پنج شنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳

دارچین سیلان چیست و چه تفاوتهایی با سایر دارچینها دارد

دارچین سیلان چیست و چه تفاوتهایی با سایر دارچینها دارد در این مقاله به معرفی دارچین سیلان یا واقعی و تفاوتهای آن با دارچین کاسیا پرداخته شده است شاید شما هم نام دارچین سیلان را شنیده باشید و بخواهید بدانید که آیا با دارچینی که در خانه‌هایمان استفاده می‌کنیم، تفاوت دارد یا خیر. با جستجوی

اختصاصی کرونا

کد خبر : 86686
تاریخ انتشار : شنبه ۱۷ دی ۱۴۰۱ - ۲۲:۴۰

کرونا :

دارچین سیلان چیست و چه تفاوتهایی با سایر دارچینها دارد

دارچین سیلان چیست و چه تفاوتهایی با سایر دارچینها دارد

در این مقاله به معرفی دارچین سیلان یا واقعی و تفاوتهای آن با دارچین کاسیا پرداخته شده است

شاید شما هم نام دارچین سیلان را شنیده باشید و بخواهید بدانید که آیا با دارچینی که در خانه‌هایمان استفاده می‌کنیم، تفاوت دارد یا خیر. با جستجوی این واژه در گوگل، با مطالب زیادی روبه‌رو می‌شوید که درباره مزیت‌ها و برتری‌های این نوع دارچین صحبت کرده‌اند؛ اما آیا این ویژگی‌ها واقعیت دارد؟ مقاله زیر را مطالعه کنید تا با این گیاه آشنا شوید.

 

دارچین سیلان چیست؟

دارچین ادویه‌ای خوش‌عطر و بو است که از پوست درخت همیشه بهار یا سیناموم به دست می‌آید که در نواحی گرمسیری پرورش داده می‌شود.

چوب‌ها پس از بریده شدن از تنه درخت، خشک شده و به شکل چوبی در هم پیچیده در می‌آید. عطر و طعم دارچین به دلیل وجود روغنی به نام سینامالدهید است که در درخت آن وجود دارد. این گیاه به شکل چوب، پودر، چای دارچین و یا قطره روغن آن قابل استفاده است. اگرچه خواستگاه دارچین در شرق و جنوب آسیا بوده است، اما امروزه به زندگی بسیاری از ما راه یافته و بخشی جداناپذیر از وعده‌های غذاییمان شده است. ضمن اینکه هنگام پخت شیرینی و انواع دسر و نیز در نوشیدنی‌هایمان از آن استفاده می‌کنیم.

گونه‌های متنوعی از این ادویه وجود دارد؛ اما به طور کلی دو نوع دارچین سیلان و کاسیا در جهان معروف است.

دارچین سیلان

تفاوت دارچین سیلان و کاسیا

تفاوت دارچین سیلان و کاسیا چه از لحاظ عطر، طعم و شکل ظاهری و چه از نظر شاخص‌های سلامتی و خواص بسیار زیاد است

دارچین Cassia که به دارچین چینی نیز معروف است، از چوب درخت سیناموم آروماتیک به دست می‌آید که اغلب در جنوب چین یافت میشود.

این گیاه که دارای گونه‌های مختلفی در شرق و جنوب آسیا است، بسیار رایج، شناخته‌شده و پراستفاده بوده و همچنین کیفیت پایین‌تری دارد. به همین دلیل قیمت چندان بالایی نداشته و به راحتی در دسترس خواهد بود. این گیاه که رنگی متمایل به قهوه‌ای تیره و بافتی زبر و ضخیم دارد، شامل ۹۰ درصد روغن سینامالدهید است.

رییس جمعیت هلال احمر به مناطق زلزله‌زده خوی رفت
دنبال کنید

دارچین سیلان اما به دارچین اصل یا واقعی شناخته می‌شود و در سریلانکا به عمل می‌آید.

این گیاه که از تنه درخت سینامومام وِروم به دست می‌آید، بافتی نازک و نرم داشته و بسیار شکننده است. اما به دلیل دارا بودن مقادیر کمتری از سینامالدهید (حدود ۵۰ تا ۶۰ درصد)، عطر و طعم ملایم‌تری دارد و برای استفاده در دسر و شیرینی، بسیار مناسب‌تر است.

رنگ این نوع دارچین، به قهوه‌ای روشن متمایل بوده و کیفیت بسیار بالاتری دارد. به همین دلیل استفاده محدودتری داشته و قیمت آن نیز بالاتر است.

 

خواص و عوارض دارچین 

اگرچه همانطور که گفتیم دارچین Ceylon نوع باکیفیت‌تری از دارچین است، اما خواص آن با خواص کلی دارچین تفاوتی ندارد. سینامالدهید که ماده اصلی تشکیل‌دهنده دارچین است، استفاده دارویی داشته و یکی از تنظیم‌کننده‌های طبیعی متابولیسم محسوب می‌شود. این ماده در درمان بیماری‌های تنفسی، زنان و مشکلات گوارشی خواص بی‌نظیری دارد؛ به طوری که دارچین در زمینه سلامتی با سیر رقابت می‌کند.

این گیاه حاوی مقدار زیادی آنتی اکسیدان است که از بدن در برابر رادیکال‌های آزاد محافظت کرده و خطر ابتلا به سرطان را کاهش می‌دهد. کاهش کلسترول و کاهش قند خون در بیماران دیابت نوع ۲، از دیگر فواید مصرف این گیاه است.

اگر دقت کرده باشید، از عصاره دارچین در خمیردندان و آدامس نیز ‌استفاده می‌شود؛ زیرا این ماده خاصیت ضد باکتریایی داشته و از بوی بد دهان و پوسیدگی دندان‌ها جلوگیری می‌کند. همچنین با وجود آنتی‌اکسیدان‌های قدرتمند خود، ابتلا به بیماری‌های مغزی مانند آلزایمر و پارکینسون را به تعویق می‌اندازد.

اگرچه از دارچین برای لاغری نیز زیاد استفاده می‌شود، اما باید بدانید که صرفا تاثیر غذاهای چرب را کاهش داده و با تامین فیبر مورد نیاز بدن، به داشتن رژیم سالم کمک می‌کند.

تاکید وزیر دفاع بر عزم ایران برای بازسازی سوریه
دنبال کنید

در این میان، دارچین سیلان نسبت به دارچین کاسیا عوارض بسیار کمتری دارد و می‌توان آن را به عنوان دارو نیز مصرف کرد.

دارچین طبیعی دارای ماده‌ای به نام کومارین است که در صورت مصرف زیاد، خطرناک بوده و موجب مسمومیت می‌شود. مقدار کومارین در دارچین کاسیا به ۱تا ۸ درصد می‌رسد؛ در حالی که مقدار این ترکیب در دارچین سیلان، فقط ۰٫۰۰۴ درصد است.

مصرف بیش از ۱٫۵ قاشق چایخوری دارچین Cassia در روز، می‌تواند به مرور موجب آسیب به کلیه، کبد و ریه شود. اما شما می‌توانید بیش از این مقدار دارچین Ceylon مصرف کرده و هیچ آسیبی نبینید. ضمنا اگر مبتلا به آلرژی و حساسیت به دارچین هستید، مصرف این گیاه ممکن است در دهان شما زخم ایجاد کند.

دارچین کاسیا یا سیگاری

میزان مصرف مجاز دارچین سیلان

همانطور که گفتیم، کومارین ماده‌ای سمی است که مصرف بیش از حد آن می‌تواند خطرناک باشد. میزان مصرف مجاز این ترکیب در بدن، حدود ۰٫۱ میلی‌گرم به ازای هر ۱ کیلوگرم وزن انسان است. با این وصف، بهتر است مقدار مصرف روزانه دارچین کاسیا را به ۰٫۵ تا ۳ گرم در روز، محدود کنید. اما دارچین سیلان کومارین بسیار کمتری دارد و می‌تواند بیشتر از این مقدار استفاده شود.

اگر پودر این ماده را مصرف می‌کنید، بهتر است روزانه ۱ قاشق چایخوری از آن را در غذای خود ریخته و یا با چای و عسل، مخلوط کنید.

دارچین کاسیا تا ۵ روز در هفته قابل استفاده است اما میتوانید از دارچین سیلان، تا ۶ ماه، بدون وقفه بهره بگیرید.

 

خرید دارچین سیلان

اگر قصد خرید دارچین سیلان با بهترین قیمت را دارید، می‌توانید به فروشگاه ادویه و چاشنی برگ سبز مراجعه کنید

. دقت کنید که پس از خرید، این گیاه را در محیطی خنک و دور از نور نگهداری کنید؛ چرا که در این صورت، عطر و طعم آن ماندگاری بیشتری خواهد داشت. ضمنا از نگهداری آن در یخچال یا فریزر خودداری کنید.

نویسنده:

برچسب ها :

ناموجود

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi