جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

فرصتی کم نظیر برای مشارکت شرکتهای غربی در پروژه های نفتی

کارشناسان نفتی و اقتصاددانان معتقدند توافق هسته ای ایران گامی مثبت در جهت برداشتن تحریمها علیه ایران و در نتیجه ورود دوباره شرکتهای معتبر نفتی به صنعت نفت ایران است. به گزارش خبرگزاری فرانسه، توافق هسته ای ایران که بیانگر برداشتن تحریمهایی است که اقتصاد ایران را از حرکت بازداشته است، می تواند فرصت

اختصاصی کرونا

کد خبر : 12945
تاریخ انتشار : یکشنبه ۱۶ فروردین ۱۳۹۴ - ۰:۲۷

کارشناسان نفتی و اقتصاددانان معتقدند توافق هسته ای ایران گامی مثبت در جهت برداشتن تحریمها علیه ایران و در نتیجه ورود دوباره شرکتهای معتبر نفتی به صنعت نفت ایران است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، توافق هسته ای ایران که بیانگر برداشتن تحریمهایی است که اقتصاد ایران را از حرکت بازداشته است، می تواند فرصت بی همتایی را برای شرکتهای نفت خارجی در ایران فراهم کند اما این روند ممکن است اندکی زمان ببرد.

یک کارشناسان نفتی معتقد است که توافق روز پنجشنبه (١٣ فروردین ماه) می تواند نخستین گام در راه بازگشت شرکتهای نفتی به ایران باشد.

ایالات متحده آمریکا و به دنبال آن سازمان ملل و اتحادیه اروپا در سالهای گذشته ایران را تحریم کردند که این موضوع موجب شد غولهای نفتی جهان به تدریج صنعت نفت ایران را ترک کنند. اکنون تنها شرکتهای چینی و هندی در صنعت نفت ایران فعالیت می کنند.

برداشتن تحریمها فرصت نادری فراهم می آورد؛ ورود به کشوری که یکی از تولیدکنندگان بزرگ نفت و گاز در جهان است.

با این وجود که تحریمها نزدیک به یک چهارم از تولید نفت ایران را کم کرد و تولید نفت آن را از چهار میلیون بشکه در سال ٢٠٠٨ به طور میانگین به دو میلیون و ٨١٠ هزار بشکه در سال ٢٠١۴ رساند، ایران همچنان پنجمین کشور بزرگ تولیدکننده نفت در سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) است. ایران نزدیک به یک میلیون و یکصد هزار بشکه نفت در روز صادر می کند.

در همین حال، ایران پس از روسیه، دارای دومین ذخایر بزرگ گاز در جهان است.

دکتر روحانی وارد بانکوک شد
دنبال کنید

فرانسیس پرین، رئیس گروه اس پی ای، گفت: ایران کشوری با پتانسیل فوق العاده نفت و گاز است.

از سوی دیگر، پیر ترزیان، مدیر هفته نامه پترواستراتژی، معتقد است که بازگشت به صنعت نفت ایران دست کم چندین ماه طول خواهد کشید. وی گفت: توافق روز پنجشنبه یک تفاهم سیاسی بود که اصول اساسی را در بر می گرفت، حالا باید روی جزئیات فنی کار کنند و تا ٣٠ ژوئن (١١ تیرماه) به توافق نهایی برسند.

در همین حال، لوران فابیوس، وزیر امور خارجه فرانسه، روز جمعه (١۴ فروردین ماه) اعلام کرد که هنوز توافقی برای زمان دقیق برداشتن تحریمها حاصل نشده است.

گفته می شود با برداشته شدن تحریمها و برای بالا بردن نقدینگی خود، ایران بدون شک به بازاریابی نفت ذخیره شده خود می پردازد. در این زمینه، گای میسونیر، اقتصاددان مرکز تحقیقاتی آی اف پی انرژیز، گفت: ایران پیش از پایان سال سطح تولید نفت خود را به شکل قابل توجهی بالا می برد. این اقتصاددان به سال ٢٠١٢ و افزایش تولید نفت ایران تا سطح سه میلیون و ۴٠٠ تاسه میلیون و ۶٠٠ هزار بشکه نفت در روز اشاره کرد.

با وجود این، کارشناسان بر این باورند که افزایش تولید نفت ایران به شرایط میدانهای نفتی ایران و پالایشگاههایش بستگی دارد زیرا دسترسی ایران در سالهای گذشته به تجهیزات فنی و فناوری غرب محدود بوده است.

ایران ترسی از بیان خوشنودی خود از بازگشت شرکتهای انرژی غربی ندارد و آن را پنهان نمی کند. حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، در اجلاس اقتصادی سال گذشته داووس در سوییس، از شرکتهای خارجی خواست تا در صنعت انرژی کشورش سرمایه گذاری کنند.

عملیاتی کردن اقتصاد مقاومتی با ۷۸ هزار مورد فعالیت‌های تعمیراتی و پیشگیرانه در نفت و گاز گچساران
دنبال کنید

اما انگیزه شرکتهای خارجی برای ورود دوباره به ایران بستگی زیادی به شرایطی دارد که تهران ارائه می دهد. برتراند هودی، تحلیلگر مسائل انرژی در موسسه ریموند جیمز، معتقد است که برای شرکتهای خارجی که قصد بازگشت به ایران را دارند شرایط مالی قراردادها جذابیت ایجاد می کند، که پیش از تحریمها این شرایط در ایران جذاب نبود، ساختار قراردادهای بیع متقابل ایران برای شرکتهای بین المللی بسیار مخاطره آمیز بود.

پرین گفت: ایران از این موضوع آگاه است، بویژه شخص وزیر نفت. آنها مدتی است که روی چارچوب قراردادهای جدید کار می کنند که قراردادهای نفتی ایران (آی پی سی) نامیده شده است، این قراردادها باید برای شرکتهای بین المللی جذابیت بیشتری داشته باشند زیرا ایران می خواهد با بهترینها کار کند.

نویسنده:

برچسب ها : ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ،

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi