جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

بینایی ماشین چیست؟

بینایی ماشین چیست؟ یکی از شاخه‌های در حال توسعه هوش مصنوعی که یک فناوری بسیار پیشرفته و کارآمد به حساب می‌آید، بینایی ماشین است. این قابلیت این امکان را به کامپیوتر می‌دهد تا بتواند با مشاهده، تجزیه‌وتحلیل محیط پیرامون را انجام دهد و در حالت کلی برحسب تصاویر دوبعدی این تکنولوژی کاربرد دارد. اگر بخواهیم

اختصاصی کرونا

کد خبر : 82455
تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۹ مهر ۱۴۰۱ - ۲۳:۱۱

کرونا :

بینایی ماشین چیست؟

بینایی ماشین چیست؟

یکی از شاخه‌های در حال توسعه هوش مصنوعی که یک فناوری بسیار پیشرفته و کارآمد به حساب می‌آید، بینایی ماشین است. این قابلیت این امکان را به کامپیوتر می‌دهد تا بتواند با مشاهده، تجزیه‌وتحلیل محیط پیرامون را انجام دهد و در حالت کلی برحسب تصاویر دوبعدی این تکنولوژی کاربرد دارد.

اگر بخواهیم با زبان ساده ‌تر بیان کنیم، باید بگوییم: این سیستم قدرت و نفوذ کامپیوتری را داشته که به چندین دوربین بسیار پیشرفته و یک سیستم تحلیلگر به‌منظور پردازش داده‌های تصویر مجهز شده‌است. این مقوله همچنین یکی از عناوین علوم میان رشته‌ای بوده که هم‌پوشانی آن با علوم دیگر همچون مکانیک، برق و الکترونیک، علوم رایانه و صنایع اثبات‌ شد.

درحقیقت هوش مصنوعی این سیستم از تکنیک‌های پردازش تصویر در علوم رایانه، مهندسی مکانیک و مهندسی اپتیک بهره برده و ارتباط بسیار نزدیکی با اتوماسیون صنعتی دارد. این عملکرد بینایی از چند سال گذشته نیز وجود داشته اما روزبه‌روز بر قابلیت و امکانات آن اضافه شد و همین موضوع اهمیت آن را چندین برابر کرد.

تا این پایه این سیستم در کسب و کارهای مختلف نقش مهمی را ایفا کرده و اهمیت بسیار بالایی دارد. برای اینکه بتوانید با مقوله بینایی ماشین و تمام نکات آن آشنا شویم برای کسب اطلاعات بیشتر توصیه می کنیم تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

ورود بینایی ماشین به دنیا تکنولوژی چگونه بود؟

طراحی و تولید سیستم های مختلف و ورود آن به تکنولوژی مربوط به یک زمان خاص بوده و سقوط یک شخص بر حسب خلاقیت آن جرقه خورده است. سیستم بینایی ماشین نیز برای اولین بار پس از بررسی اطلاعات هندسی سه بعدی از تصاویر دو بعدی و استخراج آن، توسط لری رابرتز طراحی و تولید شد. رابرت پس از معرفی این سیستم بسیار در بین افراد شناخته شد و لقب پدر علم بینایی کامپیوتر را از آن خود کرد.

اجرای خواسته‌های اسرائیلی‌ها، انگیزه «مقاومت» ایران را بیشتر می‌کند
دنبال کنید

پس از رابرت محققانی که در این حیطه مهارت داشتند و به این مقوله علاقه نشان دادند با بررسی سناریوها و الگوریتم های تعیین شده، توسط لری به ادامه دادن این روند و بررسی های پیشرفته تر پرداختند‌. پس از گذشت زمان شخصی بسیار باهوش و دنیا دیده به نام ماروین مینسکی گامی بزرگ برداشت و بینایی کامپیوتر را با تقلید از مغز انسان بررسی و آنالیز کرد. پس از گذشت مدت زمان نسبتا طولانی، رفته ‌رفته قابلیت های خارق‌ العاده‌ ای به سیستم بینایی اضافه شد و همچنان نیز در حال پرورش و گسترش است. البته پیشرفته محققان فقط به سیستم بینایی ختم نمی شود، بلکه یک سری ربات توانستند به کنترل اتوماسیون پرداخته و سیستم های توزین را در اختیار افراد قرار دهند.

کاربرد های بینایی ماشین و اهمیت آن چیست؟

این سیستم کارآمد و مدرن قطعاً در زمینه های مختلف کسب‌وکار کارایی داشته و صنعت های متفاوتی را پوشش می‌دهد‌. به طور کلی از قابلیت هوشمند بینایی در قسمت های مختلفی از قبیل صنایع نظامی، خودروسازی و ماشین آلات، اتوماسیون صنعتی و کنترل اتوماسیون استفاده می‌شود. اما کاربردهای بینایی ماشین تنها محدود به این موارد نیست بلکه بسیار وسیع تر بوده و در این قسمت به تمامی آنها به صورت نکته به نکته اشاره می کنیم.

حمل و نقل

از بارزترین و مهم ترین کاربرد این سیستم در حمل و نقل می توان، به تعبیه شدن در ورودی و و خروجی سازمان ها، مجتمع های تجاری و مسکونی و پارکینگ های هوشمند به منظور کنترل کردن تردد ها اشاره کرد. کاربرد این سیستم هوشمند تنها محدود به این موارد نیست بلکه با قدرت و نفوذی که دارد، می‌تواند پلاک  خودرو ها را تشخیص داده و تمام تخلفات خودرو را ضبط کند که این عمل کمک شایانی به ماموران راهنمایی رانندگی و رفت و آمد در جاده ها می کند.

خرید جوراب شلواری نانو دخترانه
دنبال کنید

مشخص کردن وضعیت جوی

تعیین آب و هوا و تعیین درجه در مناطق مختلف کار سختی بوده که دقت بسیار زیادی را می طلبد. البته ورود سیستم بینایی ماشین این شرایط را به خوبی فراهم کرده تا وضعیت آب و هوای دقیق در اختیار افراد قرار بگیرد.

 

سخن پایانی

همان طور که ملاحظه کردید ما در این مقاله به توضیحات لازم و دقیق درباره سیستم بینایی ماشین پرداختیم. این سیستم پر کاربرد در صنعت نقش بسیار مهمی را ایفا می‌کند. برای آشنای هرچه بیشتر و بهره گیری از این سیستم می توانید به سایت دی کنترل مراجعه کرده و از تمام قابلیت های این سیستم بهره مند شوید.

نویسنده:

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi