یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

داوران،رسانه‌ها و هواداران(تماشاگران) و مافیای فوتبال

داوری بازی‌های فوتبال از مسایل بحث برانگیز فوتبال ایران به ویژه در سال‌های اخیر به شمار می رود. “صادق درودگر” مسئول کمیته بازاریابی سازمان لیگ که سال‌ها قبل در کنار “محمد دادکان” در فدراسیون فوتبال حضور داشت و مدتی نیز به عنوان مسئول کمیته فوتسال فعالیت می‌کرد، درباره دخالت‌های برخی افراد در کار داوران می‌گوید:

اختصاصی کرونا

کد خبر : 48250
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۱

کرونا :

داوران،رسانه‌ها و هواداران(تماشاگران) و مافیای فوتبال

داوری بازی‌های فوتبال از مسایل بحث برانگیز فوتبال ایران به ویژه در سال‌های اخیر به شمار می رود.

“صادق درودگر” مسئول کمیته بازاریابی سازمان لیگ که سال‌ها قبل در کنار “محمد دادکان” در فدراسیون فوتبال حضور داشت و مدتی نیز به عنوان مسئول کمیته فوتسال فعالیت می‌کرد، درباره دخالت‌های برخی افراد در کار داوران می‌گوید: بازی داربی استقلال و پرسپولیس نمونه کامل دخالت‌های بیرونی در امر داوری است.

البته هیچگاه مستقیم روی نتیجه بازی حرفی نمی‌زنند، اما آنقدر به داور مسابقه توصیه می‌کنند که داور مجبور می‌شود از اول تا آخر مدام سوت بزند تا مسابقه را از دست ندهد.

به قولی، می‌توان گفت که نتیجه مساوی داربی، یک توصیه اجباری شده است.

در پایان بسیاری از مسابقه های فوتبال، مربیان تیم های بازنده و حتی تیم های برنده از نحوه داوری گلایه می‌کنند و در برخی موارد، نحوه سوت زدن‌ها را عامدانه و به سود حریف می‌خوانند و امیدوارند که داوران شب را با وجدان راحت سر بر بالش بگذارند.

البته در مورد تاثیر عمدی داوران بر روی تعیین نتیجه مسابقه ها در لیگ‌های مختلف ایران، حرف و حدیث‌های زیادی مطرح است که چون تاکنون، سندی در این زمینه منتشر نشده است، از آن می‌گذریم.

رسانه‌ها و مافیای فوتبال

در سال‌های اخیر، با نفوذ همه جانبه مافیا در ورزش فوتبال، برخی رسانه‌ها به ویژه روزنامه‌های ورزشی نیز با تاثیر از دلالان، نقش بالا بردن قیمت ها و افزایش بی رویه قیمت بازیکنان و مربیان فوتبال را برعهده گرفته‌اند و با طرح اخبار کذب و غیر واقع در خصوص قیمت بازیکنان، سهم خود را از قراردادها می‌برند و حتی این قیمت ها به گوش دولت و مدیران باشگاه های دولتی می رسد و آنان نیز به راحتی پذیرا می شوند.

هزار شلاق سهم کیست؟!
دنبال کنید

یکی از مربیان فوتبال می‌گوید: از برخی روزنامه‌ها زنگ می زدند و می‌گفتند باید از ما بازیکن بگیری وگرنه تو را مورد انتقاد قرار می‌دهیم. در بوشهر که بودم، یک نفر از یک روزنامه تماس گرفت و عنوان کرد باید سه بازیکن از ما بگیری چون کمی بدهی داریم و تو را به خدا اینها را بگیر. قیمت‌ شان هم ارزان است و حتی به خود من هم سهم می‌داد.

هواداران (تماشاگران) و مافیای فوتبال

هواداران و تماشاچیان در فوتبال از چنان جایگاهی برخوردارند که به آنان لقب یار دوازدهم داده اند. حضور تماشاگران در ورزشگاه ها، به رقابت های فوتبال هویت می دهد و بدون حضور آنان، این ورزش تبدیل به رقابتی کسل کننده و  بی رمق می شود.

البته  در سال های اخیر، نفوذ مافیای فوتبال به سکوها، موجب شده است که در مقاطعی بازیکنان و مربیان برخی از تیم ها، از تشویق ها و توهین‌های جهت‌دار هواداران دل آزرده شده و حتی از تیم‌های محبوب خود جدا شوند.

گفته می‌شود لیدرهای برخی از تیم ها، با دریافت مبالغی از عوامل داخلی و خارجی تیم ها، بر له یا علیه مدیران، مربیان و یا بازیکنان شعار می دهند تا به این ترتیب، حلقه محاصره فوتبال توسط مافیای فوتبال با نفوذ در بین سکوهای تماشاگران کامل‌تر شود.

به همین منظور در یکی از دیدار های فوتبال برتر به استادیوم آزادی رفتم در بین تماشاچی ها چند نفری بودند که شروع به شرط‌بندی عجیب و غریب کردند آنها نه برسر نتیجه مسابقه بلکه بر سر اینکه مثلا فلان بازیکن در نیمه دوم کارت زرد می گیرد، یا اینکه داور برای یکی از تیمها پنالتی می‌گیرد و مسائلی از این دست که با کمال تعجب دیدم که اکثر پیش‌بینی‌های آنها درست از آب در می‌آمد و پول قابل توجهی هم به جیب می زدنند .

باور به انحراف انقلاب اسلامی از اهداف اولیه / چرا این روزها برخی مسئولان ریزش دارند؟!
دنبال کنید

با کمی کنجکاوی و اینکه چگونه این حدس‌ها را می زنند شروع به سوال کردن نمودم ولی جواب‌هایی نامعقول شنیدم، دست آخر یکی از تماشاگران حرفه ای فوتبال از سر دلسوزی چون فکر می‌کرد تازه کارم و برای اولین بار به استادیوم آمده‌ام به من گفت که بهتر است زیاد در این مورد کنجکاوی نکنی چون اینها یک مشت آدمی هستند که با دست‌های پشت پرده و خود بازیکنان و داوران زد و بند دارند و این شرط بندی‌ها هم بر اساس اطلاعاتی است که از خارج این استادیوم دارند و امثال تو را هم به جمع‌ شان راه نمی‌دهند و اگر در شرط‌بندی هم شرکت کنی مطمئنا خواهی باخت.

آنجا دریافتم که واقعا مافیا به طور پیچیده‌ای عمل می‌کند. به نام فوتبال حرفه‌ای به کام مافیای فوتبال

——————————–

یادداشت از: هادی جعفری سال ۹۲ در فارس

نویسنده:

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi