چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

توافق بزرگ نفتی با راه‌آهن

وزیر نفت از توافق جدید با راه‌آهن برای تهاتر فرآورده‌های نفتی در ازای بهینه‌سازی مصرف سوخت در شبکه و ناوگان ریلی و اجرای ۸۰ میلیارد دلار پروژه جدید نفتی در ایران خبر داد. به گزارش خبرنگار مهر، بیژن زنگنه امروز در حاشیه افتتاحیه بیستمین نمایشگاه نفت، گاز و پتروشیمی در تهران با اشاره به برنامه‌ریزی‌های

اختصاصی کرونا

کد خبر : 13967
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۳
وزیر نفت از توافق جدید با راه‌آهن برای تهاتر فرآورده‌های نفتی در ازای بهینه‌سازی مصرف سوخت در شبکه و ناوگان ریلی و اجرای ۸۰ میلیارد دلار پروژه جدید نفتی در ایران خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، بیژن زنگنه امروز در حاشیه افتتاحیه بیستمین نمایشگاه نفت، گاز و پتروشیمی در تهران با اشاره به برنامه‌ریزی‌های گسترده وزارت نفت به منظور حل و فصل مشکلات سازندگان تجهیزات و کالاهای صنعت نفت، گفت: علاوه بر اعمال تغییراتی به منظور تغییر نوسان‌های نرخ ارز، به‌زودی یک داوری مشترکی برای حل و نفصل اختلافات پیمانکاران و سازندگان در صنعت نفت ایجاد می شود.


وزیر نفت با اشاره به برنامه ریزی برای بومی سازی و ساخت ۱۰ قلم کالای پرمصرف و مورد نیاز در صنایع گاز و پتروشیمی کشور، تصریح کرد: بر این اساس، طراحی و ساخت پمپ‌های درون چاهی، شیرهای کنترلی، لوله های جداری بدون درز، الکتروموتور و تجهیزات دوار، ابزار اندازه گیری، فولاد آلیاژی و پیگ هوشمند در دستور کار قرار گرفته است.


این مقام مسئول با بیان اینکه تاکنون مناقصه ساخت چند قلم کالا انجام شده و به‌زودی مناقصات ساخت سایر کالاهای باقیمانده هم انجام می شوند، اظهار داشت: در این مناقصات علاوه بر ساخت داخل کالاها، به دنبال بومی سازی تکنولوژی و دانش فنی هم هستیم و قصد داریم با نظارت بیشتر مانع واردات و عرضه کالاهای چینی با نام ایرانی در صنعت نفت کشور شویم.


این عضو کابینه دولت با تاکید بر اینکه لغو تحریم‌ها به معنای رها کردن ساخت داخل و سازندگان صنعت نفت نیست، تاکید کرد: قطعا صنعت نفت از فرصت طلایی لغو تحریم‌ها و اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی به منظور بومی‌سازی دانش فنی و فناوری تولید و ساخت انواع کالاهای نفت و گازی استفاده خواهد کرد.

خروج قطار یارانه ها از ریل هدفمندی/هدفمندی؛ میراث معیوب احمدی نژاد
دنبال کنید


زنگنه، رویکرد وزارت نفت را تسریع در ساخت داخلی کالاها، ایجاد برند با رویکرد صادرات به بازار جهانی عنوان کرد و افزود: علاوه بر ساخت داخلی کالاها، به دنبال تاسیس شرکت‌های بزرگ پیمانکاری عمومی در صنعت نفت بودیم تا سازندگان و پیمانکاران داخلی امکان طراحی، اجرا و راه اندازی مگاپروژه ها در صنایع نفت و گاز را پیدا کنیم.


وزیر نفت با اشاره به فرصت ۷۰ میلیارد دلاری برای سرمایه‌گذاری در طرح‌های صنعت نفت ایران در حوزه طرح توسعه میادین نفت و گاز، بازسازی و نوسازی تاسیسات و اجرای پروژه های ازدیاد برداشت، اظهارداشت: علاوه بر این، برای سال‌جاری دولت و مجلس شورای اسلامی مجوزی به ارزش تقریبی ۱۰۰ میلیارد دلار در اختیار وزارت نفت قرار داده است که با این مجوز بزرگ امکان اجرای پروژه های بزرگ نفت و گاز در کشور فراهم می‌شود.


این مقام مسئول در ادامه از توافق با راه‌آهن به منظور اصلاح مصرف سوخت در ناوگان و شبکه ریلی کشور خبر داد و یادآور شد: در قالب این قرارداد امکان تهاتر فرآورده های نفتی در قبال اصلاح مصرف سوخت بین وزارت نفت و راه‌آهن فراهم می‌شود.


وی همچنین از ایجاد حدود ۶ هزار میلیارد تومان فرصت جدید سرمایه گذاری به منظور گازرسانی به روستاها گفت: هم اکنون به طور متوسط سالانه حدود ۸۰ میلیارد دلار فرآورده نفتی در کشور مصرف می‌شود که با توسعه شبکه گازرسانی امکان جایگزین کردن گاز طبیعی با فرآورده های نفتی فراهم می‌شود.


زنگنه در پایان از اجرای طرح‌های مینی ال ان جی و جمع آوری گازهای همراه نفت به عنوان دو رویکرد اولویت دار دیگر وزارت نفت یاد کرد و خاطر نشان کرد: پیش بینی می کنیم در صورت لغو کامل تحریم‌ها صنعت نفت و گاز ایران بار دیگر حرف اول را در منطقه خاورمیانه بزنند.

روسیه نمی تواند تخفیف گازی بدهد
دنبال کنید

نویسنده:

برچسب ها : ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ،

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi