سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

حل مشکلات منطقه‌ای و جهانی راهی جز همکاری و سازماندهی بین‌المللی ندارد

به گزارش خبرگزاری خانه ملت، خانم ماشابانه وزیر روابط و همکاری‌های بین‌المللی آفریقای جنوبی و هیات همراه بعدازظهر امروز یکشنبه ۲۰ اردیبهشت با حضور در پارلمان کشورمان با دکتر علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی دیدار و گفت‌وگو کرد. راه‌های توسعه همکاری‌های فیمابین در عرصه‌های مختلف به ویژه همکاری‌های اقتصادی، برطرف

اختصاصی کرونا

کد خبر : 14096
تاریخ انتشار : یکشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۲۱:۵۱


به گزارش خبرگزاری خانه ملت، خانم ماشابانه وزیر روابط و همکاری‌های بین‌المللی آفریقای جنوبی و هیات همراه بعدازظهر امروز یکشنبه ۲۰ اردیبهشت با حضور در پارلمان کشورمان با دکتر علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی دیدار و گفت‌وگو کرد.


راه‌های توسعه همکاری‌های فیمابین در عرصه‌های مختلف به ویژه همکاری‌های اقتصادی، برطرف کردن موانع و مشکلات موجود در این مسیر و موضوعات منطقه‌ای و بین‌المللی از جمله مبارزه با تروریسم مهمترین مسائل مورد بحث و تبادل‌نظر در این دیدار بود.


دکتر لاریجانی در این دیدار مناسبات ایران و آفریقای جنوبی را برخوردار از یک مبانی استوار و رو به رشد و دارای ظرفیت‌های فراوان خواند و گفت:‌ جمهوری اسلامی ایران بعد از سقوط نظام آپارتاید در آفریقای جنوبی همواره از روابط دوستانه دو کشور در همه عرصه‌ها استقبال کرده است و در این چارچوب همکاری‌های نزدیکی میان تهران و پرتوریا شکل گرفته است.


رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه حل پاره‌ای مشکلات و موانع در مسیر توسعه همکاری‌های اقتصادی- تجاری میان دو کشور را از جمله تنظیم سازوکارهای بانکی و مالی مناسب، ضروری خواند و افزود: حل این مشکلات می‌تواند همکاری‌های اقتصادی- تجاری میان دو کشور را همپای مناسبات سیاسی خوب میان ایران و آفریقای جنوبی گسترش و توسعه دهد.


وی با اشاره به جایگاه ممتاز و تاثیرگذار دو کشور در آسیا و آفریقا گفت: همکاری میان ایران و آفریقای جنوبی برای حل بسیاری از مشکلات منطقه‌ای و جهانی می‌تواند نتایج بسیار مثبت برای صلح و امنیت پایدار در منطقه و جهان داشته باشد.

پیام تسلیت فراکسیون ورزش مجلس در پی درگذشت دو خبرنگار ورزشی
دنبال کنید


دکتر لاریجانی با اشاره به مذاکرات هسته‌ای ایران و ۱+۵ با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران در این مذاکرات همواره جدی و مصمم بوده است، تصریح کرد: در صورت برطرف شدن پاره‌ای مزاحمت‌ها و صداقت و جدیت طرف‌های مقابل این مذاکرات می‌تواند به نتایج مورد نظر دست یابد.


وی در ادامه تاکید کرد: راهی جز همکاری و سازماندهی بین‌المللی برای مقابله با مشکلات منطقه‌ای و جهانی وجود ندارد.


در ادامه این دیدار خانم ماشابانه وزیر روابط و همکاری‌های بین‌المللی آفریقای جنوبی نیز ضمن ابراز خرسندی از سفر به ایران از کمک‌های کشورمان به آفریقای جنوبی در طول سال‌های پس از فروپاشی نظام آپارتاید قدردانی کرد و گفت: با توجه به جایگاه مهم و تاثیرگذار ایران در منطقه و جهان توسعه مناسبات همه‌جانبه سیاسی و اقتصادی و منطقه‌ای با ایران خواست رهبران آفریقای جنوبی است.


وی با بیان اینکه کشورش از تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران زیان‌های فراوانی دیده است، ادامه داد: باید با برنامه‌ریزی مناسب همکاری‌های اقتصادی و تجاری میان تهرن و پرتوریا را متناسب با همکاری‌های سیاسی فیمابین توسعه و گسترش داد و آفریقای جنوبی در این میسر آماده اتخاذ هرگونه سازوکارهای لازم از جمله تمهیدات مالی و بانکی است.


وزیر روابط و همکاری‌های بین‌المللی آفریقای جنوبی در ادامه با اشاره به بحران یمن با بیان اینکه هیچگاه راه‌حل‌های نظامی برای حل مشکلات موفق نبوده است، گفت: آفریقای جنوبی با هرگونه رویکرد مسلحانه برای حل و فصل اختلافات مخالف است و متعهد است تنها با دیپلماسی و گفت‌وگو می‌توان مشکلات موجود را برطرف کرد.

آخرین وضعیت پرونده فروش غیرقانونی اراضی منابع طبیعی
دنبال کنید


وی با بیان اینکه کشورش در این چارچوب مذاکراتی را با اتحادیه عرب برای حل و فصل سیاسی بحران یمن آغاز کرده است، افزود: اتخاذ رویکرد مسلحانه می‌تواند آثار نامطلوب و زیانباری از جمله گسترش ناامنی و تروریسم در منطقه و جهان به دنبال داشته باشد.


وی خطر تروریسم را خطری جهانی خواند و افزود: با توجه به دیدگاه‌های مشترک ایران و آفریقای جنوبی در زمینه مبارزه با تروریسم دو کشور می‌توانند همکاری‌های خوبی داشته باشند. /


پایان پیام

نویسنده:

برچسب ها : ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ،

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi