شنبه ۵ خرداد ۱۴۰۳

حرکت به سمت ساختارهای چابک و تنظیم‌گر در مسیر حکمرانی خانواده‌محور امری ضروری است

رئیس فراکسیون زنان مجلس گفت: تحول و اصلاح نظام بروکراتیک به سمت حذف زواید سنگین و حرکت به سمت ساختارهای چابک و تنظیم‌گر در مسیر حکمرانی خانواده‌محور امری ضروری است.

اختصاصی کرونا

کد خبر : 109667
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۱

کرونا :

حرکت به سمت ساختارهای چابک و تنظیم‌گر در مسیر حکمرانی خانواده‌محور امری ضروری است

به گزارش خبرنگار کرونا به نقل از خانه ملت؛ فاطمه قاسم پور نماینده مردم تهران و رئیس فراکسیون زنان مجلس در «همایش دانشگاه دوستدار سلامت خانواده» در موضوع «حکمرانی خانواده‌محور» نکاتی را به شرح زیر مطرح کرد:

در نسبت میان حکمرانی و خانواده می‌توان چند نگاه داشت. نخستین نگاه، نگاهی است که در آن خانواده «موضوع» سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی قرار می‌گیرد. مسائل و آسیب‌های خانواده در نسبت با نقطه مطلوب مشخص شده و برای رفع آن‌ها خدمات و حمایت در نسبت با نهاد خانواده تعریف می‌شود در واقع این نگاه به نوعی انفعالی و مبتنی بر «مسأله و آسیب نسبت به خانواده» است.

در رویکرد و نگاه دوم یک سطح از این بالاتر بوده و حکمران به نوعی تلاش می‌کند در راستای مراقبت و حمایت از نهاد خانواده همه ارکان خود را وارد عمل کند و به یک معنا پیوست خانواده را در نظر بگیرد.

این رویکرد هم مانند قبلی خانواده را «موضوع» سیاست‌گذاری‌ها می‌داند اما این سیاست‌گذاری در معنای موسع آن در تمام ارکان و ابعاد در نظر گرفته می‌شود. این نگاه به نوعی مبتنی بر «حمایت همه‌جانبه از خانواده» است.

در رویکرد و نگاه سوم، خانواده عامل و کنشگر بوده و درواقع نگاه مبتنی بر «فرصت» به این نهاد خواهیم داشت؛ خانواده صرفاً نهادی دارای مسأله و آسیب یا نهادی که باید مورد مراقبت قرار گیرد نخواهد بود، بلکه در کنار آن، این نهاد نهادی دارای ظرفیت‌ و فرصت برای حل مسائل اجتماعی و دستگیر حکمران است.

 این رویکرد سوم، حکمرانی خانواده‌محور است؛ خانواده در این جا صرفاً دریافت‌کننده خدمات نیست، نهادی نیست که حاکمیت به دنبال رفع مسائل و حل آسیب‌های آن باشد. در این‌جا خود خانواده حلال مسائل خود و مسائل اجتماعی است.

سوختن درمیان اقیانوس بی وسعت/ فقر در میان این همه ثروت
دنبال کنید

تحقق رویکرد خانواده‌محوری الزاماتی دارد از جمله اینکه مستلزم شناخت دقیق ظرفیت‌ها، تحولات و تغییرات این نهاد است و علاوه بر این، در این مدل حکمرانی مسائل، آسیب‌ها و نیازهای حمایتی خانواده توسط خود این نهاد بازشناسی شده و خانواده خود در حل این مسائل یاری‌گر حاکمیت است.

 درواقع فرآیندهایی هوشمند و فاعلانه برای مشارکت و مداخله خانواده در تصمیم‌سازی باید تعریف شود همچنین خانواده در بازشناسی و حل سایر مسائل اجتماعی نیز در میدان است در این شرایط حکمرانی مستلزم درجه‌ای از اعتماد به این نهاد است.

تحول و اصلاح نظام بروکراتیک به سمت حذف زواید سنگین و حرکت به سمت ساختارهای چابک و تنظیم‌گر در مسیر حکمرانی خانواده‌محور امری ضروری است./

پایان پیام

 

 

منبع: خانه ملت

نویسنده:

برچسب ها :

ناموجود

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi