چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳

جولان زلزله، سرما و کرونا در آوارهای سی‌سخت

یاسوج- کرونا نیوز- احتمال شروع موج چهارم شیوع کرونا کهگیلویه و بویراحمد را در آستانه یک بحران جدی قرار داده است اما این روزها شرایط شهرستان دنا به سبب وقوع زلزله بسیار متفاوت بوده و سرما، بارش برف، نبودن سرپناه و کرونا زندگی مردم را دشوار کرده است.

اختصاصی کرونا

کد خبر : 57832
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۸:۵۱

کرونا :

جولان زلزله، سرما و کرونا در آوارهای سی‌سخت

به گزارش کرونا نیوز، وقوع زلزله پنج و ۶ دهم ریشتری سی سخت، در ۲۹ بهمن ماه خسارت‌های فراوانی به منازل مسکونی مردم شهرستان دنا وارد کرد و سبب شد خانه های بسیاری از آنها تخریب ‌و نیاز به نوسازی و بازسازی داشته باشد.

این روزها به دلیل احتمال شیوع نوع انگلیسی کرونا، امن ترین مکان خانه محسوب می شود اما نابودی منازل، سی سختی ها را به خیابان ها کشاند و مامن امن آن ها نابود شد.

هم اینک حدود یک هفته از زلزله سی سخت می گذرد و با تلاش دولتمردان کار اسکان اضطراری زلزله زدگان در چادر ها پایان یافته است.

سرمای شهرستان زلزله زده دنا و شهر سی سخت تا منفی پنج درجه هم می رسد و این مردمان مجبورند در این چادر ها شب را به صبح برسانند.

در این شرایط استفاده از ماسک و رعایت پروتکل های بهداشتی بسیار مهم است و نباید بگذاریم بحران زلزله، بحران دیگری از جنس کرونا انگلیسی به همراه بیاورد.

مردم همدل و همراه استان کهگیلویه و بویراحمد و دیگر استان های کشور از همان دقایق نخست وقوع زلزله به کمک زلزله زدگان شتافتند.

از سوی دیگر ویروس منحوس کرونا در سراسر استان جولان می دهد و سی سخت از این امر مستثنی نیست.

در روزهای گذشته ۴ نفر در استان جانشان را از دست داده اند و این نشان دهنده روند افزایشی شیوع و ابتلا به این بیماری در همه شهرستان های استان است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد: همراهی و همدلی مردم استان و هم میهنان با مردم زلزله زده سی سخت تحسین برانگیز است اما ضروری است وسایل و اقلام کمکی جمع آوری شده توسط مردم با رعایت کامل پروتکل های بهداشتی توزیع شود.

نبود بازارمناسب برای فروش محصولات کشاورزی در سطح استان/احیاء طرح های راکد و غیرفعال از مهمترین برنامه های جهاد کشاورزی است
دنبال کنید

پرویز یزدان پناه افزود: افزایش نمونه گیری کووید ۱۹ در شهر سی سخت باید مد نظر قرار بگیرد به دلیل شرایط ایجاد شده در شهر سی سخت باید میزان رعایت اصول بهداشتی افزایش و تجمعات کاهش یابد.

وی ادامه داد: مسئولان به دلیل رفت و آمد بسیار نیز باید تحت تکرار تست قرار بگیرند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: بیماران کرونایی شهر سی سخت به مرکز استان اعزام می شوند و در نقاهتگاه های معین تحت قرنطینه قرار می گیرند.

وی ادامه داد: بیشتر شهرهای استان خوزستان دچار کرونای انگلیسی شده اند و چون کهگیلویه و بویراحمد در نزدیکی استان خوزستان قرار دارد و کمک هایی از مردم خوزستان نیز به شهر سی سخت داشته ایم.

با این اوصاف احتمال ورود ویروس انگلیسی به استان بسیار بالا است که همکاری و همراهی مردم در رعایت اصول بهداشتی را می‌طلبد.

یزدان پناه با اشاره به اینکه کار اصلی بهداشت و درمان سلامت مردم است، عنوان کرد: همه نیروهای بهداشتی و درمانی موظف هستند که تنها بر روی موضوع بهداشت و درمان تمرکز نموده و تمام تلاش خود را به کار گیرد.

معاون توسعه مدیریت، منابع و برنامه ریزی دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد نیز گفت: تعداد  ۶۵ هزار عدد ماسک سه لایه در شهر سی سخت توزیع شد. 

جلال پورانفرد افزود: این تعداد ماسک به ارزش ۵۲ میلیون تومان خریداری و از طریق شبکه بهداشت و درمان شهرستان دنا بین همشهریان شهر سی سخت توزیع شد و هر خانواده یک بسته ۵۰ عددی ماسک را تحویل گرفت.

خدمات دولت به مردم زلزله زده سی سخت همچنان ادامه دارد و دولت اعلام کرده تا پایان یافتن این بحران در کنار مردم زلزله زده سی سخت خواهد ماند.

تخریب میراث فرهنگی دنا در زلزله
دنبال کنید

بر اساس آخرین اطلاعات جمعیت هلال احمر کهگیلویه و بویراحمد  زلزله‌زدگان شهرستان دنا به وسایلی همچون اجاق گاز، بخاری، پتو، لوازم‌خانه، موکت، مواد خوراکی، ست‌های بهداشتی و کانکس نیاز دارند.

زلزله ای به بزرگی ۵.۶ ریشتر ساعت ۲۲ و پنج دقیقه و ۳۴ ثانیه چهارشنبه شب ۲۹ بهمن ماه ۱۳۹۹ شهر سی ‌سخت مرکز شهرستان دنا را لرزاند.

براساس این گزارش ،زلزله در فاصله ۱۰ کیلومتری سی‌سخت در کهگیلویه و بویراحمد ، ۱۹کیلومتری کمه در استان اصفهان و ۲۴ کیلومتری یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد رخ داده است .این زلزله تلفات جانی نداشته اما ۶۳نفر مجروح برجای گذاشته است.

این زمین لرزه در شهرهای یاسوج، گچساران و دهدشت هم احساس شد.

 ۱۲ فروردین سال ۹۷ نیز زمین لرزه ۵.۶ ریشتری در شهرهای سی سخت و یاسوج خساراتی به بار آورد.

شهرستان ۴۲ هزار نفری دنا در ۳۵ کیلومتری غرب یاسوج قرار دارد.

منبع

نویسنده:

برچسب ها :

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi