سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

ترک روستا برای رهایی از اوج محرومیت/زیبایی های «مُندان»پشت محرومیت ها پنهان شده است+تصاویر

روستای مندان یکی از قدیمی ترین روستاهای استان کهگیلویه وبویراحمد واقع در شهرستان چرام و از توابع شهر سرفاریاب است که از آثار به دست آمده و کشف شده باستانی در آن روستا،سکونت دردوره های ایلامی را نشان می دهد اما اکنون وضعیت خوبی ندارد. به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از چرام ،در

اختصاصی کرونا

کد خبر : 41203
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۵ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۹

کرونا :

ترک روستا برای رهایی از اوج محرومیت/زیبایی های «مُندان»پشت محرومیت ها پنهان شده است+تصاویر
روستای مندان یکی از قدیمی ترین روستاهای استان کهگیلویه وبویراحمد واقع در شهرستان چرام و از توابع شهر سرفاریاب است که از آثار به دست آمده و کشف شده باستانی در آن روستا،سکونت دردوره های ایلامی را نشان می دهد اما اکنون وضعیت خوبی ندارد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از چرام ،در فضای مجازی و رسانه های مختلف روزی نیست که از زیلایی بویراحمد و محرومیت های آن مطلبی گفته نشود اما دردیگر سو منطقه پشته‌زیلایی سرفاریاب‌بامحرومیتی مشابه‌ مظلوم واقع شده است.

روستای مندان یکی از قدیمی ترین روستاهای استان کهگیلویه وبویراحمد  واقع در شهرستان چرام و از توابع شهر سرفاریاب است که از آثار به دست آمده و کشف شده باستانی در آن روستا،سکونت دردوره های ایلامی را نشان می دهد.

گفته اند که این منطقه به علت داشتن آب و هوای مطلوب و سرسبز بودن منطقه، محل زیبایی برای گردش و تفریح است.

ترک روستا برای رهایی از اوج محرومیت/زیبایی های «مُندان»پشت محرومیت ها پنهان شده است+تصاویر 8
روستای مندان که یکی ازبزرگترین روستاهای بخش سرفاریاب است و در زاگرس و دامنه طبیعت بکر و بسیار زیبای کوه نور یا نیل قرار دارد که این دامنه پوشیده از گونه های گیاهی متفاوت است.

در۲۵ کیلومتری شهرستان چرام و در نزدیکی شهرسرفاریاب روستایی وجود دارد به نام" مندان" که رنگ و بویی از آبادانی در آنجا به چشم نمی‌خورد و اهالی روستا به ویژه جوانان ناامید و بدون انگیزه روز و شب را می گذرانند.

در کوچه پس کوچه های این روستای زیبا که قدم می زنید، می‌توان سایه محرومیت را بر سر خانه هایشان مشاهده کرد؛ محرومیتی که هرساله با وعده ای امیدوار کننده تا سال بعد تمدید می شود!

حماسه‌سازی مردم پاکدشت در 22 بهمن + عکس
دنبال کنید

ترک روستا برای رهایی از اوج محرومیت/زیبایی های «مُندان»پشت محرومیت ها پنهان شده است+تصاویر 9
یکی از اهالی این روستا در گفتگو با یک سایت محلی  در مورد مشکلات روستا بیان کرد:روستای مندان مشکلات زیادی دارد به همین خاطر فرزندان ما و تعداد زیادی ازخانواده های روستا بعلت مناسب نبودن جاده های ارتباطی، انتن دهی واینترنت،امکانات ورزشی و آموزشی روستا را ترک کرده اند.

دهیار روستان مندان نیز گفت :جاده ارتباطی به شهر از پیچ های خطرناک واسفالت نامناسب وکنده کاریهای زیادی برخوداراست که هرروز تعداد زیادی از رانندگان  از این وضعیت معترض ونگرانی زیادی دارند.

سبحانی اضافه کرد:مدت زیادی هست که یک طرف جاده اسفالت و طرف دیگرهم نیمه کاره رها شده که ناراحتی هرعابری را بوجود آورده است.

ترک روستا برای رهایی از اوج محرومیت/زیبایی های «مُندان»پشت محرومیت ها پنهان شده است+تصاویر 10

وی درآمد کم اهالی روستا را یکی دیگر از مشکلات خانواده های روستا دانست و اظهار کرد: یکی از راههای درآمد زایی در این روستا گردشگری است اما مسولان پاسخ دهند گردشگران چگونه از جاده خراب و پر از پیچ وخم وکنده کاری این روستا به این طبیعت سر بزنند؟

دهیار مندان به پتانسیل های روستا اشاره وافزود:روستا از پتانسیل های خوبی ازجمله زمین های کشاورزی جهت کشت وکوهستانی بودن ان برای دامداری برخوداراست.

سبحانی با بیان اینکه مردم ازما گله دارند، ادامه داد:مردم روستا نسبت به اینکه ما پیگیری و مکاتبه انجام نمی دهیم، گله مند هستند.

ترک روستا برای رهایی از اوج محرومیت/زیبایی های «مُندان»پشت محرومیت ها پنهان شده است+تصاویر 11

وی به قطعی شبکه های تلویزیون اشاره وعنوان کرد:شبکه های تلویزیون با اولین بارش باران و وزش باد قطع می شوند و مشکلاتی را برای مردم به وجود می اورد.

دهیارروستای مندان به خاکی بودن کوچه ها و خیابان ها اشاره کرد و گفت:تمامی کوچه ها و خیابانهای روستاخاکی و وضعیت مناسبی ندارند.

کوه پهن گچساران در آتش می‌سوزد / اعزام نیروهای امدادی به منطقه
دنبال کنید

براستی باید عنوان کرد در این روستا سهم جوانان تنها کشاورزی و دامداری است و جوانانی که اگر در شهر بودند، می توانستند از امکانات ورزشی و تفریحی زیادی بهره مند شوند و نیازهست که مسولان به مشکلات مندان رسیدگی کنند.

 

ترک روستا برای رهایی از اوج محرومیت/زیبایی های «مُندان»پشت محرومیت ها پنهان شده است+تصاویر 12
در ادامه به مباحثی همچون آنتن دهی در این روستا می پردازیم که  بسیار ضعیف است و با وجود این همه مشکل قطعا نیاز به تلفن های ضروری بیش از مکانهای دیگر احساس میشود.

طرح هادی در روستای مندان به طور کامل اجرا نشده وهمین امر باعث دردسرهایی برای شورا و دهیاری شده است.

 باتوجه مشکلات نامبرده وعدم دسترسی به اینترنت باعث شده تا دانشجویان مسیرتقریبا۳۰کیلومتری رابرای انتخاب و انجام واحدهای دانشگاهی انتخاب واحد بروند که از لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه نبوده و خانواده ها مجبور به ترک روستا می شوند.
 

ترک روستا برای رهایی از اوج محرومیت/زیبایی های «مُندان»پشت محرومیت ها پنهان شده است+تصاویر 13

در مندان با تمام وجود صحنه‌هایی عمیق از محرومیت را می‌توان دید و باید گفت مسئولان تا دیر نشده مردم این دیار را دریابید و نه تنها در شعار بلکه باید در عمل تمام تلاش‌ خود را به کار بگیرید.

انتهای پیام/

منبع : دانا

نویسنده:

برچسب ها :

ناموجود

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi