پنج شنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳

خطوط ریلی بستان آباد – خاوران به زودی افتتاح می شود/ نواقص فنی ایستگاه ریلی خاوران باید برطرف و ظرفیت ها این بخش باید ارتقا پیدا کند

نماینده مردم تبریز در مجلس، از افتتاح خطوط ریلی بستان آباد – خاوران در آینده ای نزدیک و به دست رئیس جمهور خبر داد و گفت: در حال حاضر ایستگاه خاوران ظرفیت یک زوج قطار را در قالب رفت و برگشت دارد و برای اینکه این قطارها به چهار زوج افزایش پیدا کند لازم است چهار لاین و خط پارکینگ در ایستگاه خاوران ایجاد شود که هنوز این ظرفیت ایجاد نشده است.

اختصاصی کرونا

کد خبر : 93176
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۰

کرونا :

خطوط ریلی بستان آباد – خاوران به زودی افتتاح می شود/ نواقص فنی ایستگاه  ریلی خاوران باید برطرف و ظرفیت ها این بخش باید ارتقا پیدا کند

سید محمدرضا میرتاج الدینی در گفت و گو با خبرنگار کرونا به نقل از خانه ملت، گفت: قرار است که پیرو سفر آیت الله رئیسی و برخی از مسئولین دولتی به آذربایجان شرقی خط راه آهن بستان آباد تا ایستگاه خاوران افتتاح شود.

وی افزود: با افتتاح این خط در واقع خط راه آهن میانه – تبریز جریان پیدا خواهد کرد و فعال خواهد شد این بزرگترین پروژه و طرح ریلی شمال غرب کشور است که بیش از ۲۰ سال طول کشیده و در حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان تاکنون هزینه دربرداشته است.

این نماینده مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: ما برای اینکه نواقص احتمالی این خط را بررسی کنیم با حضور رئیس راه آهن کشور و معاون وزیر راه و جمعی از مدیران از خطوط فوق بازدید میدانی داشتیم. در ادامه ابتدا ایستگاه خاوران را مورد بازدید قرار دادیم و بعد از آن تا بستان آباد رفتیم و در ادامه مسیر و خطوط تا ایستگاه شهرستان میانه را مورد بررسی قرار دادیم. لذا با توجه به اینکه خطوط میانه – بستان آباد چند سال قبل افتتاح شده بود و چون مدت ها قطار در این مسیر تردد نداشت، احتمال برخی از نواقص وجود داشت.

وی ادامه داد: پیرو این بازدید مسئولین نکاتی را مورد توجه قرار دادند و قرار شد بخشی از نواقص قبل از افتتاح و بخشی از آنها بعد از افتتاح برطرف شود.

میر تاج الدینی با تاکید بر این نکته که خواسته مردم تبریز و آذربایجان این است که این محور یعنی میانه بستان آباد تا ایستگاه خاوران سریعتر مورد افتتاح قرار گیرد، گفت: افتتاح این خط باعث می‌شود تا مردم به آرزوی دیرینه خود دست پیدا کنند، همچنین با افتتاح این مسیر در واقع مسیر راه آهن تهران-تبریز ۴ الی ۵ ساعت نزدیک تر خواهد شد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی افزود: با توجه به اینکه ایستگاه خاوران ایستگاه نهایی این خط نیست و ایستگاه نهایی، ایستگاه مرکزی تبریز است، هنوز این مسیر تکمیل نشده است، بنابراین ، ایستگاه خاوران، به عنوان ایستگاه موقت تبریز و بعنوان ایستگاه شماره ۲ و بخش شرقی تبریز استفاده خواهد شد و باید برخی از الزامات ایستگاه نهایی هم در این ایستگاه دیده شود.

امنیت کامل در مرزهای کشور برقرار است
دنبال کنید

وی با اشاره به نکات و نواقص فنی مورد اشاره از سوی مدیران راه‌آهن درباره ایستگاه مذکور،ادامه داد: در حال حاضر بهره‌برداری از این خط راه‌آهن یعنی میانه تا ایستگاه خاوران با سرعت ۱۰۰ کیلومتر شروع می‌شود و این مسئله باید به ۱۲۰ کیلومتر برسد لذا برای اینکه ما به این هدف دست پیدا کنیم یک سری الزاماتی وجود دارد و خط موجود باید بهسازی شود.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به تکمیل و بازگشایی ایستگاه های بین راهی، گفت: برخی ایستگاه های بین راهی هم کامل نیست و در هر ایستگاه حداقل به سه لاین ریل بین راهی احتیاج داریم، تاکید بر این نکته بود که باید یک در میان این ایستگاه ها تکمیل شود، به عبارتی دیگر ظرفیت اعزام و قبول خطوط باید افزایش پیدا کند تا قطارهای مورد نیاز این خط به ایستگاه خاوران و ایستگاه مرکزی تبریز برسند و باز گردد.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: احداث خطوط پارکینگ در ایستگاه خاوران یکی دیگر از مواردی بود که باید تکمیل شود. فعلا ایستگاه خاوران ظرفیت یک زوج قطار را در قالب رفت و برگشت دارد و برای اینکه این قطارها به چهار زوج افزایش پیدا کند لازم است چهار لاین و خط پارکینگ در ایستگاه خاوران ایجاد شود که هنوز این ظرفیت ایجاد نشده است.

این نماینده مجلس با اشاره به افزایش مخازن سوخت حمل و نقل به عنوان سایر نواقص احصا شده، اظهار کرد: فعلا حدود دو مخزن ۲۴ هزار لیتری در این بخش ایجاد شده است و باید میزان این مخازن سوخت به ۲۰۰ هزار لیتر برسد تا جوابگوی سوخت گیری حرکت همه قطارها باشد.

پیگیر حل مشکلات مناطق شهری و روستایی اروند کنار
دنبال کنید

وی تاکید کرد: البته پیش از افتتاح ایستگاه مذکور قرار بر این شده که یک مخزن ۲۴ هزار لیتری دیگر هم به مجموع سوخت مخازن اضافه شود. احداث سوله های تعمیراتی دیزل و واگن یکی دیگر از نواقص موجود بود که هنوز در ایستگاه خاوران ایجاد نشده است.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ایستگاه خاوران در حال حاضر به عنوان ایستگاه شماره ۲ تبریز قبل از ایستگاه نهایی و مرکزی تبریز مورد استفاده قرار می گیرد، بیان کرد: لازم است که سوله های تعمیراتی هم در این بخش ایجاد شود لذا برای اینکه این نواقص برطرف شود رقمی بالغ بر ۷۸۰ میلیارد تومان اعتبار لازم است.از رییس جمهور و وزیر راه و شهرسازی درخواست داریم که اعتباراتی را در این بخش در نظر بگیرند و دستورات لازم داده شود.

میرتاج الدینی بیان کرد: همچنین لازم است تا ایستگاه خاوران به ایستگاه مرکزی تبریز برسد و ترانزیت این خط تا چشمه ثریا در مرز ترکیه وصل شود لذا این موضوع هم زمان بر است و هم به اعتبارات زیادی نیاز دارد و حداقل ده هزار میلیارد تومان اعتبار در این بخش لازم است که برای جذب این منابع باید از طریق فاینانس و تامین سرمایه گذار خارجی اقدام شود.امیدواریم در سفر استانی رییس جمهور نحوه تامین اعتبارات فوق تصویب و ابلاغ شود.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: در حال حاضر قطارهایی که با افتتاح خط ریلی مذکور به مقصد تبریز می رسند یک زوج قطار است و بقیه از مسیر قدیمی رفت وآمد خواهند داشت و ما حداقل به طرفیت چهار زوج قطار نیاز داریم لذا برای اینکه همه قطارها به مسیر جدید وارد شوند، حتما لازم است که ظرفیت ایستگاه خاوران ارتقا پیدا کند./

پایان پیام

منبع: خانه ملت

نویسنده:

برچسب ها :

ناموجود

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi