سه شنبه ۸ خرداد ۱۴۰۳

دستیابی جمهوری اسلامی ایران به تکنولوژی ساخت صفحه سوخت با وجود محدودیت‌های فراوان

نماینده مردم کازرون و رئیس اسبق سازمان انرژی اتمی گفت :جزو معدود کشورهای دنیا هستیم که به تکنولوژی ساخت صفحه و میله سوخت هسته ای رسیدیم

اختصاصی کرونا

کد خبر : 110064
تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۲:۲۸

کرونا :

دستیابی جمهوری اسلامی ایران به تکنولوژی ساخت صفحه سوخت با وجود محدودیت‌های فراوان

فریدون عباسی در گفت و گو با خبرنگار کرونا به نقل از خانه ملت در حاشیه سی امین کنفرانس ملی هسته ای و اولین کنفرانس بین‌المللی علوم و فنون هسته ای با اشاره به وضعیت دانش هسته ای کشورمان در سالهای پس از انقلاب، گفت: انقلاب اسلامی باعث حصول خود باوری شد و این که ما به این نتیجه برسیم می‌توانیم نیازهای خود را تامین و خارجی ها را از کشور بیرون کنیم، این در حالی است که پیش از انقلاب برای ادامه تحصیل در مقاطع فوق لیسانس و دکتری باید دانشجویان به خارج از کشور می رفتند.

وی افزود: پس از اینکه هیجانات کاذب ابتدای انقلاب کم شد و انقلاب فرهنگی در دهه ۶۰ رخ داد، انجام اقدامات اساسی آغاز شد و ما توانستیم سطوح مختلف علمی را در کشور توسعه دهیم و اعزام دانشجو به خارج از کشور نیز هدفمند شد.

نماینده مردم کازرون در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: صنعت هسته ای یک علم چند رشته ای است و اگر ما در حوزه‌های مهندسی، مدیریت، روانشناسی، جامعه شناسی و غیره پیشرفت نمی‌کردیم، نمی‌توانستیم دانش هسته ای را توسعه دهیم.

عباسی در ادامه تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران علی رغم اعمال تحریم، در زمینه چرخه سوخت هسته‌ای، چرخه کامل سوخت هسته‌ای را ایجاد کرد و وقتی برای خرید کیک زرد مانع ایجاد کردند، ما خودمان کیک زرد تولید کردیم و در حال حاضر جزء شاید سه کشور دنیا هستیم که سوخت صفحه ای با استانداردهای بالا تولید می‌کنیم.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم افزود: همینطور سوخت های میله ای را نیز با کیفیت بالا می‌توانیم بسازیم و علت اینکه در برجام سانتریفیوژ های بومی مارا محدود کردند، سطح بالای دانش دانشمندان ایرانی بود.

وی تصریح کرد: ما توانستیم راکتور تهران را با توان ۱۰و ۲۰مگاوات طراحی کنیم، این مجموعه آماده ساخت بود اما به دلیل مشکلات مالی متوقف شد و حالا سازمان انرژی اتمی درحال پیگیری برای ساخت یک راکتور ۱۰مگاواتی در شیراز است، همینطور رآکتور قدرت نیز قابل ساخت است و آب سنگین و رآکتور آب سنگین کنار گذاشته نشده است./

پایان پیام

منبع: خانه ملت

نویسنده:

برچسب ها :

ناموجود

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi