یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

عارف یا لاریجانی؛ مسئله پیگیری مطالبات است

با پایان یافتن دور دوم انتخابات مجلس دهم و مشخص شدن ترکیب نهایی نمایندگان مردم در خانه ملت، تکلیف ریاست مجلس هم که مدت‌هاست به بحث داغ محافل سیاسی میان افراد و جریان‌های سیاسی بدل شده است حداقل تا زمان تشکیل مجلس و انتخاب هیئت‌رئیسه روی کاغذ مشخص شده است.   با استقبال مردم و

اختصاصی کرونا

کد خبر : 23807
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۷:۳۸

کرونا :

عارف یا لاریجانی؛ مسئله پیگیری مطالبات است

با پایان یافتن دور دوم انتخابات مجلس دهم و مشخص شدن ترکیب نهایی نمایندگان مردم در خانه ملت، تکلیف ریاست مجلس هم که مدت‌هاست به بحث داغ محافل سیاسی میان افراد و جریان‌های سیاسی بدل شده است حداقل تا زمان تشکیل مجلس و انتخاب هیئت‌رئیسه روی کاغذ مشخص شده است.

 

با استقبال مردم و حمایت از کاندیداهای لیست امید و اصلاح‌طلبان در سراسر کشور، رأی بالای دکتر عارف و محور بودن ایشان در لیست امید و اصلاح‌طلبان می‌تواند نشانی از خواست مردم برای کرسی ریاست قوه مقننه باشد.

 

محمدرضا عارف که نماینده اصلاح‌طلبان در انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۲ بود با کناره‌گیری و گذشت خود سهم زیادی در پیروزی حسن روحانی داشت. با توجه به ارتباط خوب عارف و روحانی می‌توان این انتظار را داشت که این رابطه بتواند موجب هماهنگی بیشتر دولت و مجلس شود. بسیاری بر این باور هستند که ریاست عارف بر مجلس می‌تواند نقش زیادی در پیشبرد اهداف دولت در مسیر رشد و توسعه کشور باشد.

 

در سوی دیگر از علی لاریجانی ریاست فعلی مجلس شورای اسلامی به عنوان یکی دیگر از کاندیداهای نشستن بر کرسی ریاست مجلس دهم یاد می‌شود. علی لاریجانی که به سبب انشقاق و تمامیت‌خواهی جبهه پایداری و کنار گذاشتن بسیاری از اصولگرایان با شناسنامه از لیست اصولگرایان راهش را از این طیف جدا کرد، به عنوان کاندیدای حامی دولت در لیست امید قرار گرفت و از شهر قم به مجلس راه یافت.

 

او از سال ۹۲ تاکنون در طول عمر دولت یازدهم در موارد مختلف و به‌ویژه در جریان تصویب برجام نشان داد که منافع ملی را قربانی منافع جناحی نمی‌کند و در راه رسیدن به مقاصد سیاسی به هر روشی چنگ نمی‌زند. با این‌که در زمره اصولگرایان قرار دارد اما در این مدت نشان داد که گاهی در ایستادن در مقابل افراط و افراطیون دست‌کمی از اصلاح‌طلبان ندارد. با این حال به نظر نمی‌رسد از جبهه اصولگرایی صدایی به غیر از لاریجانی بیرون بیاید.

جلسه اشتغال و کار در گچساران تشکیل شد + عکس
دنبال کنید

 

نتایج انتخابات مجلس دهم و تعیین تکلیف کرسی‌های خانه ملت و از طرف دیگر خواست مردم به عنوان پایگاه اجتماعی اصلاح‌طلبان که با مشارکت حداکثری خود اعتماد خود را به این طیف سیاسی نشان دادند و به عنوان سرمایه اجتماعی ایجاد شده در این انتخابات که پایگاه عمده اصلاح‌طلبان هستند خواست خود را از مجلس آتی در پای صندوق رأی نشان دادند و تلاش اصلاح‌طلبان برای حفظ این سرمایه ارزشمند، کفه ترازو را در میان دو طیف اصلاح‌طلب و اصولگرا برای ریاست مجلس دهم به نفع اصلاح‌طلبان سنگین‌تر کرده است.

 

پر واضح است که اصلاح‌طلبان تمایل دارند که محمدرضا عارف به عنوان محور ائتلاف و سر لیست امید در تهران که رأی قابل توجهی به‌دست آورده است به عنوان ریاست مجلس دهم انتخاب شود، اما با توجه به رفتار علی لاریجانی به عنوان یک اصولگرای معتدل که منافع ملی را قربانی منافع حزبی و گروهی نمی‌کند. تفاوت چندانی بین لاریجانی و عارف در پیشبرد منافع ملی وجود نخواهد داشت. با این حال باید تا آغاز به کار مجلس جدید و تشکیل فراکسیون‌ها شکیبا بود تا رأی و نظر منتخبان مردم در رابطه با ریاست مجلس و ترکیب هیئت‌رئیسه، وزن طیف‌های مختلف سیاسی در ترکیب مجلس دهم را مشخص کند.

 

در پایان به گمان نگارنده فارغ از هر نتیجه‌ای که برای ریاست مجلس رقم بخورد، مهم‌ترین وظیفه رئیس مجلس آتی پیگیری مطالبات و خواست اقشار گوناگون جامعه به‌ویژه مطالبات و خواست رأی‌دهندگان به لیست امید و همراهی و همسویی با دولت در جهت رشد و توسعه کشور است.

پیام تسلیت دکتر روحانی به امیر قطر
دنبال کنید

 

————————-

* امیر شیخعلیشاهی- عضو حزب ندای ایرانیان

نویسنده:

برچسب ها : ،

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi