شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

۳۲هزاردانش آموز کهگیلویه وبویراحمدی زیر پوشش طرح داناب قرار می گیرد

رئیس اداره امور آب گچساران  گفت: اکنون طرح ملی دانش آموزی نجات آب (داناب) با همکاری اداره آموزش و پرورش شهرستان در واحدهای آموزشی در دست اجراست. عارف بهگام امروز یکشنبه در طرح داناب در مدرسه پسرانه آزادگان افزود: طرح ملی داناب با مشارکت دانش آموزان پایه های هفتم، هشتم و نهم تحصیلی با هدف آموزش

اختصاصی کرونا

کد خبر : 43099
تاریخ انتشار : یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۹:۵۲

کرونا :

۳۲هزاردانش آموز کهگیلویه وبویراحمدی زیر پوشش طرح داناب قرار می گیرد

رئیس اداره امور آب گچساران  گفت: اکنون طرح ملی دانش آموزی نجات آب (داناب) با همکاری اداره آموزش و پرورش شهرستان در واحدهای آموزشی در دست اجراست.

عارف بهگام امروز یکشنبه در طرح داناب در مدرسه پسرانه آزادگان افزود: طرح ملی داناب با مشارکت دانش آموزان پایه های هفتم، هشتم و نهم تحصیلی با هدف آموزش و فرهنگ سازی برای جلوگیری از بحران کم آبی یا بی آبی در حال اجراست.

وی یادآورشد: طرح ملی داناب در سال تحصیلی ۹۷-۹۶ از دی ماه ۹۶ لغایت اردیبهشت ۹۷ در دوره اول متوسطه اجرا می شود.

بهگام با تاکید بر نحوه مدیریت مصرف آب میان نوجوانان ، اظهار کرد: ارتقای سطح آگاهی دانش آموزان ، معلمان و والدین آنها با بحران و چالش ‌های بخش آب و اصلاح الگوی مصرف در بخش های مختلف ، ایجاد حساسیت، آموزش و ارایه راهکار در زمینه ارتقای فرهنگ عمومی از دیگر اهداف این طرح است

رئیس اداره امور آب گچساران با اشاره به شرایط آب در شهرستان تصریح کرد: وضعیت آب های زیرزمینی شهرستان به دلیل افت قابل توجه سطح آب در شرایط بحرانی قرار دارد و در همین راستا نیاز به بسیج همگانی برای حفظ و حراست از منابع آب های زیرزمینی است.

وی تاکید کرد: برداشت های بی رویه و غیراصولی از منابع آب زیر زمینی در کنار خشکسالی های پیاپی، موجب افت شدید سطح آب های زیرزمینی شده است.

رئیس اداره امور آب گچساران با بیان اینکه بهترین روش آبیاری بخش کشاورزی اجرای طرح های آبیاری نوین است، اظهار کرد: ۹۲ درصد آب استحصالی شهرستان در بخش کشاورزی مصرف می شود.

۳۸۱حلقه چاه آب مجاز در گچساران وجود دارد که میزان آب استحصالی از این چاه‌ها یک هزار و ۴۲۴ لیتر در ثانیه است.

از این تعداد چاه آبی موجود در شهرستان گچساران،۳۱۳ حلقه چاه مجاز در دشت امامزاده جعفر قرار دارد.

۱۸۸باب مدرسه دولتی و ۸۷ مدرسه غیر دولتی در این شهرستان وجود دارد که در این مدارس بیش از ۲۳ هزارو ۹۹۶ نفر مشغول به علم آموزی هستند.

گوشت در کهگیلویه و بویراحمد کیلویی چند؟
دنبال کنید

از این تعداد مدارس ۱۱۹ باب با ۵۷۶ کلاس در مقطع ابتدایی، ۵۷ باب با ۲۳۱ کلاس در مقطع متوسطه اول و ۷۰ باب با ۲۲۳ کلاس درس در مقطع متوسطه دوم است.

۲هزار فرهنگی کار آموزش این دانش آموزان را بر عهده دارند.

۳۲هزاردانش آموز کهگیلویه وبویراحمدی زیر پوشش طرح داناب قرار می گیرد

نماینده مجری طرح احیا و تعادل بخشی منابع آبی زیرزمینی کهگیلویه و بویراحمد گفت: ۳۲ هزار نفر از دانش آموزان این استان در سال تحصیلی جاری زیر پوشش طرح ملی دانش آموزی نجات آب (داناب) قرار خواهند گرفت.

محمدرضا کایدونی روز یک شنبه در حاشیه طرح داناب در مدرسه پسرانه آزادگان گچساران در گفت و گو با راک نیوز افزودایجاد تغییرات مثبت در نگرش و رفتار دانش آموزان نسبت به مسائل و چالش های بخش آب از اهداف برگزاری این طرح است.

کایدونی بیان داشت: این طرح ویژه دانش آموزان دوره اول متوسطه است.

وی گفت: این طرح با توجه به کمبود منابع آبی در کشور شکل گرفته و ایجاد حساسیت در بین آحاد مردم و ایجاد مسئولیت پذیری عمومی از اهم کارکردهای آن به شمار می آید.

کایدونی به کم آبی و خشکسالی های چند سال گذشته اشاره کرد و گفت: در صورت نادیده گرفتن و کم اهمیت دیده شدن این مهم، بحران کم آبی در آینده به فاجعه تبدیل می شود.

هم اکنون ۱۵۲ هزار دانش آموز در کهگیلویه و بویراحمد مشغول به تحصیل هستند.

۹طرح برای احیا و تعادل بخشی منابع آبی زیرزمینی اجرا می شود

نماینده مجری طرح احیا و تعادل بخشی منابع آبی زیرزمینی کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: ۹طرح برای احیا و تعادل بخشی منابع آب های زیرزمینی در این استان اجرا می شود.

وی افزود:این طرح ها شامل ساماندهی شرکت های حفاری، اطلاع رسانی و بسترسازی فرهنگی و نجات آب، جایگزینی پساب با چاه های کشاورزی، اصلاح و تعدیل پروانه های بهره برداری، تقویت و استقرار گشت و بازرسی، تعیین تکلیف چاه های فاقد پروانه و اجرای پروژه های تغذیه مصنوعی است.

نقص فنی هواپیمای مشهد ـ جده باعث فرود اجباری در مدینه شد
دنبال کنید

کایدونی با بیان این که یکی از هدف های اجرای این طرح پیاده سازی مدیریت مشارکتی است ، افزود: کشاورزان و مالکان چاه ها ، مسئولیت حفاظت و بهره برداری مناسب از این منابع را برعهده می گیرند.

نماینده مجری طرح احیا و تعادل بخشی منابع آبی زیرزمینی کهگیلویه و بویراحمدابراز کرد: میانگین بارندگی سالانه در کهگیلویه و بویراحمد ۷۳۵ میلی متر است که این میزان در سال گذشته به ۲۶۰میلی متر کاهش یافت.

کایدونی ادامه داد: یک هزار و ۱۶ حلقه چاه غیر مجاز در این استان وجود دارد که سالانه ۶۲ میلیون و ۸۵ هزار متر مکعب آب توسط آنها برداشت می شود.

وی گفت: سه هزار و ۳۹۲ حلقه چاه دارای مجوز در این استان تاکنون حفر شده که سالانه ۲۸۷ میلیون متر مکعب آب از آنها برداشت می شود.

وی تصریح کرد: تصویب طرح های توسعه کشاورزی در سال های گذشته، نبود مطالعات کافی درباره تاثیر سدها بر منابع زیر زمینی، افزایش سطح زیر کشت افزون بر پتانسیل منابع آب زیر زمینی، حفر چاه های غیرمجاز و برداشت اضافه از چاه های مجاز، پایین بودن بهره وری در بخش های مصرف بویژه کشاورزی از دلایل مهم بروز مشکلات کم آبی در این استان است.

افت سطح آب منابع زیرزمینی در این استان از سال ۱۳۸۷ آغاز شده و همچنان رو به افزایش است.

سالانه هشت میلیارد متر مکعب آب در کهگیلویه و بویراحمد تولید که تنها ۱۳ درصد آن در این استان مصرف می‌شود.

براساس برآوردهای جهاد کشاورزی این استان ۲ میلیارد مترمکعب آب جهت مصرف کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد در افق بلندمدت مورد نیاز است.

نویسنده:

برچسب ها :

ناموجود

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi