شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

چاپ مقاله «اقتصاد مقاومتی» دانشجوی ایرانی در انتشارات پژوهشی آمریکا

چاپ مقاله «اقتصاد مقاومتی» دانشجوی ایرانی در انتشارات پژوهشی آمریکا ریاضت یا استقامت؟؟؟ علی مصلی نژاد، محمد نیک نیا و علی اکبر دروگر از دانشجویان پژوهشگر شهرستان جهرم در تازه ترین فعالیت علمی، موفق به چاپ مقاله ای با محوریت اقتصاد مقاومتی با عنوان National Information Network Connection, Resisitive Economy & Decrease of Poverty در

اختصاصی کرونا

کد خبر : 12403
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۷ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۴:۰۷

کرونا :

چاپ مقاله «اقتصاد مقاومتی» دانشجوی ایرانی در انتشارات پژوهشی آمریکا

چاپ مقاله «اقتصاد مقاومتی» دانشجوی ایرانی در انتشارات پژوهشی آمریکا

ریاضت یا استقامت؟؟؟

علی مصلی نژاد، محمد نیک نیا و علی اکبر دروگر از دانشجویان پژوهشگر شهرستان جهرم در تازه ترین فعالیت علمی، موفق به چاپ مقاله ای با محوریت اقتصاد مقاومتی با عنوان National Information Network Connection, Resisitive Economy & Decrease of Poverty در انتشارات پژوهشی هاریزن در شهر کالیفرنیا آمریکا شدند.
مصلی نژاد درمورد تفاوت اقتصاد مقاومتی و ریاضت اقتصادی گفت: این روزها در اخبار و محافل خبری وقتی بحث از بحران مالی اروپا می شد بحث سیاست ریاضت اقتصادی جزو بحث های غیر قابل گذشت و اجتناب می باشد.
وی افزود: برخی از مردم اقتصاد مقاومتی و ریاضت اقتصادی را یکی می دانند و یا تصور می کنند اقتصاد ریاضتی یکی از شاخه های اقتصاد مقاومتی است در حالی که این دو اصطلاح کاملا متفاوت بوده و هیچ ارتباطی به یکدیگر ندارند.
مصلی نژاد ادامه داد:اقتصاد مقاومتی یعنی تشخیص حوزه های فشار یا تحریم و تلاش برای کنترل و بی اثر کردن و تبدیل چنین فشارهایی به فرصت، که قطعا باور و مشارکت همگانی و اعمال مدیریت های عقلایی و مدبرانه پیش شرط و الزام چنین موضوعی است.
وی با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی کاهش وابستگی ها و تاکید روی مزیت های تولید داخل و تلاش برای خوداتکایی است، افزود: صد البته منظور از اقتصاد مقاومتی، یک اقتصاد فعال و پویاست نه یک اقتصاد منفعل و بسته چنانکه مقاومت برای دفع موانع پیشرفت و کوشش در مسیر حرکت و پیشرفت تعریف می‌شود.
این پژوهشگر جوان با بیان اینکه در طرح ریاضت دولت‌ها برای کاهش هزینه‌ها و رفع کسری بودجه، به کاهش و یا حذف ارائه برخی خدمات و مزایای عمومی، صرفه جویی در مخارج جاری کشور، کاهش هزینه های رفاهی و تعدیل کارمندها در بخش دولتی دست می‌زنند، گفت: این طرح که به منظور مقابله با کسری بودجه توسط برخی دولت‌ها انجام می‌شود گاهی اوقات به افزایش میزان مالیات و افزایش دریافت وام‌ها و کمک‌های مالی خارجی می‌انجامد.
وی ادامه داد: هدف از اجرای طرح های ریاضت اقتصادی بازگرداندن اعتماد از دست رفته، بهبود وضعیت مالی کشورها و توانمند کردن کشورها برای بازیابی طولانی مدت است.

مصلی نژاد با بیان اینکه در واقع ریاضت اقتصادی به معنای آن است که بار سختی مشکلات اقتصادی بر روی دوش مردم قرار بگیرد نه طراحان برنامه های اقتصادی و دستگاه اجرایی، گفت:اما اقتصاد مقاومتی آن است که بار سختی ها بر دوش طراحان، برنامه ریزان و مجریان طرح اقتصادی است و مسلما تفاوت فاحشی بین این دو طرح است.
به گفته این دانشجوی پژوهشگر در حال حاضر یکی از روش های رسیدن به اقتصاد مقاومتی از راه صرفه جویی است نه ریاضت. اقتصاد مقاومتی ماهیتاً اقتصادی مردمی است. ضروری است که مردم وارد این عرصه شوند تا از ورود رانت‌خوارها به اقتصاد جلوگیری کنند.
وی در ادامه در مورد ارتباط فرهنگ و اقتصاد، این دو دغدغه مقام معظم رهبری گفت: یکی از محورهای مهم در عرصه‌ی اقتصاد اسلامی، اقتصادِ فرهنگ است که شامل همه‌ی منابع انسانی، مالی، تجهیزات، سخت‌افزارها، فضا و امکانات می‌شود.
مصلی نژاد با بیان اینکه اقتصاد بخش فرهنگ نقش مؤثری در پیشرفت فرهنگ اسلامی در سطوح مختلف جامعه دارد، افزود: اگر اقتصاد فرهنگ مبتنی بر فرهنگ اقتصادی منبعث از اسلام نباشد، نه‌تنها موجب پیشرفت جامعه‌ی اسلامی نخواهد شد، بلکه به عنوان یک اهرم بازدارنده و مخرب هم عمل خواهد کرد و مانع پیشرفت فرهنگ اسلامی در تمامی ابعاد خواهد بود.
وی تصریح کرد: پس اگر فرهنگ اسلامی را پایه و اساس شکل‌گیری تمامی پدیده‌ها و از جمله نظام اقتصادی بدانیم، آن‌گاه درخواهیم یافت که اقتصاد فرهنگ تابعی از فرهنگ اقتصاد است که امروزه از آن به عنوان مکتب اقتصادی یاد می‌کنند.
وی اضافه کرد:پس اقتصاد مقاومتی یکی از ارکان مکتب اقتصاد اسلامی به حساب می‌آید که دیگر ارکان آن شامل عدالت اقتصادی، تدبیر معیشت و عقلانیت اقتصادی، الگوی تولید، توزیع و مصرف اقتصادی است. ارکان مذکور را اصطلاحاً فرهنگ اقتصاد می‌نامند.
مصلی نژاد با بیان اینکه حال اگر اقتصاد خالی از این ارکان باشد، دیگر نمی‌توان آن را اقتصاد اسلامی نامید، افزود: پس اسلامیت اقتصاد متقوم به وجود معنویت، عدالت و عقلانیت برخاسته از فرهنگ اسلامی در همه‌ی عرصه‌های تولید، توزیع و مصرف ثروت است.
وی با بیان اینکه فرهنگی مبتنی بر معنویت و عدالت و عقلانیت دینی، فرهنگی مقاوم و سالم و مقتدر هم خواهد بود، گفت: آن‌گاه حضور و جریان این فرهنگ در دیگر ابعاد جامعه و از جمله حضور فرهنگ در نظام سیاسی، حضور فرهنگ در نظام فرهنگی و حضور فرهنگ در نظام اقتصادی موجب سلامت نظامات سیاسی، فرهنگی و اقتصادی خواهد شد.
مصلی نژاد ادامه داد: نکته آشکار این است که اقتصاد سرمایه داری چالش کلیدی در تحقق اقتصاد مقاومتی است مادامی که خاستگاه فرهنگ اقتصاد بر پایه‌ی مفاهیمی همچون سودمحوری، سرمایه ‌سالاری و تکاثرگرایی باشد و کارشناسان و مدیران اقتصاد به این دسته از معادلات وفادار باشند، اقتصاد مقاومتی و جهاد اقتصادی مورد نظر نظام اسلامی تحقق پیدا نخواهد کرد.

۵۷مبلغ دینی درماه محرم در بقاع متبرکه استان حضور می یابند
دنبال کنید

وی ادامه داد:به عبارت دیگر، هرگاه مفاهیم، تعاریف، سیاست‌ها، قوانین، ساختارها، ضوابط و مدیریت اقتصادی حول محور اقتصاد سرمایه‌داری تعریف شود، نمی‌توان از تولید ثروت بر پایه‌ی جهاد و مقاومت و اخلاص و ایثار سخن گفت.
مصلی نژاد خاطرنشان کرد: پس می‌توان نتیجه گرفت که کیفیت و نوع فرهنگ حاکم بر اقتصاد می‌تواند پذیرای مفهوم ارزشی جهاد و مقاومت باشد یا نباشد.
به گفته وی تئوری های اقتصادی غرب که مهمترین هدف آن افزایش تقاضا و در کنار آن افزایش مصرف گرائی می باشد، که این امر باعث خواهد شد اخلاق از میان برود، پس جامعه بدون اخلاق از همین جا شروع می‏شود که براساس لیبرالیسم شکل می‏ گیرد و در این جامعه خانواده نابود خواهد شد چرا که خانواده براساس اخلاق و سنت شکل می‏گیرد و در چنین جامعه‏ای نه از سنت خبری است نه از اخلاق.
وی اضافه کرد: لذا در یک جمله باید گفت مشکل اصلی جامعۀ اسلامی با مکاتب اقتصادی غیر بومی، عدم انطباق این نوع مکاتب با فطرت انسانها می باشد زیرا این مکاتب به نوعی ترویج دهندۀ ظلم علیه طبقۀ فرودست جامعه می باشد و طبقه ثروتمند از حمایت های بی حد و حصری برخوردار می شود.
وی با اشاره به برخی تبعات بسیار خطرناک این مکاتب برای جوامع اسلامی گفت: کاهش شدید جمعیت،فروپاشی خانواده ها در جامعۀ اسلامی، افزایش آمار طلاق به نسبت آمار ازدواج و افزایش فساد و فحشاء در کشور و وجود بسیاری از بحران های اقتصادی در کشور معمول این مکاتب غیر بومی می باشد.
وی با بیان اینکه در مبانی اقتصاد لیبرالی منافع نخبگان و ثروتمندان جامعه به عنوان مقصد نهائی مصرف گرائی محسوب می شود، گفت: لذا مردم در این مکتب اقتصادی دارای جایگاه قابل توجهی نیستند،و مقولۀ عدالت به عنوان حلقۀ مفقوده مکتب اقتصاد لیبرالی مطرح می باشد.
مصلی نژاد عنوان کرد: اما وجدانهای بیدار و آگاه در غرب به دنبال عدالت اجتماعی هستند از این رو این نظریه اسلامی مخاطبان زیادی در این کشورها دارد و در حال تبدیل شدن به یک گفتمان جهانی می باشد.
مصلی نژاد در آخر درمورد کاهش چشمگیر قیمت نفت افزود: کاهش وابستگى به نفت یکى دیگر از الزامات اقتصاد مقاومتى بوده واین وابستگى، میراث شوم صد ساله‌ى ماست. ما اگر بتوانیم از همین فرصت که امروز وجود دارد، استفاده کنیم و تلاش کنیم نفت را با فعالیتهاى اقتصادىِ درآمدزاى دیگرى جایگزین کنیم، بزرگترین حرکت مهم را در زمینه‌ى اقتصاد انجام داده‌ایم.
وی با بیان اینکه امروز صنایع دانش‌بنیان از جمله‌ى کارهایى است که می تواند این خلأ را تا میزان زیادى پر کند، گفت: باید همت را بر این بگماریم؛ برویم به سمت این که هرچه ممکن است، وابستگى اقتصادی خودمان را به این صنعت کم کنیم.

نویسنده:

برچسب ها : ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ،

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۱
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

محمد جمعه , 29 اسفند 1393 - 9:57

تبریک دوباره به  این پژوهشگران که توانستن سخنان مقام معظم رهبری را با
چاپ این مقاله در کشور آمریکا به گوش نخبگان علمی و وجدانهای هنوز بیدار
در آمریکا برسانند. سپاس افتخار آفرینان 

logo-samandehi