جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

سعید مخدومی

کوه خواری و تصرف اراضی کشاورزان گیلانی

کوه خواری و تصرف اراضی کشاورزان گیلانی برداشت شن و ماسه از بستر رودخانه ها، جنگل ها، کوه‌ها و منابع طبیعی یکی از عوامل تغییر دهنده زنجیره به هم پیوسته اکوسیستم ها است و براساس گفته بسیاری از کارشناسان این امر بر حیات گیاهان، پرندگان و در نهایت بر زندگی مردم این مناطق ، اثرات

اختصاصی کرونا

کد خبر : 88593
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲۷ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۸

کرونا :

سعید مخدومی

کوه خواری و تصرف اراضی کشاورزان گیلانی

کوه خواری و تصرف اراضی کشاورزان گیلانی

برداشت شن و ماسه از بستر رودخانه ها، جنگل ها، کوه‌ها و منابع طبیعی یکی از عوامل تغییر دهنده زنجیره به هم پیوسته اکوسیستم ها است و براساس گفته بسیاری از کارشناسان این امر بر حیات گیاهان، پرندگان و در نهایت بر زندگی مردم این مناطق ، اثرات سویی خواهد گذاشت.

چند سالیست بهره برداری بی رویه و مداوم شن و ماسه از کوه ها، رودخانه‌ها و منابع طبیعی از معضلات مهم استان‌های شمالی به ویژه استان گیلان به حساب می آید.

گزارش های میدانی و مطالبات مردم حاکی از آن است که بخشی از کوه‌ها، جنگل‌ها و سواحل استان گیلان محل تاخت و تاز برخی سودجویان و منفعت طلبان قرار گرفته است.

تپه کندزر در بخش کومله شهرستان لنگرود از جمله مناطقی است که طی ۱۰ سال اخیر دستخوش ناملایمات شده و توسط عده ای سودجو، ناپدید یا به اصطلاح کوه خواری شده است. بعد از گذشت یک دهه از برداشت های بی رویه در این منطقه دیگر عملا چیزی از تپه کندزر باقی نمانده و بسیاری از زمین های کشاورزی و چای مردم نابود شده است. (این کوه‌خواری عجیب در شهرستان لنگرود گیلان، کومله، منطقه کندزر روستای خرشتم و کولاک محله اتفاق افتاده و اراضی کشاورزی متعلق به ساکنان روستای خرشتم است)

همچنین به گفته کارشناسان و کشاورزان، چند ده هکتار از زمین های کشاورزی به واسطه این کوه خواری تصرف شده است.

پدیده شوم کوه‌خواری و جنگل خواری در سال‌های اخیر، نبض حیات این دیار سبز را دچار اختلال کرده است؛ تپه ها و کوه‌های سر به فلک کشیده، جلوی چشمان همه، توسط عده‌ای سودجو به نابودی کشیده می شوند.

اشتغالزایی با تولید کنسانتره سنگ آهن و مس در مجتمع فرآوری مواد معدنی پنج‌کوه دامغان
دنبال کنید

مافیای قدرت در پس پرده این تخریب‌ها و آسیب به منابع ملی، تنها نظاره‌گر خسارتی هستند که برای منافع خود، بر جان زمین وارد می‌سازند. ضعف نظارتی و گاهاً نبود نظارت، باعث شده است میدان برای سوداگران منابع ملی محیا شود.

تاخت و تاز معادن هم رنج دیگری است که بر دوش طبیعت زخمی گیلان سنگینی می‌کند و تاکنون هم مرحمی برای این رنج نامبارک پیدا نشده است و روز به روز هم شکاف این زخم کهنه، عمیق‌تر می‌شود.
نبود نظارت کافی، سهل انگاری در صدور مجوز و ضعف متولیان امر در نگهداری و حفظ و صیانت از منابع طبیعی و محیط زیست سبب شده تا شاهد زره زره آب شدن و نابودی تدریجی منافع طبیعی باشیم.

نویسنده:سعید مخدومی

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi