پنج شنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳

اراده افزایش بودجه نهاد کتابخانه‌ها به شرط فراهم شدن لوازم آن در کمیسیون فرهنگی مجلس وجود دارد

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با اشاره به اینکه هنوز جداول برنامه بودجه ۱۴۰۳ در صحن علنی مجلس بررسی نشده، عنوان کرد: در کمیسیون فرهنگی مجلس اراده برای افزایش بودجه نهاد کتابخانه‌ها وجود دارد، منتها باید لوازم آن هم فراهم شود

اختصاصی کرونا

کد خبر : 108928
تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۴ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۵

کرونا :

اراده افزایش بودجه نهاد کتابخانه‌ها به شرط فراهم شدن لوازم آن در کمیسیون فرهنگی مجلس وجود دارد

به گزارش کرونا به نقل از خانه ملت، سید علی یزدی‌خواه، نماینده مردم تهران و عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه یکی از بخش‌های مهمی که باید در کشور مورد توجه قرار بگیرد، موضوع فرهنگ کتاب و کتابخوانی است، عنوان کرد: در حال حاضر به دلیل تغییر قیمت‌های دلار، دستمزد و امثالهم، قیمت کتاب به شدت بالا رفته است و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، نهادهای مسئول؛ به ویژه نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با سختی و زحمت فراوان تلاش می‌کنند مخازن کتاب کتابخانه‌های عمومی سطح کشور را تقویت کنند که از این مهم بازنمانیم؛ بنابراین هر چقدر بتوانیم در این عرصه کمک کنیم کم است.

اجازه ندهیم مرجعیت مطالعه از کتاب به سمت فضای مجازی و سایر فضاها برود

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با تأکید بر اینکه ما نباید اجازه دهیم مرجعیت مطالعه از کتاب به سمت فضای مجازی و سایر فضاها برود، تصریح کرد: به هر حال مطالعه از طریق کتاب و خود کتاب، خصوصیت و اثر منحصر به خودش را دارد.

یزدی‌خواه در ادامه با اشاره به وضعیت نامناسب حقوق و دستمزد کتابدارها در سطح کشور، گفت: بنده خودم چندین بار به کتابخانه‌های عمومی مختلف مراجعه و از آنجا بازدید کردم و از وضعیت حقوق و دستمزد کتابدارهای عزیزمان مطلعیم. متاسفانه این قشر فقط یک حقوق ثابت دارند که آن هم در حد حداقل است و از بسیاری از مزایایی که کارمندان دولت در بخش‌های دیگر دریافت می‌کنند محروم هستند؛ در حالی که مسئولیت و فعالیت آنها بعضاً بیشتر هم شده و نظام برنامه‌ریزی کشور باید به این موضوع توجه بیشتری داشته باشد.

احداث پارک موزه دفاع مقدس در بابل پایتخت شهدای مازندران
دنبال کنید

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با تأکید براینکه درخصوص این موضوع باید از خود دولت شروع کنیم، اضافه کرد: یعنی دولت باید پیشنهاد دهد؛ زیرا زمانی که نمایندگان طرحی را پیشنهاد می‌دهند به دلیل داشتن بار مالی و مغایرت با اصل ۷۵ با آن مخالفت‌ می‌شود، که درست هم هست  یعنی ما در مجلس نباید تکلیفی را بدون برآورد بودجه و تامین مالی آن برای دولت ایجاد کنیم؛ اما دست دولت باز است و خود دولت باید برای عائله خودش مطالبه کند.

یزدی‌خواه با اشاره به تصویب طرح اصلاح قانون تأسیس و نحوه اداره کتابخانه‌های عمومی از مدت‌ها پیش در کمیسیون فرهنگی و تقدیم آن به هیئت رئیسه مجلس، عنوان کرد: این طرح در حال حاضر در نوبت صحن علنی مجلس است، اما بیشتر ناظر به نقش شهرداری‌ها و عوارض و موضوعات این‌چنینی است و بحث‌های معیشتی آن خیلی پررنگ نیست، بنابراین دولت باید جداگانه در لوایح بودجه بحث معیشت کتابداران و این قبیل مسائل را بیاورد.

وی ادامه داد: طرح اصلاح قانون تأسیس و نحوه اداره کتابخانه‌های عمومی یک درخواست حداقلی است که ما در کمیسیون فرهنگی مجلس ناچار شدیم آن را مصوب کنیم؛ چرا که نماینده دولت در کمیسیون دائماً با آن مخالفت می‌کرد که بار مالی ایجاد می‌کند و با مخالفت مواجه می‌شود، اما امیدواریم که به نتیجه خوبی برسیم.

یزدی‌خواه در پایان با اشاره به اینکه هنوز جداول برنامه بودجه ۱۴۰۳ در صحن علنی مجلس بررسی نشده، تاکید کرد: در کمیسیون فرهنگی مجلس اراده برای افزایش بودجه نهاد کتابخانه‌ها وجود دارد، منتها باید لوازم آن هم فراهم شود./

خط مقدم اجرای طرح مردمی سازی و توزیع عادلانه یارانه‌ها، اصناف کشور هستند
دنبال کنید

پایان پیام

منبع: خانه ملت

نویسنده:

برچسب ها :

ناموجود

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi