دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

کردهای اقلیم کردستان دوست مردم و دولت ایران برای همکاری در مبارزه با تروریسم هستند

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس با بیان اینکه کردها از قدیم‌الایام رفیق و شریک مردم و دولت جمهوری اسلامی ایران برای همکاری در مبارزه با تروریسم بوده‌اند، گفت: کردها در دوران ۸ سال دفاع مقدس کنار رزمندگان جمهوری اسلامی ایران بودند و در عملیات حلبچه تعداد زیادی از مردم کردستان عراق به دلیل همکاری با رزمندگان جمهوری اسلامی ایران مورد حمله و کینه رژیم بعث عراق قرار گرفتند.

اختصاصی کرونا

کد خبر : 110107
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۲:۲۸

کرونا :

کردهای اقلیم کردستان دوست مردم و دولت ایران برای همکاری در مبارزه با تروریسم هستند

شهریار حیدری در گفت وگو با خبرنگار کرونا به نقل از خانه ملت، در واکنش به سفر اخیر رئیس اقلیم کردستان عراق به ایران، گفت: از نظر قانون اساسی مسئولیت تمامیت ارضی و امنیت کشور عراق به عهده دولت مرکزی است که اقلیم کردستان با هویت خودمختار و مستقل هم به عنوان بخشی از جغرافیای عراق محسوب می‌شود و در همسایگی جمهوری اسلامی ایران قرار دارد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه کردها از قدیم‌الایام رفیق و شریک مردم و دولت جمهوری اسلامی ایران برای همکاری در مبارزه با تروریسم بوده‌اند، ادامه داد: کردها در دوران ۸ سال دفاع مقدس کنار رزمندگان جمهوری اسلامی ایران بودند و در عملیات حلبچه تعداد زیادی از مردم کردستان عراق به دلیل همکاری با رزمندگان جمهوری اسلامی ایران مورد حمله و کینه رژیم بعث عراق قرار گرفتند.

حاکمان اقلیم کرستان به نقش سازنده جمهوری اسلامی ایران در امنیت و همکاری منطقه‌ای اعتقاد دارند

وی ادامه داد: با وجود این هویت تاریخی و فرهنگی که بین کردها و مردم ایران اسلامی وجود دارد، انتظار می‌رود وسعت همکاری‌ها افزایش یابد کما اینکه همواره حاکمان اقلیم کرستان به نقش سازنده جمهوری اسلامی ایران در امنیت و همکاری منطقه‌ای اعتقاد دارند و به ویژه این همکاری‌ها در زمان تعرض داعش به اقلیم کردستان و نقش حاج قاسم سلیمانی در کمک به آنها اثبات شده است.

مرزهای مشترک ایران و اقلیم کردستان عراق راهبردی و استراتژیک هستند

نماینده مردم قصرشیرین، سرپل ذهاب و گیلانغرب در مجلس اضافه کرد: از آنجایی که وسعت مرزی در مناطق آذربایجان غربی، کردستان و کرمانشاه با اقلیم کردستان عراق بسیار بوده و این مرزها راهبردی و استراتژیک هستند بنابراین انتظار می‌رود اقلیم و تمامی بخش‌های عراق همکاری بیشتری در زمینه‌های مرزی، تجاری، ترانزیتی با جمهوری اسلامی ایران داشته باشند.

وزارت آموزش و پرورش پروژه های آموزشی میانه را رها کرده است
دنبال کنید

حیدری بیان کرد: در سال گذشته شاهد حضور زائرین ایرانی از مسیر اقلیم کردستان به عتبات عالیات بودیم که با نظم و امنیت بسیار از آنها استقبال شد که همه این عوامل ریشه در فرهنگ و هویت تاریخی مشترک دارد و کردهای اقلیم کردستان از نظر ریشه و ماهیت خود را به مردم ایران نزدیک‌تر از هر قوم و کشوری می بینند. مجموع این عوامل منجر به انگیزه برای ارتباط و همکاری‌های بیشتر بین دو کشور خواهد شد./

پایان پیام

 

منبع: خانه ملت

نویسنده:

برچسب ها :

ناموجود

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi