شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

مدیریتهای ضعیف و برون سپاری کارها

  بعد از انقلاب، مسئولیتها بیشتر بر اساس السابقون و آشنا بازی تقسیم شد. مدیران دستگاهها عمومآ از نیروهای انقلابی به اصطلاح متعهد انتخاب و بکار گرفته شدند. نیروهای متعهد کمتر شمه مدیریتی داشتند لذا، کارها بخوبی و با بهره وری لازم بسامان نمی رسید. چاره برون رفت از مشکل برون سپاری کارها بود تا

اختصاصی کرونا

کد خبر : 46345
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۷ دی ۱۳۹۷ - ۱۷:۱۵

کرونا :

مدیریتهای ضعیف و برون سپاری کارها

 

بعد از انقلاب، مسئولیتها بیشتر بر اساس السابقون و آشنا بازی تقسیم شد. مدیران دستگاهها عمومآ از نیروهای انقلابی به اصطلاح متعهد انتخاب و بکار گرفته شدند.

نیروهای متعهد کمتر شمه مدیریتی داشتند لذا، کارها بخوبی و با بهره وری لازم بسامان نمی رسید. چاره برون رفت از مشکل برون سپاری کارها بود تا افراد نخبه و کاردان بعنوان بخش خصوصی به میدان آمده و کارها سامان یابند. بخش خصوصی تحت عنوان پیمانکار و شرکتهای اقماری کم کم متولد شدند ک عمدتآ از آشنایان مدیران و ژنهای خوب بودند، پیمانکاران شرکتی با جذب نیروهای زبده بیکار با کمترین حقوق و مزایا حدود ۴ دهه است روزگار شاغلین موقت ” بقولی شرکتی ” را سیاه کرده تا خود و اربابان سرخ و تپل در آسایش و آرامش باشند. شرکتهای پیمانکاری با دادن حقوق ناچیز و گرفتن برگ سفید امضاء و تعهد نامه، استثمار مطلق را نهادینه کرده اند تا کنترل نیروی کار را بدست بگیرند.

طرج موفق  برون سپاری کارها در شرکتهای دولتی و دستگاه های اداری در حد اکمل اجراء شد. یکی از دستگاه هایی که استقبال خوبی از برون سپاری خدمات داشت و دارد، سازمان بهزیستی است.

مدیران سازمان بهزیستی برخلاف کمیته امداد امام “ره ” شوق و ذوق فراوانی به سپردن وظایف به بخش خصوصی دارند مثلآ؛؛ امور مددکاری که راه اندازی کلینیکهای مددکاری از آن جمله است. خدمات نگهداری روزانه و شبانه روزی از سالمندان، کودکان، بزرگسالان جسمی حرکتی، معلولین ذهنی، ایتام …. نیز عمدتآ به بخش خصوصی سپرده شده اند که آمار بسیار بالایی دارد.

لاف گانتس و کابوس اسرائیل
دنبال کنید

ورود بخش خصوصی برای انجام امور نگهداری و توانبخشی رو به گسترش، سبب جذب عمده بودجه نحیف سازمان شده است، چنانکه طبق گزارش داده شده توسط معاونت توانبخشی جناب دکتر حسین نحوی نژاد : اعتبار ۱۰۰۰ میلیارد تومانی توانبخشی کشور ، ۸۰۰ میلیارد آن صرف هزینه های مراکز نگهداری می شود‌. سازمان بهزیستی دارای سایتها و اماکن بسیاری است که مدیریتهای ضعیف عاجزند استفاده بهینه از آنها جهت نگهداری گروه های هدف داشته باشند.

سازمان بهزیستی مجوزهای گوناگونی به بخش خصوصی میدهد از جمله ” موسسه خیریه، انجمن، کلینیک…..” بعنوان همیار و همکار که چابک سازی کند.

اما نه کنترل محسوس، نه حسابرسی و نظارت دقیقی که بتوان عملکرد آنها را از نظر بازدهی و عملکرد ارزشیابی کرد.

مواردی وجود دارد که بقولی پیمانکاران با استخدام نیرو با حداقل دستمزد کار تحویل می دهند ” کلینیک مددکاری در …. ” ….. مشکل دیگری که وجود دارد و تایید کننده آشنا بازی ” السابقون ” است همانا، دادن مجوز و دعوت بکار افراد غیر معلول در کلینیک هاست.

بنابراین، برای حل مشکل باید چاره اندیشی شود، نه اینکه وظایف سازمان به موسسات و کلینیک های خارج سازمان سپرده شود ولی مشکلات حل نشوند. سازمان بهزیستی با تراکم نیرو روبرو است که قوز بالا قوز است. چنانچه مدیران کاربلد و خوش فکر در مصدر کار به فکر حل مسئله افتند، طی فراخوانی در این زمینه نظرات را جهت حل مشکل اخذ نمایند و سرو سامانی به این آشفته بازار دهند.  انشا الله

منتقد؛ جدید الاسلام

نویسنده:

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi