جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

از پایان داستان تله‌کابین یاسوج تا اجرای بزرگترین پل معلق ایران در تنگه مهریان/جشنواره کوچ فرصتی برای معرفی سنت‌های یک استان

به گزارش کرونا از یاسوج؛ استان کهگیلویه و بویراحمد یکی از استان های مستعد در زمینه گردشگری؛ تولیدات صنابع دستی جاذبه‌های تاریخی و میراث فرهنگی به شمار می‌رود  بنابراین کهگیلویه و بویراحمد در سه حوزه میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی از استان‌های دارای بیشترین ظرفیتها، بسترها و استعدادها بوده که در صورت توجه بیشتر به

اختصاصی کرونا

کد خبر : 92325
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۴

کرونا :

از پایان داستان تله‌کابین یاسوج تا اجرای بزرگترین پل معلق ایران در تنگه مهریان/جشنواره کوچ فرصتی برای معرفی سنت‌های یک استان

به گزارش کرونا از یاسوج؛ استان کهگیلویه و بویراحمد یکی از استان های مستعد در زمینه گردشگری؛ تولیدات صنابع دستی جاذبه‌های تاریخی و میراث فرهنگی به شمار می‌رود  بنابراین کهگیلویه و بویراحمد در سه حوزه میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی از استان‌های دارای بیشترین ظرفیتها، بسترها و استعدادها بوده که در صورت توجه بیشتر به این استان و همچنین در صورت افزایش اعتبارات و بودجه‌ها در این سه حوزه می‌توان به توسعه استان امیدوار بود.

در همین خصوص و در آستانه هفته میراث فرهنگی مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کهگیلویه و بویراحمد به برخی سوالات پاسخ گفت.

از برنامه مهم جشنواره کوچ بگویید؟

جشنواره کوچ با محوریت کوچ در استان کهگیلویه و بویراحمد برگزار می‌شود هر چند در سال‌های گذشته نیز این جشنواره در استان ما برگزار شد اما در حالی جشنواره را امسال برگزار می‌کنیم که اولاً در فصل و در موعد مقرر آن برگزار می‌شود چرا که اردیبهشت ماه فصل کوچ در استان است و دقیقا جشنواره با فصل کوچ همزمان شده است.

در سالهای گذشته موضوع کنکور و همچنین کرونا را داشتیم که اجازه نمی‌داد آنگونه که دوست داریم و می خواهیم این جشنواره برگزار شود. جشنواره از روز ۲۷ اردیبهشت ماه به مدت چهار روز در شهر یاسوج برگزار می‌شود که در صورت استقبال مردم یک روز دیگر هم برای آن تمدید می‌کنیم در صورت استقبال تصمیم می گیریم که آیا این یک روز اضافه شود یا نه.

امسال هفته میراث فرهنگی را نیز داریم که با برگزاری جشنواره کوچ تقارن پیدا کرده و از ۲۸ اردیبهشت ماه هفته میراث فرهنگی آغاز خواهد شد اقدامات شاخص و بسیار خوبی در این حوزه صورت گرفته و آثار بسیاری در استان ما ثبت ملی شده است امیدواریم که بتوانیم این دو مناسبت یعنی یکی جشنواره فرهنگ ملی عشایر و دیگری هفته میراث فرهنگی را به خوبی برگزار کنیم.

چه برنامه‌هایی در کنار جشنواره کوچ دارید؟

اما از رسالت های بزرگ دستگاه های فرهنگی این است که آداب و رسوم و همچنین فرهنگ‌های ما را زنده نگه دارند دستگاه های زیادی در این زمینه مرتبط هستند از جمله بسیج عشایر و امور عشایر و آموزش و پرورش عشایری و سایر دستگاه ها که باید در برگزاری چنین برنامه هایی حضور موثر داشته باشند تا بتوانیم رسوم خودمان را حفظ کرده و به آیندگان انتقال دهیم. گویش‌ها و اعتقادات عشایری و رسوم و سننی که همه اینها باید برای آیندگان بماند همچنین باید به تولید در حوزه عشایر نیز توجه کنیم زیرا عشایر ما می‌توانند نیازمندی‌های کشور را تامین کنند.

لذا برنامه های امسال ما برنامه هایی متفاوت است همچنین در بحث اقتصاد مقاومتی می‌بایست توانمندی های عشایر استان کهگیلویه و بویراحمد و سایر استان ها را به نمایش بگذاریم.

در کنار آن نمایشگاه توانمندی های عشایر استان را خواهیم داشت که تولیدات آنها در کنار جشنواره به فروش میرسد و موارد متعدد دیگر به خصوص بحث موسیقی عشایر را داریم که برای مردم و شرکت کنندگان در این جشنواره بسیار جالب خواهد بود و پخت غذاهای محلی که یکی دیگر از ظرفیت‌های عشایر است.

مردم «سرآسیاب» در رنج و عذاب و مسئولان در خواب+تصویر و فیلم
دنبال کنید

آنگونه که شنیده ایم تا ۱۲ استان در این جشنواره شرکت خواهند کرد ما به کل کشور پیشنهاد داده ایم استان هایی مثل اردبیل و خراسان رضوی و جنوبی و کرمانشاه و برخی استانهای دیگر که شرکت می‌کنند و قطعاً برنامه‌های بسیار خوب و مفرح و همچنین آموزنده برای نسل جوان و نوجوان ما خواهند داشت.

مهمان ویژه‌ای هم دارید؟

مهمان ویژه ما با توجه به اهمیتی که جشنواره کوچ عشایر دارد این گونه است که از مهندس عزت الله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی دعوت شده تا در این جشنواره شرکت کنند که قطعاً حضور ایشان می تواند کمک زیادی به ما در حوزه گردشگری و همچنین در ۲ حوزه دیگر صنایع دستی و میراث فرهنگی کند.

در حوزه گردشگری مهم‌ترین اقدامات چه بوده است؟

در کارهایی که در حوزه گردشگری انجام شده یکی پارک آبی را داشتیم که به صورت آزمایشی افتتاح شده است البته هنوز افتتاح رسمی نداشتیم ۳۴ میلیارد تومان تسهیلات و در کل ۱۵۰ میلیارد تومان ارزش افزوده این پارک آبی است خوشبختانه اکنون با راه انداختن این مجموعه ۱۵۰ نفر اشتغال زایی مستقیم داریم و صدها نفر دیگر نیز به صورت غیر مستقیم از این مجموعه بزرگ ارتزاق می‌کنند.

یکی از کارهای مهم دیگری که در حوزه گردشگری در دستور کار داریم مجموعه پل معلق است که در منطقه تنگه مهریان احداث خواهد شد ۶۰۰ میلیارد تومان اعتبار لازم است تا بتوانیم این مجموعه بزرگ و عظیم را نهایی کنیم مقدمات و کارهای اداری آن کامل اجرا شده و سرمایه گذار نیز از خود آن منطقه است و بخشی از ملک شخصی و بخشی از منابع دولتی را نیز به آن اختصاص داده‌ایم تا بزرگترین پل معلق در ایران که بین ۳۶۰ تا ۳۸۰ متر طول دارد توسط همان شرکتی که در اردبیل کارکرده در اینجا هم کار شود.

دارای فضاها و اماکن بسیار زیادی بوده همچنین دریاچه زیر آن پیش بینی شده کافی شاپ و رستوران و سایر لوازم دیگر نیز در آن پیش بینی شده است دلیل انتخاب منطقه مهریان هم این بوده که یکی در جاده اقلید و طریق الرضا ایجاد می‌شود که جاده‌ای پر تردد در آینده خواهد بود و خود جاده کاکان یکی از مناطق پر گردشگر در فصل تابستان و همچنین در فصل زمستان به واسطه بودن پیست اسکی کاکان است.

تله‌کابین یاسوج به کجا انجامید؟

 در خصوص تله کابین باید گفت که سرمایه‌گذار آن از همان ابتدا پای کار نبود سرمایه‌گذاری که وقتی به او زنگ می‌زنیم بعد از یک هفته جواب ما را می‌دهد سرمایه گذار نه به فکر خودش نه به فکر ماست و تاکنون به هیچ نتیجه‌ای نرسیده‌ام این نشان می‌دهد که موضوع شدنی نیست از همان روز اولی که ما در این مجموعه قرار گرفتیم می‌دانستم که سرمایه گذار پای کار نیست و تله کابین اجرا نخواهد شد بنابراین موضوع تله‌کابین را شما یک موضوع تمام شده بدانید.

استقبال خارجی ها از معجزه دستان هنرمند تربتی/ گمنام در داخل و مشهور در آن سوی مرزها
دنبال کنید

اما در پروژه پل معلق تله کابین پیش بینی شده اینگونه نیست که تله کابین از برنامه گردشگری استان ما حذف شود البته این را هم بگویم اگر کسانی خواهان سرمایه گذاری در تله کابین یاسوج هستند می توانند پای کار بیایند چون می‌دانیم پروژه با این پیمانکار به نتیجه نمی رسد و اگر فرد جدیدی بیاید قطعاً با او به تفاهم می‌رسیم.

 وضعیت موزه یاسوج به کجا انجامید؟

در بحث موزه باید بگویم ظرفیت‌های تاریخی ما در استان کهگیلویه و بویراحمد بسیار زیاد است به قول بعضی ها اگر در برخی از مناطق ما کاوش شود به اندازه نصف موزه‌های ایران را پر می‌کنیم.

موزه ما منطقه‌ای است و از استان‌های دیگر هم می‌توانند اشیای خود را در آن بگذارند تجهیزات حوزه ما کاملاً به روز است که اگر خریداری نمی‌شد در حال حاضر نمی توانستیم چنین تجهیزاتی را داشته باشیم.

موزه ما افتتاح شده اما چه افتتاحی! افتتاحی که مردم را نسبت به ما بدبین می‌کند. اگر افتتاح شده بود چرا کسی از آن بازدید نمی‌کند؟ برای مثال هر چند پارک آبی راه اندازی شده اما به دلیل اینکه فکر می‌کنیم مشکلاتی وجود دارد آن را به صورت رسمی افتتاح نکرده‌ایم بنابراین اینگونه افتتاح ها قابل قبول نیست درست نیست که روبانی ببندیم و بگوییم مجموعه قابلیت افتتاح دارد در حالی که چنین نیست.

در صنایع دستی چه برنامه‌ای دارید؟

ظرفیت های بسیاری در صنایع دستی داریم که اگر از دو حوزه دیگر ما این ظرفیت‌ها بیشتر نباشد از آن آن‌ها کمتر نیست متاسفانه در سال‌های اخیر دست بافته های هنرمندان ما در مناطق مختلف توسط دلالان و بازاریابان به حراج می‌رفت الان بسیاری از فروشندگان ما از طریق فضای مجازی یاد گرفته‌اند که دست بافته های خودشان را به فروش برسانند و در این بین واسطه وجود نداشته باشد و به دست دلالان نیفتد.

طرح بازارچه به کجا رسید؟

اما موضوع دیگری که در صنایع دستی باید مورد توجه قرار داد ایجاد بازارچه است استانی که بازارچه نداریم. در چند جا برای راه‌اندازی آن نظر داشتیم اما معارضاتی وجود داشت به اتفاق مسئولان دستگاه‌های مختلف نقطه‌ای از پارک ولایت شناسایی شده که نقطه بسیار خوبی است و در صحن شورا هم مورد تایید قرار گرفته تا آنجا کار بازارچه را انجام دهیم.

همچنین روستاهای سادات محمودی در شهرستان بویراحمد و روستاهای سربیشه و بیدزرد را داریم مقدمات کار ثبت ملی آن‌ها انجام شده و سپس برنامه ما این است که دهستان سادات محمودی نیز در زمینه صنایع دستی ثبت ملی شود اگر چنین کاری انجام شود توجه ویژه‌ای از سوی وزارت به این مناطق خواهد شد و همچنین بودجه و اعتبارات برای آنها در نظر گرفته می‌شود.

پایان پیام/


منبع: فارس

نویسنده:

برچسب ها :

ناموجود

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi