دوشنبه ۳ اردیبهشت ۱۴۰۳

ایجاد گذرگاه مرزی خداآفرین بین ایران و جمهوری آذربایجان

نماینده مردم خداآفرین و کلیبر در مجلس گفت: گذرگاه مرزی خداآفرین بین ایران و جمهوری آذربایجان بزودی ایجاد شده و کشورهای همجوار آن به نوعی از این کریدور بهره مند خواهند شد.

اختصاصی کرونا

کد خبر : 102330
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۲ آبان ۱۴۰۲ - ۱۹:۲۵

کرونا :

ایجاد گذرگاه مرزی خداآفرین بین ایران و جمهوری آذربایجان

به گزارش کرونا به نقل از خانه ملت، حسین حاتمی در حاشیه یازدهمین دوره نمایشگاه مطبوعات، خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های خبری با اشاره به کریدور شرق به غرب گفت: این کریدور به هر نحوی از قدمت تاریخی برخوردار بوده و از مسیر ترانزیتی ترکیه، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، دریای خزر، قفقاز جنوبی و ماورای قفقاز و روسیه می‌گذرد و همچنین بعد از جنگ دوم قره باغ بحثی که بر این کریدور عارضه ایجاد کرد درخواست آذربایجان برای ایجاد کریدور جدید بود که این کریدور مسیر استان سیونیک ارمنستان رد کند و از نخجوان، مسیر چشمه ثریا و تا ترکیه ادامه یابد.

نماینده مردم کلیبر، خداآفرین و هوراند در مجلس شورای اسلامی عنوان داشت: ایجاد کریدور و گذرگاه جدید اصلاً به نفع ترانزیتی کشور ما نبوده و در این بین کشور آذربایجان متعهد گردید که گذرگاه جدیدی در خداآفرین به نام آق بند ایجاد کند و استان سونیک ارمنستان عملاً از برنامه کنار گذاشته شد.

حاتمی یادآور شد: علی رغم اینکه قصد داریم گذرگاه قدیمی که از بیله سوار تا جمهوری آذربایجان است را حفظ می‌کنیم، کریدور جدیدی در خداآفرین از مسیر آق بند به جلفا و بالعکس را ایجاد می‌کنیم تا تردد را تسهیل کند ولی بحثی که در این بین وجود دارد این است که کریدور قدیمی مسیر ترانزیتی و تبادل و تجارت بود و با ایجاد این مسیر جدید شهرستان خدا آفرین موقعیت تاریخی گذشته خود را دوباره بدست خواهد آورد.

وی با اشاره به اینکه جاده‌های مسیر کریدور آق بند به جلفا در تراز قابل قبولی نیست، تاکید کرد: برای بهره مندی از این کریدور جدید باید جاده‌های مربوط به این کریدور هم تراز جاده‌های بین المللی باشد چرا که مردم این منطقه سال‌های سال مشکلات این مسیر را تحمل کرده و می‌کنند.

علت تعلل وزیر کشور برای سروسامان دادن زباله‌های سراوان چیست/اراده‌ای برای حل معضل زباله‌های ۴۰ ساله رشت نیست
دنبال کنید

حاتمی اظهار کرد: کریدور مشترک المنافع بوده و کشورهای همجوار آن می‌تواند از مزایای این کریدور بهره مند شود و در کریدور جدید که بیشتر بین ایران و جمهوری آذربایجان منعقد شده است ولی کشورهای اضلاع و بهره بردار این کریدور در واقع کشورهای محدوده رود ارس و دریای خزر خواهد بود.

وی بیان داشت: در ادبیات سیاسی، جاده و پل علاوه بر اینکه ظرفیت و زیرساخت به حساب بیاید یک معنا نیز می‌باشد، معنایی که می‌تواند ملت‌ها را به هم نزدیک کند و ما سعی خواهیم کرد این مسیر صعب العبور نزدیک به ۸۵ کیلوتری را هر چه سریع‌تر به سرانجام برسانیم./

پایان پیام

منبع: خانه ملت

نویسنده:

برچسب ها :

ناموجود

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi