سه شنبه ۱ خرداد ۱۴۰۳

3 مولفه اثرگذار بر «بازار ارز» / نمی توانیم نظام ارزی را مستقل از نظام اقتصادی ببینیم

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی ۳ مولفه «حمایت»، «نرخ گذاری و قیمت گذاری » و همچنین چگونگی «نظارت – دخالت » بر بازار را اثر گذار دانست و گفت: باید روی این سه مولفه کلیدی تجدید نظر کنیم.

اختصاصی کرونا

کد خبر : 109872
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۲:۲۵

کرونا :

3 مولفه اثرگذار بر «بازار ارز» / نمی توانیم نظام ارزی را مستقل از نظام اقتصادی ببینیم
شمس الدین حسینی

سید شمس‌الدین حسینی در گفت و گو با خبرنگار کرونا به نقل از خانه ملت، با اشاره به رفع مشکلات ارزی و ارائه پیشنهادات لازم برای این بخش، اظهار کرد: بنده معتقدم که ما نمی توانیم نظام ارزی را مستقل از نظام اقتصادی ببینیم کما اینکه نظام اقتصادی را هم می‌بایست هماهنگ و همسو با مباحث دیگر دید.

نماینده  مردم «تنکابن» در مجلس شورای اسلامی با طرح این پرسش که  آیا ما دیپلماسی اقتصادی را در مدیریت اقتصاد کم اهمیت می‌دانیم؟ و اینکه آیا ما دیپلماسی اقتصادی را در مدیریت ریسک‌ها، کم اهمیت می‌دانیم؟ گفت: به طور کل نظام تدبیر در اقتصاد ایران ایجاب می‌کند که ما به سمت یک سیستم و در واقع نظام منسجمی در حوزه‌هایی همچون حمایت، قیمت گذاری و نظارت – دخالت حرکت کنیم.

حمایت ارزی و عدم توفیق در کنترل قیمت ها

حسینی با بیان اینکه نظام های حمایتی ما در سالیان گذشته آن هم در عرصه‌های مختلف نتوانسته به صورت بهینه و هدفمند عمل کند، اظهار کرد: ما حتی در حوزه توزیع کالای اساسی برای اینکه در واقع از مصرف کننده و همچنین تولید کننده حمایت کنیم به سمت این رفتیم که بر فرض ارز را با نرخ ارزان‌تر تامین کنیم،اما تجارب حاصله نشان داده که در این شرایط تقاضا برای ارز بالا رفته و در نهایت مصارف ارزی افزایش پیدا کرده است؛ این در حالی است که ما با در نظر گرفتن این رویکرد نیز، توفیق چندانی در کنترل قیمت ها نداشته ایم.

نوع حمایت ارزی که در پیش می‌گیریم هدفمند نیست

حسینی با ذکر این نکته که ما قیمت گذاری‌هایی را انجام می‌دهیم که نمی‌توانیم آنها را  در عمل پیاده کنیم، بیان کرد: قیمت گذاری دستوری و ترجیحی همه این موارد ذیل نظام حمایت تعریف شده اند. بنابراین نوع حمایتی که در پیش می‌گیریم هدفمند نیست، همچنین ما در این فرایند مجبور هستیم قیمت گذاری‌ دستوری را انجام دهیم و سیستم نظارتمان هم یک سیستم ناظر کارآمد نیست لاجرم در بسیاری از مواقع این موضوعات منجر به دخالت و اختلال های بعدی می شود.

افتتاح و کلنگ زنی ۷۴۳ پروژه با اعتبار ۱۹۴۸ میلیارد تومان در هفته دولت
دنبال کنید

عضو کمیسیون برنامه بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: همچنین بنده در زمینه بازار ارز معتقدم که می‌بایست روی این سه مولفه کلیدی اعم از «حمایت»، «نرخ گذاری و قیمت گذاری » و همچنین چگونگی «نظارت – دخالت » تجدید نظر کنیم. /

پایان پیام

منبع: خانه ملت

نویسنده:

برچسب ها :

ناموجود

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi