دوشنبه ۱۸ تیر ۱۴۰۳

روزهای سرنوشت‌ساز خاورمیانه در سایه توافق شرق و غرب

به نظر می‌رسد شرق و غرب در مورد سوریه و نظام حاکمیتی آن توافق کرده‌اند و طی ماه‌های آینده تحولات مهمی در خاورمیانه رخ خواهد داد. ندای ایرانیان- بزرگ‌ترین مشکل خاورمیانه و اکنون مهم‌ترین معضل جهان، گروه تروریستی داعش است که به سبب عدم وجود یک دولت قوی در سوریه توانست رشد و نمو کند

اختصاصی کرونا

کد خبر : 23010
تاریخ انتشار : دوشنبه ۹ فروردین ۱۳۹۵ - ۲۱:۲۷

کرونا :

روزهای سرنوشت‌ساز خاورمیانه در سایه توافق شرق و غرب
به نظر می‌رسد شرق و غرب در مورد سوریه و نظام حاکمیتی آن توافق کرده‌اند و طی ماه‌های آینده تحولات مهمی در خاورمیانه رخ خواهد داد.
ندای ایرانیان- بزرگ‌ترین مشکل خاورمیانه و اکنون مهم‌ترین معضل جهان، گروه تروریستی داعش است که به سبب عدم وجود یک دولت قوی در سوریه توانست رشد و نمو کند و امروز از هواداران خود در شبکه‌های اجتماعی نظرسنجی می‌کند که کدام کشور جهان را عزادار کند.
با توجه به اتفاقات اخیر در فرانسه و بلژیک به نظر می‌رسد که غرب تصمیم گرفته بازی را در سوریه تغییر دهد و دیگر فرمول قبلی را ادامه ندهد این تغییر تاکتیک آن‌چنان بوده است که اردوغان روز  گذشته در حالی که صدایش از عصبانیت می‌لرزید بدون اشاره به هیچ کشوری گفت ترکیه بر مواضعش نسبت به دولت بشار اسد خواهد ایستاد حتی اگر در این جبهه تنها باشد.
به گزارش ندای ایرانیان به نقل از الجزیره بعد از ورود جان کری به مسکو مذاکرات پشت پرده آغاز شد. در این سفر که جان کری به همراه یک کیف قرمز رنگ به دیدار پوتین رفت شوخی‌هایی نیز رد و بدل شد.
هنگام پیاده شدن جان کری در فرودگاه مسکو، ولادیمیر پوتین به شوخی از وی پرسید، در داخل کیف قرمزت چه است؟ آیا پولی در آن هست که بتوانیم به شکل بهتری مذاکره کنیم؟
وزیر خارجه آمریکا  گفت: هر وقت فرصت گفت‌وگوی رو در رو با تو پیش آمد، آن وقت به تو خواهم گفت که در کیف قرمزم چیست. شگفت‌زده خواهی شد اما شگفتی خوشحال‌کننده.
قبل از این مذاکرات، روسیه اعلام کرده بود که نیروهای خود را در سوریه کاهش خواهد داد و دولت بشار نیز این اقدام را کاملاً هماهنگ شده اعلام کرد اما در عمل هیچ اتفاقی صورت نگرفت تا اینکه مذاکرات روسیه با آمریکا انجام شد و بعد از آن بود که اولین گروه از نیروهای روسی خاک سوریه را ترک کردند.
گمانی زنی‌های زیادی در خصوص این جلسه محرمانه در رسانه‌های جهان مطرح است تا جایی که منذر ماخوس، سخنگوی هیئت عالی مذاکرات وابسته به مخالفان اسد، با اشاره به روند سیاسی سوریه گفت، توافق روسیه و آمریکا درباره آینده و سرنوشت اسد مبهم است.
ماخوس تأکید کرد که با تشکیل هیئت انتقالی اسد باید از قدرت کنار رود. از نظر مخالفان در دوره انتقالی  سوریه، اسد هیچ نقشی را ایفا نمی‌کند.
اظهارات سخنگوی هیئت عالی مذاکرات سوریه درباره آینده اسد پس از آن بیان می‌شود که سرگی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه، در مصاحبه‌ای گفت: ایالات‌متحده موضع مسکو درباره آینده اسد و اینکه در حال حاضر نباید درباره سرنوشت او بحث شود را درک کرده است.
طی روزهای گذشته برخی خبرگزاری‌ها از توافق میان مسکو و واشنگتن درباره آینده و سرنوشت اسد خبر دادند.
گفته می‌شود که مسکو با فشار آوردن بر اسد برای قبول مذاکره با مخالفان و قبول مرحله انتقال قدرت، نوعی امتیاز به ایالات‌متحده داده است و در مقابل واشنگتن نیز قبول کرد که در حال حاضر درباره سرنوشت و آینده بشار اسد بحث نشود.
همزمان پیشروی‌های ارتش سوریه در مناطق مختلف ادامه دارد و آن‌ها توانستند با استفاده از پشتیبانی هوایی روسیه قلعه و شهر تدمر را به طور کامل آزاد کنند.
به نظر می‌رسد شرق و غرب در مورد سوریه و نظام حاکمیتی آن توافق کرده‌اند و طی ماه‌های آینده تحولات مهمی در خاورمیانه رخ خواهد داد.

نویسنده:

برچسب ها :

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi