جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

انجام عملیات پایدارسازی آب شرب ۲۶۱ روستای کهگیلویه و بویراحمد

به گزارش کرونا از یاسوج، امید صالحی به اقدامات یکسال اخیر آبفای استان اشاره و اظهار کرد: بالغ بر ۵۰۰ مورد اصلاح شبکه و خط لوله و تعویض کلی شبکه و خطوط انتقال فرسوده استان طی یکسال اخیر انجام شده است.  بیش از یک هزار و ۶۴۱  روستا در استان داریم که پراکندگی، صعب العبور

اختصاصی کرونا

کد خبر : 106473
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۷ دی ۱۴۰۲ - ۲۰:۵۸

کرونا :

انجام عملیات پایدارسازی آب شرب ۲۶۱ روستای کهگیلویه و بویراحمد

به گزارش کرونا از یاسوج، امید صالحی به اقدامات یکسال اخیر آبفای استان اشاره و اظهار کرد: بالغ بر ۵۰۰ مورد اصلاح شبکه و خط لوله و تعویض کلی شبکه و خطوط انتقال فرسوده استان طی یکسال اخیر انجام شده است.

 بیش از یک هزار و ۶۴۱  روستا در استان داریم که پراکندگی، صعب العبور بودن و دسترسی دشوار به منابع تأمین آب خصیصه مشترک بسیاری از آنها است.

برای پایدارسازی آب شرب روستای کهگیلویه و بویراحمد چه کردید؟

طی یکسال اخیر با شروع جهاد آبرسانی با همکاری‌های استاندار و بسیج سازندگی، عملیات پایدارسازی آب شرب ۱۰۵ روستا با اعتباری بالغ بر ۲۱۷  میلیارد تومان و اجرای ۲۶۱ کیلومتر شبکه و خط انتقال و ۱۲۰۰ متر مکعب مخزن عملیاتی شد، ۲۲ روستای دیگر نیز تا پایان سال انجام می‌شود و برای سال آینده نیز ۱۴۵ روستا عملیات اجرایی را شروع می‌کنیم.

اجرای ۱۲۳ کیلومتر خط انتقال و شبکه توزیع،  اجرای ۶۲۰۰ متر مکعب مخزن جدید و احداث ۲ ایستگاه پمپاژ برای پایدار سازی آب جمعیت ۶۸ هزار نفر را در کنار بهبود آبرسانی به برخی مناطق دارای تنش از جمله مادوان، کهگیلویه، بخش هایی از شهرستان دنا.

پروژه های فاضلاب اعتبارات هنگفتی لازم دارد و برای هر کیلومتر از این شبکه‌ها تا ۱۰ میلیارد هم هزینه لازم است و معمولاً هم باید از محل‌های ملی تأمین شود.

 با این وجود اما بیکار ننشستیم و با همه محدودیت‌های اعتباری، ۸ و نیم کیلومتر شبکه اصلی و فرعی فاضلاب را اجرا و ۷۶۰سیفون و منهول جدید نیز نصب شد.

آخرین وضعیت نیروهای انسانی آبفا

پروژه رها شده فاضلاب چرام نیز با حمایت ویژه دولت با تخصیص ۴۰ میلیارد تومان اعتبار در آستانه تکمیل فاز ۱ قرار دارد.  یکی از مهمترین مساله های هر سازمانی نیروی انسانی آن است که تا راضی نباشد قطعاً خدمات ایده آلی هم نمی‌تواند به مردم عرضه کند.

از روزی که مدیریت آب و فاضلاب استان را با میلیاردها تومان بدهی عهده دار شدم یکی از نگرانی‌ها، تداوم شرایط نامناسب پرداخت حقوق بود اما با تلاش‌هایی که شد حقوق‌ها کامل و ۱۰۰ درصدی در زمان مناسب و البته همتراز کلان شهرهای کشور پرداخت می‌شود.

سارق باغ ویلاهای چهارباغ شناسایی و دستگیر شد
دنبال کنید

آبفا چه میزان بدهی دارد؟

این شرکت بیش از ۶۵۰ میلیارد تومان بدهی در بخش های جاری و عمرانی داشت که تلاش شد و توانستیم در این مدت حدود ۱۴۰ میلیارد تومان هم از بدهی‌ها و هم جرائمی که ناشی از تأخیر در تسویه دیون بود را برطرف کنیم.

 یکی از اولویت‌های ما قبل از کمیت و دسترسی به آب توجه به سلامت آب است به هر حال سلامت آب مستقیماً با بهداشت مردم مرتبط است از این رو حساسیت ما در این زمینه بسیار جدی است، در یکسال اخیر ضمن انجام بیش از ۸۰۰۰ آزمایش در زمینه های مختلف برای اطمینان از سلامت آب، بالغ بر ۴۰ میلیارد ریال برای خرید مواد گندزدای آب هزینه شده است و خوشبختانه مطلوبیت میکروبی و کلر‌زنی در بخش های روستایی و شهری بالای ۹۸ درصد است.

 در سفر اول هیئت دولت به استان ۲۲۰ میلیارد تومان مصوب داشتیم که ۵۷ میلیارد تومان تخصیص یافت، بیش از ۳۹ کیلومتر در یاسوج کار اصلاح و توسعه انجام دادیم.

 مشکل نبود مخزن کافی آب است، برای پایداری آب در یاسوج بیش از ۴۰ هزار متر مکعب نیاز به مخزن داریم ۵۰۰۰ متر مکعب در مادوان را تکمیل و افتتاح کردیم و ۱۵ هزار متر مکعب نیز مخزن تازه را شروع کردیم که حداقل فشار برخی قطعی ها از دوش مردم برداشته شود.

از تصفیه خانه اضطراری یاسوج چه خبر؟

به زودی فاز اول این پروژه افتتاح می‌شود و تصفیه خانه را وارد مدار کنیم اما ترجیح می‌دهیم همه نواقص و  برخی ایرادات فنی آن تماماً رفع شود تا شاهد افتتاح پروژه های تکمیل نشده نباشیم.

 چرا با شروع فصل گرم سال با مشکلات و تنش آبی در استان روبرو می شویم؟

در فصل گرم، آبی که با زحمت و هزینه‌های میلیونی برای مصرف مردم فراهم می شود به سمت کشاورزی، دامداری و باغات هدایت می شود در حالیکه طبق قانون این کشور، وظیفه و مسئولیت ما فقط تامین آب شرب است و این یک چالش جدی برای ما است.

 برای برخورد با این وضعیت کاری شده؟

حرکت های فرهنگی مستمر برای صرفه‌جویی در مصرف آب ضروری است
دنبال کنید

 در یکسال اخیر بیش از ۱۰ هزار انشعاب غیر مجاز را شناسایی کردیم و به دستگاه قضا فرستادیم که تعیین تکلیف شوند، بخش زیادی از آنها نیز وارد چرخه استفاده قانونی شدند و مابقی نیز پرونده ها در حال بررسی و صدور رأی هستند.

 ما ۹ شهرستان داریم با شهرها و روستاهای متعدد و در آن طرف ماجرا شرکتی داریم که حداقل ماشین آلات را در اختیار دارد، یکی از کارهایی که شد این بود که بخشی از ماشین الات بلا استفاده را با سرمایه گذاری ۶۰ میلیارد ریالی به چرخه فعالیت برگرداندیم.

با همکاری نهادهای حمایتی نیز دو دستگاه کامیون بنز جدید برای تجهیز و استفاده در بخش آبرسانی سیار نیز به اموال شرکت افزودیم.

برای کاهش هدر رفت آب در آبفای استان چه اقدامی صورت گرفته است؟

در یک اقدام نو برای کاهش هدر رفت آب در نقاطی که فرسودگی ها بالا است را با مزایده لوله های قدیمی اعتبار لازم برای اجرای پروژه های اصلاحی تأمین می‌کنیم که تاکنون حدود ۹۰ میلیارد ریال با این روش صرفه جویی در هزینه ها داشتیم، کاهش ۳۰ درصدی ضریب سوختگی پمپ ها، افزایش دو برابری انتقال آب از سد کوثر(۵۵۰ لیتر بر ثانیه) برای حل مشکل دسترسی به آب پایدار در گچساران، آبرسانی به امیر شهریار چرام بعد از ۴۴ سال، اصلاح کلی شبکه آب بوستان بعد از ۴۰ سال، تعویض ۸۰۰ متر از نقاط بحرانی آب شهر دهدشت و بیش از ۵۰۰ مورد رفع شکستگی و اصلاح شبکه، بخش کوچکی از کارهای ما در یکسال اخیر بود.

در زمینه جهاد آبرسانی جزو ۳ استان اول ایران بودیم و برای نخستین بار در سالهای اخیر صورت های مالی ما در میان ۱۳ استان با درجه مقبولیت قرار گرفت.

همانطور که به مردم قول دادیم، با تمام توان و با همه آبرو بهبود شرایط دسترسی مردم به آب را دنبال می‌کنیم در این میان مشکلاتی هم وجود دارد که انتظار می‌رود مردم نیز صبورانه در کنار ما باشند تا مواردی که سال‌ها است انباشته شده را با همراهی آنها و البته همکاری سایر مسوولان حل کنیم.

پایان پیام/


منبع: فارس

نویسنده:

برچسب ها :

ناموجود

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi