارائه سهام خوب دولتی می‌بایست سهام‌شان را عرضه کنند. از نهادهای عمومی هم خواستاریم که این کار را انجام دهند و بنیادها و نهادها نیز باید به شادابی بورس کمک کنند.

ربیعی ادامه داد: برنامه جدیدی برای بازار بورس و اوراق بهادار ادامه پیدا خواهد کرد. صندوق دارایی دوم نیز به زودی اعلام خواهد شد. در «ای تی اف» پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌ها تدارک دیده شده‌اند که در ادامه خواهند آمد. به دنبال این هستیم که شرکت‌های غیردولتی نیز به راحتی وارد بورس شوند به همین دلیل شورای بورس تصمیم گرفت کاری به مالیات‌های قبل از سال ۹۸ شرکت‌ها نداشته باشد و همین زمینه را برای حضور شرکت‌های خصوصی فراهم کرد.

تصمیم‌گیری درباره همسان‌سازی حقوق بازنشستگان 

ربیعی درباره آخرین وضعیت همسان سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی گفت: مباحث جلسه‌ای که با کانون بازنشستگان داشتیم را جمع‌بندی کردم و خدمت رئیس‌جمهور ارائه دادم و با آقای شریعتمداری هم در این خصوص صحبت شد.

سخنگوی دولت ادامه داد: آقای شریعتمداری از سال گذشته همواره نگران حقوق بازنشستگان بود و طرح‌های مختلفی را هم ارائه دادند و باید بگویم توافقی بین وزیر رفاه و اقتصاد صورت گرفت که فردا در جلسه دولت تصمیم‌گیری درباره‌اش صورت خواهد گرفت.

دستیار ارتباطات اجتماعی رئیس جمهوری در ابتدای این نشست خبری نیز با اشاره به افزایش آمار کرونا در کشور در روزهای اخیر  و نگرانی از همپوشانی این بیماری با اپیدمی آنفولانزا در پاییز اظهار داشت: افزایش تخت‌ها و زیرساخت‌ها با سرعت زیاد کماکان ادامه دارد و ما هیچ کمبودی در این خصوص نداریم و ۸ هزار تخت بیمارستانی جدید هدف‌گذاری شده که ان‌شاالله تا پایان دولت به بهره‌برداری برسد.

وی افزود: عادی انگاری و عدم رعایت پروتکل‌ها و خستگی جامعه از کرونا عامل گسترش آن بوده است و دو عامل موفقیت ما بدون تردید توانایی نظام سلامت و درمان و همکاری مردم با نظام درمانی است.

ربیعی گفت: همانطور که استحضار دارید ماسک اجباری شد و مطالباتی که در ستاد کرونا مطرح شد، نشان می‌دهد که استفاده از ماسک از انتقال ویروس کرونا ۹۹ درصد جلوگیری می‌کند.

وی اضافه کرد: گزارشی مطرح شد که مراعات سالمندان کم شده و سالمندان بیشتر مورد حمله قرار گرفته‌اند.

سخنگوی دولت دوازدهم بیان کرد: ستاد مبارزه با کرونا محدودیت‌ها را در شهرهای قرمز اعمال کرده و از این پس مسئولیت پاساژها با مدیران آن خواهد بود؛ ما هیچ پیش‌بینی برای زمان اتمام بیماری نداریم. کار بزرگ برای مقابله با کرونا استفاده از ماسک و فاصله‌گذاری است.

پرداخت قسط دوم برداشت از صندوق توسعه به وزارت بهداشت

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: قسط دوم برداشت از صندوق توسعه ملی نیز در حال انجام است و تمام مطالبات پرستاران باید تا پایان سال پرداخت شود.

ربیعی گفت: امروز ستاد اقتصادی دولت را داشتیم و مباحثی در مورد تامین ارز مطرح شد، ما ۲۷ میلیارد دلار مطالبه ارزی داریم که از سال ۹۷ باید به کشور باز می‌گشته و متاسفانه بازنگشته است؛ براساس ابلاغیه سازمان توسعه تجارت، صادر کنندگانی که در زمینه ایفای تعهدات ارزی خود اقدام نکرده‌اند، کارت بازرگانی‌شان تا پایان تیرماه ابطال خواهد شد؛ البته واحدهای تولیدی مستثنی شده‌اند.

وی گفت: این تصمیم برای کسانی است که بازپرداخت ارزی آنها صفر بوده و کمیته تخصیص و نظارت ارز جلساتش را با حضور نماینده دادستانی انجام خواهد داد. صادرکنندگان دعوت و شیوه برگرداندن ارز مشخص خواهد شد.

وی درباره محدودیت وارد گوشی نیز گفت: گفته شده بود که واردات گوشی بالای ۳۰۰ یورو ممنوع شده که هیچ تصمیمی در این خصوص گرفته نشده و ابلاغی صورت نگرفته و تغییر رویه‌ای نیز انجام نشده است.

انتهای پیام/

قدس-آنلاین

نویسنده:

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi