پنج شنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳

کنکاشی دوباره در «جمعه خونین یاسوج» و چاره‌جویی برای فرار از حوادث خونبار

 کرونا یاسوج-ترنم بهنیا- در حالی که تا پیش از پیروزی انقلاب اسلامی استان کهگیلویه و بویراحمد تنها ۲۰ کیلومتر راه آسفالته داشت اما با پیروزی انقلاب و اقدامات جهادی که در همان ابتدا صورت گرفت بسیاری از راه‌ها از جمله راه‌های روستایی از وضعیت قبلی خارج شد. برای معرفی بیشتر استان کهگیلویه و بویراحمد همین بس

اختصاصی کرونا

کد خبر : 97720
تاریخ انتشار : یکشنبه ۲۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۸

کرونا :

کنکاشی دوباره در «جمعه خونین یاسوج» و چاره‌جویی برای فرار از حوادث خونبار

 کرونا یاسوج-ترنم بهنیا- در حالی که تا پیش از پیروزی انقلاب اسلامی استان کهگیلویه و بویراحمد تنها ۲۰ کیلومتر راه آسفالته داشت اما با پیروزی انقلاب و اقدامات جهادی که در همان ابتدا صورت گرفت بسیاری از راه‌ها از جمله راه‌های روستایی از وضعیت قبلی خارج شد.

برای معرفی بیشتر استان کهگیلویه و بویراحمد همین بس که یکی از استان‌های استراتژیک کشور به شمار می‌رود و کریدور شمال به جنوب بوده و سر راه اتصال استان‌های بزرگ و مهمی همانند خوزستان، بوشهر و فارس قرار دارد.

استانی که شاهراه ترددها در جنوب کشور است

در یک قلم شهرستان گچساران به عنوان یکی از شهرستان‌های مهم و استراتژیک کهگیلویه و بویراحمد با تولید بیش از ۲۵ درصد نفت و گاز کشور محل اتصال و سر راه مسیر مهم شیراز به اهواز و به عبارتی متصل کننده خوزستان به فارس است.

همچنین با شکسته شدن بن‌بست جاده مواصلاتی بابامیدان – یاسوج به عنوان یکی از آنتنی‌های مهم جاده شیراز-اهواز؛ اهمیت محورهای استان کهکیلویه و بویراحمد صد چندان شده است.

خوب به یاد داریم که در دهه‌های گذشته به خصوص در دهه ۶۰ بیشتر عبور مسافران از شهرهای جنوبی کشور به خصوص اهواز و آبادان و بهبهان به سمت اصفهان و تهران از طریق شیراز و جاده‌های مواصلاتی آن استان صورت می‌گرفت.

اما با رونق گرفتن جاده بابامیدان- یاسوج- سمیرم به شهرضا بیشتر بار ترافیکی و عبور مسافران جنوبی کشور از این محور صورت می‌گیرد.

چشم امید مسافران و گردشگران جنوب کشور به جاده‌های کهگیلویه و بویراحمد

به جز این مسافران و گردشگران و کامیون‌های باری استان بوشهر نیز که تا پیش از این از طریق جاده شیراز- آباده- شهرضا به سمت اصفهان و تهران تردد می‌کردند اکنون مسیر خود را روی جاده چنارشاهیجان- بابامیدان-یاسوج به سمیرم تغییر داده‌اند و همین نشان دهنده اهمیت محورهای مواصلاتی استان کهگیلویه و بویراحمد است.

شرایط استخدام سازمان بهزیستی؟؟!! / استخدام به شرط معلولیت !؟؟!!
دنبال کنید

اما به موازات ترددهای پرشمار، راه‌های استان کهکیلویه و بویراحمد نسبت به راه‌های سایر استان‌های کشور عقب ماندگی زیادی دارد.

جاده‌های بعضاً غیر استاندارد با وجود نقاط حادثه خیز بسیار زیاد موجب شده تا سالانه شاهد تصادفات و فوتی‌های بی‌حد و حصری در جاده‌های استان کهگیلویه و بویراحمد باشیم به طوری که برای مثال در ۱۴ کیلومتر از راه‌های این استان بیش از ۱۰ درصد تصادفات منجر به فوت صورت می‌گیرد.

جمعه خونین هرگز از یادها نمی‌رود

در یکی از آخرین اتفاقات مرگبار در جاده‌های استان کهگیلویه و بویراحمد شاهد اتفاق تلخ گردنه تنگ‌کناره و در نهایت حادثه خونبار پلیس راه یاسوج بودیم که طی آن بیش از ۲۰ نفر از هم‌وطنان کشته و زخمی شدند و همچنین خسارات قابل توجه به بسیاری از خودروها وارد شد.

کنکاشی دوباره در «جمعه خونین یاسوج» و چاره‌جویی برای فرار از حوادث خونبار 4

این اتفاق تلخ در حالی رخ داد که سال گذشته نیز نظیر آن در همین نقطه اتفاق افتاده بود و مسئولان استانی و کشوری هرگز راهی برای عبور از این وضعیت خطرناک چاره‌اندیشی نکردند.

به گزارش فارس؛ در یکی از آخرین نشست‌های شورای ترافیک استان کهکیلویه و بویراحمد که استاندار به دلیل اهمیت موضوع ریاست این جلسه را بر عهده داشت حرف‌های مختلفی رد و بدل شد.

در آن نشست از ایجاد رمپ فرار گرفته تا چاره جویی برای حفر یک تونل و همچنین سایر اقدامات دیگر حرف‌هایی رد و بدل شد.

اما مسئولان استان باید بدانند که در صورت عدم توجه به این وضعیت بسیار خطرناک باید باز هم به زودی شاهد چنین رویداد تلخ و غم انگیزی در استان باشیم.

یاد سقوط هواپیمای- تهران یاسوج زنده شد

بی‌شک بعد از حادثه سقوط هواپیمای ای‌تی‌آر ۷۲ و کشته شدن ۶۶ هم‌وطن؛ حادثه تریلر جاده تنگ‌کناره یاسوج دومین حادثه دلخراش بود که می‌بایست هرچه زودتر نسبت به رفع آن اقدام کرد.

طرح مطالب توسط جریان به اصطلاح سیاسی،موردپیگرد جدی قرارخواهد گرفت
دنبال کنید

قرار است رئیس جمهور و هیئت دولت در روزهای ۲۲ و ۲۳ تیرماه میهمان استان کهکیلویه و بویراحمد باشند و بسته‌های مختلفی در حوزه‌های عمرانی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی به رئیس جمهور و هیئت دولت ارائه شود.

با وضعیت کنونی راه‌های استان کهگیلویه و بویراحمد است متاسفانه برای نقاط حادثه‌خیز مثل پیچ تنگ کناره و یا پل سریز مبلغ آنچنانی گذاشته نشده و می‌بایست جهت رفع چنین مشکلی اعتبارات بیشتری در اختیار استان بگذارند.

برای مثال در نشست شورای ترافیک استان کهگیلویه و بویراحمد یکی از پیشنهادات مهم حفر تونل برای حذف گردنه کولی‌کش یا همان تنگ‌کناره بود که بنا به گفته مدیرکل راه و شهرسازی استان کهکیلویه و بویراحمد این کار نیاز به اعتبار بیش از ۲۰۰ میلیارد تومانی دارد.

کنکاشی دوباره در «جمعه خونین یاسوج» و چاره‌جویی برای فرار از حوادث خونبار 5

با همه این تفاسیر آن چه که ضرورت غیر قابل کتمان دارد حذف گردنه تنگ کناره از محور پر ترافیک یاسوج- بابامیدان است.

چرا که هر آن ممکن است راننده‌ای جوان و بی‌تجربه با بار بیش از ۸۰ تن در این نقطه مرگبار با شیب وحشتناک ۹٫۸ درجه بر سر مردم و مسافران فرود آمده و حادثه‌ای تلخ‌تر از جمعه خونین در استان کهگیلویه و بویراحمد اتفاق بیفتد.

پایان پیام/


منبع: فارس

نویسنده:

برچسب ها :

ناموجود

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi