شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

افزایش تولید گاز از پارس جنوبی در سالی که گذشت

در طول یک سال گذشته تولید گاز از مخزن مشترک پارس جنوبی افزایش یافته است و وزیر نفت نیز قول افزایش ۱۰۰ میلیون مترمکعبی برای سال ۹۴ را از بزرگ‌ترین میدان گازی مشترک جهان داده است. به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس بالاخره پس از مدتها، سال جاری تولید گاز از مخزن مشترک پارس جنوبی

اختصاصی کرونا

کد خبر : 12042
تاریخ انتشار : یکشنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۸:۳۳
در طول یک سال گذشته تولید گاز از مخزن مشترک پارس جنوبی افزایش یافته است و وزیر نفت نیز قول افزایش ۱۰۰ میلیون مترمکعبی برای سال ۹۴ را از بزرگ‌ترین میدان گازی مشترک جهان داده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس بالاخره پس از مدتها، سال جاری تولید گاز از مخزن مشترک پارس جنوبی توسط شرکت ملی نفت ایران افزایش یافت.

وزیر نفت در ابتدای سال ۹۳ بارها از افزایش تولید ۱۰۰ میلیون متر مکعبی گاز از این مخزن مشترک خبرداده بود. به همین منظور طرح های توسعه ای که از سال ۸۶ در این میدان مشترک آغاز شده بود اولویت بندی شد و فازهایی با پیشرفت بیش از ۸۰ درصد در اولویت اول قرار گرفتند.
وزیر نفت فروردین ماه سال جاری با ارائه برنامه‌ای به رئیس جمهور قول افزایش ۱۰۰ میلیون مترمکعبی تولید گاز از پارس جنوبی، را داده بود که تا پایان سال جاری ظرفیت برداشت و فرآورش گازهای ترش از این میدان مشترک دست کم حدود ۱۰۰ میلیون مترمکعب در روز افزایش یابد.

بر این اساس از ابتدای سال جاری تاکنون ۱۳ ردیف پالایشگاهی در قالب طرح توسعه فازهای ۱۲، ۱۵، ۱۶، ۱۷ و ۱۸ پارس جنوبی راه اندازی شده است که در کنار راه اندازی واحدهای پالایشگاهی، تاکنون چهار سکوی دریایی هم در این میدان مشترک با قطر راه اندازی و در مدار تولید گار قرار گرفته اند.

فاز ۱۲ پارس جنوبی

از سال ۱۳۸۶ تاکنون عملیات اجرایی طرح توسعه فاز ۱۲ به عنوان بزرگترین فاز پارس جنوبی در حال انجام است که با وجود مذاکرات متعدد با شرکت‌های اروپایی مانند OMV اتریش و شرکت های غیر اروپایی مانند شرکت نفت ونزوئلا تاکنون پای هیچ یک از شرکت های خارجی به این پروژه گازی باز نشده است.

با این وجود با مشارکت متخصصان داخلی تاکنون از مجموع سه سکو، دو سکوی فراساحلی این پروژه گازی در خلیج فارس راه اندازی شده است و به طور متوسط روزانه نزدیک به ۴۰ میلیون مترمکعب گازهای ترش این فاز به پالایشگاه های ساحلی به منظور شیرین سازی انتقال داده می شود.

در بخش ساحلی هم از مجموع ۶ ردیف شیرین سازی گاز تاکنون پنج ردیف گاز در مدار بهره برداری قرار گرفته است که پیش بینی می شود اخرین ردیف پالایشگاهی تا بهمن ماه امسال راه اندازی شود.

براساس اعلام مجری اصلی این فاز گازی هم اکنون ظرفیت پالایش و فرآورش گازهای ترش در پالایشگاه فاز ۱۲ پارس جنوبی به مرز ۶۰ میلیون مترمکعب در روز رسیده است که بخشی از این پالایشگاه با استفاده از خوراک گاز فاز ۶ تا ۸ پارس جنوبی فعالیت می کند.

فاز ۱۷ و ۱۸ پارس جنوبی

طرح توسعه فاز ۱۷ و ۱۸ پارس جنوبی هر چند دی ماه سال جاری هفت ساله شده است اما در طول ۶ ماه گذشته تاکنون یک رکورد جهانی در راه اندازی اولین سکوی گاز ترش این پروژه در غیاب شرکت‌های بزرگ نفت و گاز جهان همچون توتال، شل و گازپروم روسیه را به ثبت رسیده است.

در حال حاضر اولین سکوی دریایی و نخستین ردیف شیرین سازی گاز در پالایشگاه طرح توسعه فاز ۱۷ و ۱۸ پارس جنوبی انجام شده است و ظرفیت تولید گاز در این پروژه به ۱۲.۵ میلیون مترمکعب در روز رسیده است.

علاوه بر این مسئولان این پروژه مشترک گازی وعده داده اند تا پایان بهمن ماه سال جاری دومین سکوی دریایی و دو ردیف واحدهای شیرین سازی گاز در پالایشگاه فاز ۱۷ و ۱۸ پارس جنوبی را در مدار بهره برداری قرار دهند که در این صورت ظرفیت فرآورش گاز این پروژه از مرز ۳۷ میلیون مترمکعب در روز عبور می کند.

توزیع بیش از ۲ میلیارد ریال تجهیزات بین کانون های فرهنگی کهگیلویه و بویراحمد
دنبال کنید

فاز ۱۵ و ۱۶ پارس جنوبی

طرح توسعه فاز ۱۵ و ۱۶ در کنار فاز ۱۷ و ۱۸ پارس جنوبی در طول چند سال گذشته تاکنون بیشترین تاخیر را داشته است اما با این وجود در سال جاری اولین سکوی دریایی این پروژه راه اندازی شد تا با احتساب سه ردیف شیرین سازی گاز ظرفیت فرآورش این پروژه به حدود ۳۰ تا ۳۵ میلیون مترمکعب در روز برسد.

هم اکنون انتقال گازهای ترش از اولین سکوی دریایی به پالایشگاه فاز ۱۵ و ۱۶ پارس جنوبی آغاز شده است و مابقی خوراک مورد نیاز پالایشگاه این پروژه از محل فاز ۶ تا ۸ پارس جنوبی تامین می شود.

فاز ۱۹ پارس جنوبی

براساس این گزارش پیشرفت عملیات حفاری چاه‌های فاز ١٩ میدان مشترک گازی پارس جنوبی از مرز ٨٢ درصد عبور کرده و هم اکنون ١٠ حلقه چاه آماده تولید گاز است.

مدیر حفاری شرکت پتروپارس با بیان این که هم اکنون ١٠ حلقه چاه در فاز ١٩ میدان گازی پارس جنوبی آماده تولید گاز ترش است، می گوید عملیات حفاری و تکمیلی پنج حلقه چاه باقیمانده این فاز نیز در دو ماه آینده به پایان خواهد رسید.

وی با بیان این که شرکت پتروپارس طی قراردادی حفاری ٨ حلقه چاه در فاز ١٣ پارس جنوبی را نیز بر عهده گرفته است، تصریح می کند: هم اکنون از این تعداد چاه عملیات حفاری و تست یک حلقه چاه پایان یافته است، ضمن آن که حفاری چاه های باقیمانده به صورت متوالی ادامه خواهد داشت.

بر اساس برنامه ریزی صورت گرفته با توجه به نزدیکی دو فاز مرزی یک و ١٩ میدان مشترک گازی پارس جنوبی، قرار است تولید یک میلیارد فوت مکعب گاز از یک سکوی فاز یک پارس جنوبی صورت گیرد و سکوی دیگر این فاز با شش حلقه چاه تولیدی، به فاز ١٩ پارس جنوبی واگذار شود.

با پیاده سازی طرح واگذاری یکی از سکوهای فاز یک به فاز ١٩ پارس جنوبی، علاوه بر حفظ تولید تعریف شده فاز یک، به میزان قابل توجهی در فرآیند راه اندازی بخش فراساحل فاز ١٩ پارس جنوبی فرصت سازی و صرفه جویی خواهد شد.

آخرین وضعیت فازهای گازی پارس جنوبی از زبان مدیر برنامه ریزی شرکت POGC

این گزارش حاکی است سیدمرتضی الهی مدیر برنامه ریزی و کنترل طرح های شرکت نفت و گاز پارس در خصوص آخرین وضعیت پروژه‌های ایران در میدان مشترک پارس جنوبی به خبرنگار فارس می گوید فاز ۱۲ پارس جنوبی که بزرگترین فاز توسعه‌ای این میدان مشترک است ۳ سکوی دریایی هر کدام به ظرفیت نهایی ۲۸.۳ میلیون مترمکعب گاز ترش دارد که در مجموع ظرفیت تولید گاز ترش از مخزن در این فاز ۸۴ میلیون مترمکعب است.
مدیر برنامه‌ریزی و کنترل طرح‌های نفت و گاز پارس تصریح می کند: هم‌اکنون سکوی A فاز ۱۲ با در مدار بودن تمامی چاه‌های تولیدی و سکوی B این فاز با در مدار بودن ۹ چاه در حال تولید گاز ترش از مخزن پارس جنوبی هستند و سکوی C این فاز نیز در ماه آینده به بهره‌برداری می‌رسد که با راه‌اندازی هر ۳ سکو میزان تولید گاز از فاز ۱۲ به ۵۶ میلیون مترمکعب خواهد رسید که این رقم میزان گاز ترش است که با شیرین‌سازی در عمل، ۵۰ میلیون مترمکعب گاز شیرین‌سازی شده تولیدی از مخزن فاز ۱۲ وارد شبکه سراسری می‌شود.

الهی با اشاره به فاز ۱۵ و ۱۶ ادامه می دهد: در فاز ۱۶ تمامی ۱۱ حلقه چاه حفاری شده اما در فاز ۱۵ از ۱۱ حلقه چاه، کار حفاری ۴ حلقه چاه باقی مانده است.

مدیر برنامه‌ریزی و کنترل طرح‌های نفت و گاز پارس اضافه می کند: هر ۴ واحد پالایشگاهی پروژه فاز‌های ۱۵ و ۱۶ پارس جنوبی راه‌اندازی شده و هم‌اکنون ۲ واحد پالایشگاهی این پروژه به شیرین‌سازی گاز انتقالی از فازهای ۶، ۷ و ۸ و ۲ واحد دیگر به شیرین‌سازی گاز تولیدی در فازهای ۱۵ و ۱۶ مسئول هستند که در حال حاضر تولید گاز شیرین در ۴ واحد پالایشگاهی این پروژه بیش از ۳۰ میلیون مترمکعب در روز است.
الهی در خصوص آخرین وضعیت فازهای ۱۷ و ۱۸ پارس جنوبی اذعان داشت یک واحد پالایشگاهی این فازها در حال راه‌اندازی با گاز انتقالی از فازهای ۶، ۷ و ۸ است.

بازیکن سابق تیم نفت گچساران به امید استقلال پیوست
دنبال کنید

وی ادامه می دهد سکوی A فاز ۱۷ راه‌اندازی شده و در برنامه داریم که گاز ترش تولیدی از این سکو برای شیرین‌سازی به پالایشگاه فازهای ۱۵ و ۱۶ ارسال شود.

مدیر برنامه‌ریزی و کنترل طرح‌های نفت و گاز پارس در خصوص تحقق وعده وزیر نفت مبنی بر افزایش ۱۰۰ میلیون مترمکعبی تولید گاز از پارس جنوبی می گوید: با تولید گاز از سکوی A فاز ۱۸ و تولید گاز از فازهای ۱۵ و ۱۶ جمعا ۲ میلیارد فوت مکعب معادل ۵۶ میلیون مترمکعب افزایش تولید گاز از مخزن پارس جنوبی خواهیم داشت و به همین میزان هم افزایش تولید گاز از فاز ۱۲ داریم که در مجموع برنامه افزایش ۱۰۰ میلیون مترمکعبی تولید گاز محقق می‌شود.

وی اضافه می کند: در سال گذشته تولید گاز از ۱۰ فاز در مدار بهره‌برداری پارس جنوبی ۲۸۳ میلیون مترمکعب در روز بود که تا پایان زمستان سال جاری این رقم به ۳۸۰ تا ۳۸۳ میلیون مترمکعب در روز خواهد رسید.

الهی با بیان اینکه فازهایی که توسعه آنها در سال ۸۹ آغاز شد اکثرا بیش از ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند، می گوید: در حال حاضر فاز ۱۳ به پیشرفت فیزیکی ۷۲ درصدی رسیده، فاز ۱۴ به ۵۷ درصد، فاز ۱۹ به ۸۴ درصد، فاز ۲۰ و ۲۱ به ۷۰ درصد و فازهای ۲۲، ۲۳ و ۲۴ به ۷۴ درصد پیشرفت رسیده‌اند.

برنامه افزایش تولید ۱۰۰ میلیون متر مکعبی برای سال ۹۴

این گزارش اضافه می کند پس از آنکه تقریبا وعده افزایش ۱۰۰ میلیون متر مکعبی تولید گاز پارس جنوبی در سال ۹۳ محقق شد وزیر نفت وعده دیگری به منظور افزایش ۱۰۰ میلیون متر مکعبی گاز برای سال ۹۴ داده است.

پیگیری ها حاکی از آن است که برای زمستان سال ۹۴ تولید از یک سکوی فاز ۱۹، یک واحد از فاز ۱۵، باقیمانده فاز ۱۲ و یک فاز از پروژه فازهای ۱۷ و ۱۸ که شامل ۲ سکوی ۱۷ A و ۱۸ A می‌شود در برنامه قرار دارد تا در مجموع افزایش یکصد میلیون مترمکعبی تولید گاز از پارس جنوبی نسبت به سال ۹۳ نیز در زمستان سال ۹۴ محقق شود.

وزیر نفت در جلسه مشترکی که بین مسئولان صنعت نفت و اعضای کمیسیون انرژی مجلس در منطقه ویژه اقتصادی پارس برگزار شده است با اشاره به برنامه ریزی های صورت گرفته برای افزایش ظرفیت تولید گاز در سال ۹۴ تصریح می‌کند برنامه ریزی شده است تا اواسط سال آینده به ظرفیت ۱۸۰-۱۹۰ میلیون مترمکعبی تولید گاز برسیم‎ البته در صورت تامین منابع ۵۰ میلیون مترمکعب گاز دیگر هم وارد مدار می شود.

آنچه در این گزارش آمد گوشه ای از تلاش متخصصان صنعت نفت کشور است.

اگر امروز شاهد افتتاح و افزایش تولید گاز از بزرگترین میدان مشترک گازی جهان هستیم قطعا به خاطر تدبیری بود که سالهای نه چندان دور توسط مسئولان دولتی اتخاذ شد تا تمام فازهای گازی پارس جنوبی توسعه پیدا کند و اگر این کار صورت نمی گرفت امروز شاهد افزایش تولید گاز از پارس جنوبی نبودیم.

نویسنده:

برچسب ها : ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ،

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi