شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

بینایی ماشین چیست؟

بینایی ماشین چیست؟ یکی از شاخه‌های در حال توسعه هوش مصنوعی که یک فناوری بسیار پیشرفته و کارآمد به حساب می‌آید، بینایی ماشین است. این قابلیت این امکان را به کامپیوتر می‌دهد تا بتواند با مشاهده، تجزیه‌وتحلیل محیط پیرامون را انجام دهد و در حالت کلی برحسب تصاویر دوبعدی این تکنولوژی کاربرد دارد. اگر بخواهیم

اختصاصی کرونا

کد خبر : 82455
تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۹ مهر ۱۴۰۱ - ۲۳:۱۱

کرونا :

بینایی ماشین چیست؟

بینایی ماشین چیست؟

یکی از شاخه‌های در حال توسعه هوش مصنوعی که یک فناوری بسیار پیشرفته و کارآمد به حساب می‌آید، بینایی ماشین است. این قابلیت این امکان را به کامپیوتر می‌دهد تا بتواند با مشاهده، تجزیه‌وتحلیل محیط پیرامون را انجام دهد و در حالت کلی برحسب تصاویر دوبعدی این تکنولوژی کاربرد دارد.

اگر بخواهیم با زبان ساده ‌تر بیان کنیم، باید بگوییم: این سیستم قدرت و نفوذ کامپیوتری را داشته که به چندین دوربین بسیار پیشرفته و یک سیستم تحلیلگر به‌منظور پردازش داده‌های تصویر مجهز شده‌است. این مقوله همچنین یکی از عناوین علوم میان رشته‌ای بوده که هم‌پوشانی آن با علوم دیگر همچون مکانیک، برق و الکترونیک، علوم رایانه و صنایع اثبات‌ شد.

درحقیقت هوش مصنوعی این سیستم از تکنیک‌های پردازش تصویر در علوم رایانه، مهندسی مکانیک و مهندسی اپتیک بهره برده و ارتباط بسیار نزدیکی با اتوماسیون صنعتی دارد. این عملکرد بینایی از چند سال گذشته نیز وجود داشته اما روزبه‌روز بر قابلیت و امکانات آن اضافه شد و همین موضوع اهمیت آن را چندین برابر کرد.

تا این پایه این سیستم در کسب و کارهای مختلف نقش مهمی را ایفا کرده و اهمیت بسیار بالایی دارد. برای اینکه بتوانید با مقوله بینایی ماشین و تمام نکات آن آشنا شویم برای کسب اطلاعات بیشتر توصیه می کنیم تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

ورود بینایی ماشین به دنیا تکنولوژی چگونه بود؟

طراحی و تولید سیستم های مختلف و ورود آن به تکنولوژی مربوط به یک زمان خاص بوده و سقوط یک شخص بر حسب خلاقیت آن جرقه خورده است. سیستم بینایی ماشین نیز برای اولین بار پس از بررسی اطلاعات هندسی سه بعدی از تصاویر دو بعدی و استخراج آن، توسط لری رابرتز طراحی و تولید شد. رابرت پس از معرفی این سیستم بسیار در بین افراد شناخته شد و لقب پدر علم بینایی کامپیوتر را از آن خود کرد.

ترافیک "سنگین" محورهای بازگشت زوار در کرمانشاه/ زوار برای بازگشت عجله نکنند
دنبال کنید

پس از رابرت محققانی که در این حیطه مهارت داشتند و به این مقوله علاقه نشان دادند با بررسی سناریوها و الگوریتم های تعیین شده، توسط لری به ادامه دادن این روند و بررسی های پیشرفته تر پرداختند‌. پس از گذشت زمان شخصی بسیار باهوش و دنیا دیده به نام ماروین مینسکی گامی بزرگ برداشت و بینایی کامپیوتر را با تقلید از مغز انسان بررسی و آنالیز کرد. پس از گذشت مدت زمان نسبتا طولانی، رفته ‌رفته قابلیت های خارق‌ العاده‌ ای به سیستم بینایی اضافه شد و همچنان نیز در حال پرورش و گسترش است. البته پیشرفته محققان فقط به سیستم بینایی ختم نمی شود، بلکه یک سری ربات توانستند به کنترل اتوماسیون پرداخته و سیستم های توزین را در اختیار افراد قرار دهند.

کاربرد های بینایی ماشین و اهمیت آن چیست؟

این سیستم کارآمد و مدرن قطعاً در زمینه های مختلف کسب‌وکار کارایی داشته و صنعت های متفاوتی را پوشش می‌دهد‌. به طور کلی از قابلیت هوشمند بینایی در قسمت های مختلفی از قبیل صنایع نظامی، خودروسازی و ماشین آلات، اتوماسیون صنعتی و کنترل اتوماسیون استفاده می‌شود. اما کاربردهای بینایی ماشین تنها محدود به این موارد نیست بلکه بسیار وسیع تر بوده و در این قسمت به تمامی آنها به صورت نکته به نکته اشاره می کنیم.

حمل و نقل

از بارزترین و مهم ترین کاربرد این سیستم در حمل و نقل می توان، به تعبیه شدن در ورودی و و خروجی سازمان ها، مجتمع های تجاری و مسکونی و پارکینگ های هوشمند به منظور کنترل کردن تردد ها اشاره کرد. کاربرد این سیستم هوشمند تنها محدود به این موارد نیست بلکه با قدرت و نفوذی که دارد، می‌تواند پلاک  خودرو ها را تشخیص داده و تمام تخلفات خودرو را ضبط کند که این عمل کمک شایانی به ماموران راهنمایی رانندگی و رفت و آمد در جاده ها می کند.

بمب‌افکن‌های بی‌۵۲ آمریکا بار دیگر بر فراز خلیج فارس به‌پرواز درآمدند
دنبال کنید

مشخص کردن وضعیت جوی

تعیین آب و هوا و تعیین درجه در مناطق مختلف کار سختی بوده که دقت بسیار زیادی را می طلبد. البته ورود سیستم بینایی ماشین این شرایط را به خوبی فراهم کرده تا وضعیت آب و هوای دقیق در اختیار افراد قرار بگیرد.

 

سخن پایانی

همان طور که ملاحظه کردید ما در این مقاله به توضیحات لازم و دقیق درباره سیستم بینایی ماشین پرداختیم. این سیستم پر کاربرد در صنعت نقش بسیار مهمی را ایفا می‌کند. برای آشنای هرچه بیشتر و بهره گیری از این سیستم می توانید به سایت دی کنترل مراجعه کرده و از تمام قابلیت های این سیستم بهره مند شوید.

نویسنده:

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi