یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

وقتی نان باشتی‌ها در تنور بی‌کیفیتی می‌سوزد

کرونا باشت-فتح‌الله پوران‌پور- نان همواره به عنوان اصلی ترین غذای مردم ایران نقش مهمی در سفره ایرانیان داشته و از آن به عنوان قوت قالب یاد می‌شود. نانی که طی سالهای متمادی در کشور تولید شده با مشکلاتی نظیر کیفیت پایین آرد، تهیه خمیر به روش نامناسب و استفاده از تکنولوژی های قدیمی در مسیر

اختصاصی کرونا

کد خبر : 106142
تاریخ انتشار : شنبه ۲۳ دی ۱۴۰۲ - ۵:۰۵

کرونا :

وقتی نان باشتی‌ها در تنور بی‌کیفیتی می‌سوزد

کرونا باشت-فتح‌الله پوران‌پور- نان همواره به عنوان اصلی ترین غذای مردم ایران نقش مهمی در سفره ایرانیان داشته و از آن به عنوان قوت قالب یاد می‌شود.

نانی که طی سالهای متمادی در کشور تولید شده با مشکلاتی نظیر کیفیت پایین آرد، تهیه خمیر به روش نامناسب و استفاده از تکنولوژی های قدیمی در مسیر تولید روبرو بوده است و ضایعات بالا و پایین بودن کیفیت نان در کشور ما همیشه بحث انگیز بوده است.

کیفیت پایین نان باشت نیز باعث نارضایتی تعداد زیادی از مردم این شهر شده است و مردم باشت، نان های خرید شده از نانوایی ها را عمدتا غیرقابل استفاده می دانند.

وقتی نان باشتی‌ها در تنور بی‌کیفیتی می‌سوزد 5

نارضایتی مردم از کیفیت نان

علی گرامی شهروند باشتی در گفتگو با فارس، با ابراز نارضایتی از کیفیت نان در این شهرستان گفت: نان هایی را که از نانوایی ها تهیه می کنیم بعضاً تنها می توانیم وسط آن را استفاده کنیم و کناره های آن به این دلیل که به شدت خمیر بوده و به درستی و یکسان پخته نشده به اجبار باید دور ریخته می‌شود.

حمید حضرتی نژاد شهروند معترض دیگری از کیفیت نان گفت: نان ها اغلب حالت لاستیک مانند و کش دار دارد.

طاهره زارع پور شهروندی دیگر باشتی که در حال خرید نان از سوپر مارکت بود، بیان کرد: وجود نان های باکیفیت محلی باعث شده که دیگر از نان های بی کیفیت نانوایی ها خرید نکنم.

 وی بیان داشت: اگر چه به دلیل ساعات کاری نمی توانم به نانوایی ها مراجعه کنم ولی مهم ترین عامل برای خرید نان های روستایی پایین بودن کیفیت نان های عرضه شده از نانوایی‌هاست.

همچنین برخی نانوایی‌ های شهرستان از جمله  نان سنتی سنگک، بربری و تافتون را با کیفیت نامناسبی به مصرف ‌کنندگان عرضه می ‌کنند.

سوختگی، خمیر بودن و افت سریع کیفیت نان به فاصله چند ساعت پس از پخت و کاهش حجم نان از جمله مواردی است که زمینه نارضایتی مردم و مشاجره آنها با نانوایان را فراهم کرده است.

وقتی نان باشتی‌ها در تنور بی‌کیفیتی می‌سوزد 6

پایین بودن کیفیت آرد عاملی برای کاهش کیفیت نان      

به سراغ نانوایی‌ها که رفتیم و از هر کدام آنان سوال کردیم بی کیفیت بودن آرد استفاده شده را سبب کاهش کیفیت نان خود دانستند و تاکید کردند که اکثر اوقات نان آنان مشکلی ندارد اما فقط گاهی اوقات که مشکل آرد وجود دارد کیفیت نان نیز کاهش می یابد.

نگاهی به آثار مستند با موضوع عزاداری ماه محرم
دنبال کنید

عسکری یکی از نانواهای شهرستان باشتی دلیل خمیر بودن کناره های نان را عدم استفاده از دستگاه دانست و گفت: چون پخت نان در این نانوایی به صورت سنتی و دستی صورت می گیرد گاها این مشکل وجود دارد.

 وی می گوید: اما مزیت پخت نان به این روش این است که نان خوشمزه تر از نان با دستگاه است و مزه آرد و خمیر را نمی دهد.

عطار نانوای دیگر باشتی در گفتگو با فارس، ورود پیدا کردن نان های روستایی به داخل مغازه های شهر را مشکلی عمده عنوان کرد.

وی  تصریح کرد: واضح است که به دلیل استفاده مردم از نان های روستایی باعث شده تا طعم نان های ماشینی را دوست نداشته باشند و توقع آنان بالا برود.

وی با تاکید بر اینکه تمام سعی خود را برای بالا بردن افزایش کیفیت نان گذاشته ایم؛ افزود: مسلم است نان زنان روستایی بدون اینکه هزینه زیادی صرف کنند بهتر و ارزان به مردم ارائه می‌شود.

نان با کیفیت روستاها عامل ورشکستگی نانوایی‌های باشت

افراد معترض اظهار کردند بارها مشاهده کرده‌ایم که بسیاری از افراد  در صف ایستاده‌اند و پس از انتقاد به کیفیت نان با رفتار بد برخی از نانوایی‌ها مواجه شدند.

عده‌ای دیگر می‌گویند برخی نانوایی ها کیسه آرد به قیمت دولتی تحویل می گیرند و آن را در بازار آزاد به قیمت چندین برابر  به فروش می رسانند و این امر باعث شده که ساعات پخت را رعایت نکنند و دیر واحد نانوایی را باز و زود تعطیل می کنند.

این جمع از شهروندان از مسئولان خواستار توجه جدی نسبت به رسیدگی به رفع این مشکل به ویژه در جهت افزایش کیفیت مناسب نان و رعایت ساعات پخت در نانوایی های باشت شدند.

وقتی نان باشتی‌ها در تنور بی‌کیفیتی می‌سوزد 7

فرماندار هم از دست نانوایی‌های بی‌خیال و نان‌های بی‌کیفیت دل پر خونی دارد

فرماندار شهرستان باشت گفت: تحویل نان بی کیفیت به مردم به هیچ وجه قابل قبول نیست، نانوا در قبال این موضوع مسئول و پاسخگوست و باید همواره به این مسئله توجه شود.

رهبر انقلاب: رقابت یعنی میدان برای مسابقه جناح‌های سیاسی، جوان‌ها و افراد با تجربه باز باشد
دنبال کنید

به گزارش کرونا از باشت، نادر گرامی صبح امروز در بازدید سرزده با نانوایی‌های باشت که با هدف بررسی از نزدیک وضعیت واحدهای خبازی سطح شهر انجام شد، اظهار کرد: در این بازدید مواردی از جمله چگونگی پخت نان، رعایت پروتکل‌های بهداشتی، ساعات پخت و کیفیت آرد و نان را بررسی شد.

وی افزود: همچنین در جریان این بازدید کیفیت و کمیت نان، رعایت بهداشت فردی کارگران، نوع برخورد فروشندگان با مردم، وزن چانه‌های هر قرص نان با توجه به نوع نان مورد بررسی قرار گرفت.

فرماندار شهرستان باشت بر لزوم نظارت مستمر بر نحوه پخت، عرضه نان مناسب، توزیع آرد، رعایت ساعات پخت و پروتکل‌های بهداشت نانوایی‌ها از سوی دستگاه‌های ذیربط تاکید کرد.

گرامی ادامه داد: نظارت مستمر بر چگونگی ارائه خدمات توسط نانوایی‌ها در شهرستان باشت از طرف دستگاه‌های ذیربط باید انجام شود.

وی عنوان کرد: تحویل نان بی کیفیت به مردم به هیچ وجه قابل قبول نیست، نانوا در قبال این موضوع مسئول و پاسخگو است و باید همواره به این مسئله توجه شود.

فرماندار خاطرنشان کرد: نظارت و بازرسی از مراکز توزیع آرد و نانوایی ها و نظارت دقیق بر نحوه تخصیص سهمیه آرد متناسب با نیاز اهالی شهرستان  صورت گیرد چرا که در بحث توزیع و تامین آن انحرافاتی وجود دارد.

فرماندار باشت گفت: باید با آرد اختصاص یافته به هر نانوایی نان پخت شود و با متخلفان عرضه خارج از شبکه آرد برخورد جدی شود.

وی ضمن تاکید بر اهمیت مدیریت صحیح و کنترل دقیق و توزیع عادلانه و راهبردی آرد و خدمات با کیفیت نانوایی‌ها اظهار داشت: نانوایی ها یکی از مهمترین مشاغلی هستند که با سلامت مردم در ارتباط بوده پس نیازمند توجه ویژه است.

گرامی خاطرنشان کرد: اهتمام ویژه بر انجام اقدامات لازم برای رعایت شئون بهداشتی توسط نانوایی ها و همچنین نظارت شبکه بهداشت و درمان، اتاق اصناف و اتحادیه صنفی در این موضوع بسیار ضروری و حیاتی است.

فرماندار در پایان خواستار افزایش سرانه آرد در شهرستان شد.

پایان پیام/


منبع: فارس

نویسنده:

برچسب ها :

ناموجود

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi