جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

آنچه درباره کرونا ویروس COVID-19 باید بدانید

کرونا ویروس ها خانواده بزرگی از ویروس ها هستند که ممکن است باعث ایجاد بیماری در حیوانات یا انسان شوند. در انسان شناخته شده است که چندین تاج ویروس باعث عفونتهای تنفسی می شوند از سرماخوردگی گرفته تا بیماریهای شدیدتر مانند سندرم تنفسی خاورمیانه (MERS) و سندرم شدید تنفسی حاد (SARS). ویروس اخیراً کشف شده

اختصاصی کرونا

کد خبر : 50332
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۷:۳۶

کرونا :

آنچه درباره کرونا ویروس COVID-19 باید بدانید

کرونا ویروس ها خانواده بزرگی از ویروس ها هستند که ممکن است باعث ایجاد بیماری در حیوانات یا انسان شوند. در انسان شناخته شده است که چندین تاج ویروس باعث عفونتهای تنفسی می شوند از سرماخوردگی گرفته تا بیماریهای شدیدتر مانند سندرم تنفسی خاورمیانه (MERS) و سندرم شدید تنفسی حاد (SARS). ویروس اخیراً کشف شده باعث بیماری کورو ویروس COVID-19 می شود.

COVID-19 نوعی بیماری عفونی است که اخیراً کشف شده است. این ویروس و بیماری جدید قبل از شروع شیوع بیماری در ووهان چین در دسامبر ۲۰۱۹ ناشناخته بود.
شایع ترین علائم COVID-19 تب ، خستگی و سرفه خشک است. برخی از بیماران ممکن است درد و درد ، احتقان بینی ، آبریزش بینی ، گلودرد یا اسهال داشته باشند. این علائم معمولاً خفیف است و به تدریج شروع می شود. برخی از افراد آلوده می شوند اما علائمی ایجاد نمی کنند و احساس ناخوشایندی نمی کنند. بیشتر افراد (حدود ۸۰٪) بدون نیاز به درمان خاص ، از این بیماری بهبود می یابند. از هر ۶ نفری که مبتلا به COVID-19 می شوند ۱ نفر به طور جدی بیمار می شوند و در تنفس دچار مشکل می شوند. افراد مسن و افراد دارای مشکلات پزشکی اساسی مانند فشار خون بالا ، مشکلات قلبی یا دیابت بیشتر احتمال دارد به بیماری جدی مبتلا شوند. حدود ۲٪ از مبتلایان به این بیماری فوت شده اند. افراد مبتلا به تب ، سرفه و مشکل در تنفس باید به دنبال مراقبت پزشکی باشند.
افراد می توانند COVID-19 را از سایر مبتلایان به ویروس بگیرند. این بیماری می تواند از طریق شخص به قطرات کوچک بینی یا دهان از فرد به فرد دیگر گسترش یابد که در هنگام سرفه یا بازدم فرد مبتلا به COVID-19 گسترش می یابد. این قطرات بر روی اشیاء و سطوح اطراف فرد فرود می آید. سپس افراد دیگر با لمس این اجسام یا سطوح ، COVID-19 را گرفته و سپس چشم ، بینی یا دهان خود را لمس می کنند. افراد همچنین می توانند COVID-19 را در صورت تنفس قطرات از فرد مبتلا به COVID-19 که سرفه می کند یا قطرات را بیرون می کشد ، بگیرند. به همین دلیل مهم است که بیش از ۱ متر (۳ فوت) از فردی که مریض است فاصله بگیرید.

WHO در حال بررسی تحقیقات در مورد شیوه انتشار COVID-19 است و به اشتراک گذاری یافته های به روز شده ادامه خواهد داد.

آیا ویروسی که باعث COVID-19 شود از طریق هوا قابل انتقال است؟
تاکنون مطالعات نشان می دهد ویروس ایجاد COVID-19 عمدتا از طریق تماس با قطرات تنفسی و نه از طریق هوا منتقل می شود. پاسخ قبلی را ببینید “چگونه COVID-19 گسترش می یابد؟”

آیا می توان CoVID-19 را از فردی گرفت که علائمی ندارد؟
راه اصلی شیوع این بیماری از طریق قطرات تنفسی است که توسط کسی که سرفه می کند ، اخراج می شود. خطر ابتلا به COVID-19 از طرف افراد بدون هیچ علائمی بسیار پایین است. با این حال ، بسیاری از افراد مبتلا به COVID-19 فقط علائم خفیفی را تجربه می کنند. این امر به ویژه در مراحل اولیه بیماری صادق است. بنابراین گرفتن COVID-19 از کسی که مثلاً فقط سرفه خفیف داشته باشد و احساس بیماری نداشته باشد ، ممکن است. WHO در حال بررسی تحقیقات در مورد دوره انتقال COVID-19 است و به اشتراک گذاری یافته های به روز خود ادامه خواهد داد.

آیا می توانم COVID-19 را از مدفوع کسی که مبتلا به این بیماری است ، بگیرم؟
به نظر می رسد خطر ابتلا به COVID-19 از مدفوع فرد آلوده کم است. در حالی که تحقیقات اولیه نشان می دهد که ویروس ممکن است در برخی موارد در مدفوع وجود داشته باشد ، گسترش در این مسیر ویژگی اصلی شیوع آن نیست. WHO در حال بررسی تحقیقات در مورد شیوه انتشار COVID-19 است و به اشتراک گذاری یافته های جدید ادامه خواهد داد. از آنجا که این یک خطر است ، اما دلیل دیگری برای تمیز کردن مرتب دستها ، بعد از استفاده از حمام و قبل از غذا است.

کیهان نوشت : استعفای کلاهبردارانه متخلفان فیش‌های نجومی
دنبال کنید

واکسن؟؟
نه هنوز. تا به امروز ، هیچ واکسنی و هیچ داروی ضد ویروسی خاص برای جلوگیری و یا درمان COVID-2019 وجود ندارد. با این حال ، مبتلایان برای رفع علائم باید مراقبت کنند. افراد مبتلا به بیماری جدی باید در بیمارستان بستری شوند. بیشتر بیماران به لطف مراقبت حمایتی بهبود می یابند.

واکسنهای احتمالی و برخی از داروهای خاص دارویی در دست بررسی است. آنها از طریق آزمایشات بالینی مورد آزمایش قرار می گیرند. WHO در تلاش است تا واکسنها و داروها را برای پیشگیری و درمان COVID-19 هماهنگ کند.

مؤثرترین راههای محافظت از خود و دیگران در برابر COVID-19 این است که مرتباً دستان خود را تمیز کنید ، سرفه خود را با خم آرنج یا بافت بپوشانید و فاصله حداقل ۱ متر (۳ پا) را از افرادی که سرفه می کنید یا عطسه برای اطلاعات بیشتر ، به اقدامات محافظتی اساسی در برابر coronavirus جدید مراجعه کنید.

آیا COVID-19 همان SARS است؟
خیر. ویروسی که باعث COVID-19 و ویروس ایجاد سندرم شدید تنفسی حاد (SARS) می شود از نظر ژنتیکی با یکدیگر مرتبط هستند ، اما آنها متفاوت هستند. SARS کشنده تر اما بسیار آلوده تر از COVID-19 است. از سال ۲۰۰۳ تاکنون هیچ شیوع SARS در هیچ کجای جهان مشاهده نشده است.

آیا برای محافظت از خودم باید ماسک بپوشم؟
افرادی که علائم تنفسی مانند سرفه ندارند ، نیازی به پوشیدن ماسک پزشکی ندارند. WHO استفاده از ماسک را برای افرادی که علائم COVID-19 دارند و برای افرادی که دارای علائمی مانند سرفه و تب هستند ، توصیه می کند. استفاده از ماسک برای کارمندان بهداشت و افرادی که از کسی مراقبت می کنند (در خانه یا یک مرکز درمانی) بسیار مهم است.

WHO برای جلوگیری از هدر رفتن غیرضروری منابع گرانبها و استفاده نادرست از ماسک ، توصیه منطقی به استفاده از ماسک های پزشکی می کند (به مشاوره در مورد استفاده از ماسک ها مراجعه کنید). از ماسک استفاده کنید اگر علائم تنفسی (سرفه یا عطسه) دارید ، به عفونت COVID-19 با علائم خفیف مشکوک هستید ، یا از شخصی که به عفونت COVID-19 مشکوک است مراقبت می کنید. یک عفونت مشکوک COVID-19 با مسافرت در مناطقی که گزارش شده است ارتباط دارد یا تماس تنگاتنگی با شخصی که در این مناطق سفر کرده است و بیمار شده است.

مؤثرترین راههای محافظت از خود و دیگران در برابر COVID-19 این است که مرتباً دستان خود را تمیز کنید ، سرفه خود را با خم آرنج یا بافت بپوشانید و فاصله حداقل ۱ متر (۳ فوت) را از افرادی که سرفه می کنید یا عطسه می کنید ، حفظ کنید. . برای اطلاعات بیشتر ، به اقدامات محافظتی اساسی در برابر coronavirus جدید مراجعه کنید.

چگونه می توان ماسک را در آن قرار داد ، استفاده کرد ، برخاست و دور ریخت؟
به یاد داشته باشید ، یک ماسک فقط باید توسط کارکنان بهداشتی ، مراقبین و افراد دارای علائم تنفسی مانند تب و سرفه استفاده شود.
قبل از لمس ماسک ، دست ها را با دستمال حاوی الکل یا صابون و آب تمیز کنید
ماسک را بگیرید و آن را برای اشک یا سوراخ معاینه کنید.
جهت کدام طرف سمت بالا است (نوار فلزی در کجا قرار دارد).
از طرف مناسب ماسک به سمت بیرون (قسمت رنگی) اطمینان حاصل کنید.
ماسک را روی صورت خود قرار دهید. نوار فلزی یا لبه سفت ماسک را بچسبانید تا به شکل بینی شما قالب شود.
کف ماسک را پایین بکشید تا دهان و چانه شما را بپوشاند.
پس از استفاده ، ماسک را بردارید. حلقه های الاستیک را از پشت گوش در حالی که ماسک را از چهره و لباس خود دور نگه دارید ، جدا کنید تا از تماس لمس سطوح آلوده ماسک جلوگیری نکنید.
بلافاصله پس از استفاده ، ماسک را در سطل بسته رها کنید.
بهداشت دست را بعد از لمس یا دور انداختن ماسک انجام دهید – از مالش دست حاوی الکل استفاده کنید یا در صورت لکه دار شدن ، دستان خود را با صابون و آب بشویید.

برگزاری مرحله اول فراخوانی پایگاهی ، گردان های عاشورا والزهرا(س)
دنبال کنید

مدت زمان جوجه کشی برای COVID-19 چقدر است؟
“دوره جوجه کشی” به معنی زمان ابتلا به ویروس و شروع علائم بیماری است. بیشترین تخمین دوره جوجه کشی برای COVID-19 از ۱-۱۴ روز است ، که معمولاً در حدود پنج روز است. با برآورد داده های بیشتر ، این تخمین ها به روز می شوند.

آیا انسان از یک منبع حیوانی می تواند به COVID-19 آلوده شود؟
Coronaviruses یک خانواده بزرگ ویروس است که در حیوانات رایج است. به ندرت ، مردم به این ویروس ها آلوده می شوند که ممکن است در افراد دیگر شیوع پیدا کند. به عنوان مثال ، SARS-CoV با گربه های civet همراه بود و MERS-CoV توسط شترهای دره دار منتقل می شود. منابع جانوری احتمالی COVID-19 هنوز تأیید نشده است.

برای محافظت از خود ، مانند بازدید از بازار حیوانات زنده ، از تماس مستقیم با حیوانات و سطوح در تماس با حیوانات خودداری کنید. اطمینان از روشهای ایمنی غذایی در همه زمان ها. برای جلوگیری از آلوده شدن غذاهای پخته نشده از خوردن گوشت خام ، شیر یا اندام حیوانات خودداری کنید و از مصرف محصولات حیوانی خام یا پخته نشده خودداری کنید.

آیا می توانم COVID-19 را از حیوان خانگی خود بگیرم؟
هیچ مدرکی در دست نیست که حیوانات همراه یا حیوانات خانگی مانند گربه ها و سگ ها به این ویروس آلوده شده و یا ویروسی را که باعث ابتلا به COVID-19 می شود ، گسترش دهند.

چه مدت ویروس روی سطوح زنده می ماند؟
هنوز مشخص نیست که چه مدت ویروس ناشی از COVID-19 بر روی سطوح زنده مانده است ، اما به نظر می رسد مانند سایر کورو ویروس ها رفتار می کند. مطالعات نشان می دهد که کورو ویروسی ها (از جمله اطلاعات اولیه در مورد ویروس COVID-19) ممکن است برای چند ساعت یا تا چند روز روی سطوح باقی بمانند. این ممکن است در شرایط مختلف (به عنوان مثال نوع سطح ، دما یا رطوبت محیط) متفاوت باشد.

اگر فکر می کنید ممکن است سطحی آلوده باشد ، آن را با مواد ضد عفونی کننده ساده تمیز کنید تا ویروس را از بین ببرد و از خود و دیگران محافظت کند. دستان خود را با دستمال حاوی الکل تمیز کنید یا آنها را با آب و صابون بشویید. از لمس چشم ، دهان و بینی خودداری کنید.

آیا می توانید بسته ای را از هر منطقه ای که گزارش شده COVID-19 باشد ، بی خطر باشد؟
آره. احتمال آلوده شدن یک شخص آلوده به کالاهای تجاری کم است و خطر ابتلا به ویروس که باعث می شود COVID-19 از بسته ای که جابجا شده ، مسافر شده و در معرض شرایط مختلف قرار گرفته و درجه حرارت نیز پایین است ، نیست.

آیا کاری وجود دارد که نباید انجام دهم؟
اقدامات زیر ضد COVID-2019 مؤثر نیستند و می توانند مضر باشند:

سیگار کشیدن
مصرف داروهای گیاهی سنتی
پوشیدن ماسک های متعدد
مصرف خود دارویی مانند آنتی بیوتیک ها
در هر صورت ، اگر تب ، سرفه و مشکل در تنفس دارید به دنبال مراقبت های پزشکی اولیه باشید تا خطر ابتلا به عفونت شدیدتر را کاهش داده و حتماً تاریخ سفر اخیر خود را با ارائه دهنده خدمات درمانی خود به اشتراک بگذارید.

نویسنده:

برچسب ها :

ناموجود

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi