جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

آمریکا، نفتکش های ایرانی و پایان دوران بزن و دررو

ایالات‌متحده در زیر پا گذاشتن قواعد و قوانین بین‌المللی به‌ویژه پس از زمامداری دونالد ترامپ، سیاهه بلندی دارد. البته این موضوع مختص سیاستمداران این کشور نیست، بلکه مدت‌هاست قوه قضائیه آمریکا نیز در تسری قوانین داخلی این کشور به آن‌سوی مرزها با مستأجران کاخ سفید هم‌داستان شده است. حسن عابدینی کارشناس مسائل سیاست خارجی ایالات‌متحده

اختصاصی کرونا

کد خبر : 50866
تاریخ انتشار : یکشنبه ۱۵ تیر ۱۳۹۹ - ۰:۱۱

کرونا :

آمریکا، نفتکش های ایرانی و پایان دوران بزن و دررو

آمریکا، نفتکش های ایرانی و پایان دوران بزن و دررو 3

ایالات‌متحده در زیر پا گذاشتن قواعد و قوانین بین‌المللی به‌ویژه پس از زمامداری دونالد ترامپ، سیاهه بلندی دارد. البته این موضوع مختص سیاستمداران این کشور نیست، بلکه مدت‌هاست قوه قضائیه آمریکا نیز در تسری قوانین داخلی این کشور به آن‌سوی مرزها با مستأجران کاخ سفید هم‌داستان شده است.

حسن عابدینی کارشناس مسائل سیاست خارجی

ایالات‌متحده در زیر پا گذاشتن قواعد و قوانین بین‌المللی به‌ویژه پس از زمامداری دونالد ترامپ، سیاهه بلندی دارد. البته این موضوع مختص سیاستمداران این کشور نیست، بلکه مدت‌هاست قوه قضائیه آمریکا نیز در تسری قوانین داخلی این کشور به آن‌سوی مرزها با مستأجران کاخ سفید هم‌داستان شده است. آمریکایی‌ها با توجه به اندیشه‌های خودبرتر پنداری کاذبی که در آن‌ها وجود دارد، خود را آقای جهان پنداشته و در تلاش برای جهانی کردن قواعد و قوانین خود هستند، اما اینکه این توان را برای اجرایی کردن آن دارند یا نه؟ پاسخش منفی است. «رؤیای آمریکایی» امروز نه‌تنها در خارج، بلکه در درون مرزهای جغرافیایی ایالات‌متحده نیز با معضلات بسیاری مواجه شده و اعتراض‌های نژادپرستانه، شکاف و چنددستگی‌های اجتماعی و استقلال‌خواهی، ایالت‌های آن را با چالش‌های بسیاری مواجه ساخته است.

در این میان رهبران کاخ سفید به‌جای حل مشکلات خود، بر دامنه ماجراجویی‌های خارجی به‌ویژه در رابطه با کشورمان افزوده‌اند که این مسئله چیزی جز تحمیل هزینه بسیار برای آن‌ها به دنبال نداشته است. اکنون و درحالی‌که خبرگزاری انگلیسی رویترز چند روز پیش از توطئه عده‌ای از دادستان‌های فدرال آمریکا در تنظیم شکوائیه‌ای با هدف مصادره محموله سوخت چهار نفتکش ایران که در حال حرکت به سمت ونزوئلا هستند خبر داده، این راهزنی دریایی نیز اگر اتفاق بیفتد، برای یانکی‌ها بی هزینه نخواهد بود. ایالات‌متحده پیشتر و در هنگامه اعزام پنج نفتکش «فورچون»، «فارست»، «فاکسون»، «پتونیا» و «کلاول» حامل سوخت ایران به ونزوئلا که در راستای تبادلات اقتصادی میان دو کشور آزاد و مستقل جهانی صورت گرفت نیز تهدیدهای این‌گونه مطرح و از اقدام نظامی و مصادره محموله نفتی ایرانی سخن گفته بود، اما در مقام عمل از اجرای آن عاجز بود. تهران اثبات کرده در جایی که منافع و امنیت ملی آن در خطر باشد، با هیچ‌کس مماشات نخواهد کرد. این موضوع در صحنه عراق و سوریه و رویارویی گاه و بی گاه میان ایران و آمریکا در این رویدادها به وضوح دیده شده است.

جهانگیری: توانستیم به اتکا به توان داخلی روی پای خود بایستیم
دنبال کنید

واقعیت آن است، جمهوری اسلامی ایران که در طول ۴۰ سال گذشته شدیدترین فشارها و تحریم‌های اعمال‌شده از سوی غرب به سردستگی آمریکا را در مسیر آرمان‌های خود تحمل کرده، اکنون به این خودباوری و هویت راهبردی خودساخته رسیده که بتواند در مقابل هر عمل، واکنشی کاملاً مناسب را داشته و توطئه‌های دشمنان را ناکام بگذارد. همان‌گونه که رهبر معظم انقلاب هم گفته‌اند، اکنون دوران بزن دررویی در نوع رابطه آمریکا و کشورمان به پایان رسیده و یانکی‌ها باید در مقابل هر حماقتی پاسخگو بوده و تقاص پس بدهند.

حال مقام‌های واشنگتن پیش از هر اقدامی علیه کشورمان باید بارها آن‌ها را سبک‌ و سنگین کرده و بسنجند تا از تبعات آن در امان باشند. درحالی‌که به‌واسطه اقدام‌های بی‌مهابای ترامپ شکاف در هیئت حاکمه و جامعه این کشور به اوج خود رسیده، اگر هنوز عقلایی در اطراف رئیس‌جمهور آمریکا مانده باشد، باید مانع ماجراجویی‌های پرخطر او علیه کشورمان شود. آمریکا به‌واسطه مدیریت نادرست خود امروز در اوج انزوای جهانی قرار دارد. این مسئله در نشست اخیر شورای امنیت سازمان ملل و عدم همراهی حتی نزدیک‌ترین متحدان واشنگتن با توطئه‌های دولت ترامپ علیه کشورمان کاملاً قابل‌دیدن بود. ایالات‌متحده در ۷۰ سال اخیر به‌واسطه اتکای بیش‌ازاندازه به قوه قهریه به جای قوه عاقله به‌شدت متضرر شده و اکنون وقت آن است تحلیلگران آمریکایی سیاست‌های گذشته خود را مورد بازبینی قرار دهند تا شاید بتوانند به این طریق از ادامه هدررفت سرمایه‌های ملی خود جلوگیری کنند.

قدس-آنلاین

نویسنده:

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi