یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

دلیل کاهش پروازهای فرودگاه یاسوج چیست؟/ واکاوی مدیریتی و بررسی عملیاتی

به گزارش کرونا از یاسوج شاید کسی باور نمی‌کرد که روزی زمین‌های هموار دشت مهریان در شهر یاسوج تبدیل به محل نشست و برخواست طیاره‌ها شود و این قسمت از شهر یاسوج برای همیشه مشمول ساخت و سازها و برج‌های چند طبقه و خانه‌های لوکس نشود. صحبت از فرودگاه یاسوج است که از روز ساخت

اختصاصی کرونا

کد خبر : 86341
تاریخ انتشار : شنبه ۱۰ دی ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۱

کرونا :

دلیل کاهش پروازهای فرودگاه یاسوج چیست؟/ واکاوی مدیریتی و بررسی عملیاتی

به گزارش کرونا از یاسوج شاید کسی باور نمی‌کرد که روزی زمین‌های هموار دشت مهریان در شهر یاسوج تبدیل به محل نشست و برخواست طیاره‌ها شود و این قسمت از شهر یاسوج برای همیشه مشمول ساخت و سازها و برج‌های چند طبقه و خانه‌های لوکس نشود.

صحبت از فرودگاه یاسوج است که از روز ساخت آن تاکنون علاوه بر مزیت‌ها و محاسنی که داشته با حاشیه‌های فراوانی نیز روبرو بوده است.

مهم‌ترین خبری که تاکنون از فرودگاه یاسوج شنیده شده و شاید تا همیشه به عنوان مهم‌ترین خبر در تاریخ درج شود سقوط هواپیمای ای‌.تی‌.آر ۷۲ در بهمن‌ماه سال ۱۳۹۶ باشد که طی آن ۶۶ مسافر و خدمه جان خود را از دست دادند.

اما از زمان شکل‌گیری فرودگاه تاکنون علاوه بر سانحه سقوط حاشیه‌های دیگری هم گریبانگیر فرودگاه بوده است؛ از زمین‌هایی که مردم روستای مهریان همچنان معترض و معارض و گلایه‌مند آن هستند و می‌گویند کلاه گشادی بر سر آن‌ها رفته است.

از دیگر حاشیه‌های فرودگاه یاسوج می‌توان به فعالیت واحدهای گلخانه‌ای در آن اشاره کرد که در دوره مدیریت قبلی با حاشیه‌سای فراوانی روبرو شد و گویی مسئولان فرودگاه یاسوج به غیر از برچیدن کسب و کار چند جوان وظیفه دیگری نداشتند.

حاشیه‌های فرودگاه یاسوج به همین جا ختم نمی‌شود و باید به کشمکش فرودگاه با زندان اشاره کرد که در مسیر باند فرودگاه قرار رفته و سال‌های سال این کشمکش میان سازمان زندان‌ها و فرودگاه وجود داشته و هر یک انتظار دارند که از سر راه یکدیگر برداشته شوند.

از دیگر حواشی فرودگاه یاسوج می‌توان به داستان بی‌پایان پروازها در این فرودگاه اشاره کرد که در برهه‌ای ۷ روز هفته پرواز داشت و در برهه دیگر پروازها به یک روز در هفته رسید و این سریال همچنان در فرودگاه یاسوج ادامه دارد.

یاسوج کجاست؟

یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویر احمد و در قسمت جنوب غربی ایران واقع شده است. این شهر از لحاظ آب و هوائی در منطقه سردسیری واقع شده است و دارای آب و هوائی معتدل است. این شهر دارایی مناطق طبیعی بسیار زیبا می‌باشد. ارتفاعات این منطقه همیشه پوشیده از برف است.

آب و هوای معتدل آن باعث شده این منطقه دارای جاذبه های طبیعی فراوانی باشد. علاوه بر این شهر دارای صنایع دستی، غذاهای محلی و آثار تاریخی بسیار است که آن را برای گردشگران جذاب می کند. آبشار یاسوج، پارک ساحلی رود بشار، تنگ مهریان، پیست اسکی کاکان، گوشه شاه قاسم، شیخ سرکه و آبشار تنگ تامرادی از جمله جاذبه های گردشگری این منطقه به حساب می آید.

از غذاهای محلی آن می توان  شله شیری، آش کارده، کلک سوز، شله ماشکی و بسیاری دیگر را بیان کرد. صنایع دستی که توسط مردم بومی این منطقه تولید می شود شامل جاجیم‌بافی، نمدمالی، توبره، سفره و … می‌شود. برای سفر به این شهر کافی است بلیط خود را از مستر بلیط تهیه کنید و خریدی آسان و راحت را تجربه کنید. در ادامه شرح کاملی از فرودگاه این شهر برای شما ارائه می دهیم.

توصیه امام جمعه قلعه رئیسی به فرماندار جدید کهگیلویه/صلواتی: روی مدیران پروازی خط بکشید
دنبال کنید

تاریخچه فرودگاه یاسوج

این فرودگاه جزو فرودگاه های جدید التاسیس کشور است که در سال ۱۳۷۲ عملیات ساخت آن آغاز شد. در سال ۱۳۷۹ با حضور رییس جمهور وقت افتتاح شد. با گذشت این سال ها فرودگاه طی طرح های توسعه ای که انجام شد به اندازه کنونی رسیده است. در سال ۱۳۹۵ پروژه افزایش طول باند فرودگاه با هدف سرویس دهی به هواپیماهای بدنه متوسط همچون فوکر ۱۰۰ و همچنین فراهم کردن مسیرهای پروازی جدید آغاز شد.

عملیات این پروژه در سال ۱۳۹۶ به پایان رسید و باند جدید فرودگاه نیز در همین سال راه اندازی شد. در ابتدای تاسیس آن، هفته ای دو پرواز در مسیر تهران به یاسوج و بالعکس داشته است. از حوادثی که طی این سال ها در این فرودگاه رخ داده است می‌توان به سقوط هواپیمای آسمان اشاره کرد.

حاشیه‌های این روزهای فرودگاه

اما در خصوص فرودگاه یاسوج و کم شدن پروازهای آن همواره هم حرف و حدیث های زیادی وجود داشته و شاید بیشترین هجمه بر روی مدیریت فرودگاه یاسوج باشد که عده‌ای دلیل کم شدن این پروازها را کم کاری مدیریت فرودگاه می‌دانند

برای پی بردن به این قضیه ابتدا چارت سازمانی فرودگاه‌های کشور را مورد بررسی قرار دادیم تا متوجه شدیم که آیا قصور از جانب مدیریت فرودگاه بوده یا نه.

جهت اطلاع اینکه وزارت راه در خصوص موضوع فرودگاه ها و هواپیماها دو معاونت دارد. یکی معاون وزیر راه و رئیس سازمان هواپیمایی کشوری و دیگری معاون وزیر راه و مدیرعامل فرودگاه‌های کشور که مجموعه فرودگاه‌ها و از جمله فرودگاه یاسوج زیر نظر مدیرعامل فرودگاه‌های کشور هستند و هیچ ربطی به معاونت نخست یاد شده ندارند.

اما در این میان وظیفه معاونت فرودگاه های کشور چیست؟ آن ها وظیفه ایجاد زیرساخت های لازم را در فرودگاه ها دارند و هیچگونه وظیفه برقراری پرواز با معاونت وزیر راه و مدیرعامل فرودگاه های کشور و زیر مجموعه که یکی از آنها فرودگاه یاسوج است؛ نمی‌باشد.

در مقابل مسئولیت پروازها و رفت و آمد هواپیماها بر عهده معاونت وزیر راه و ریاست سازمان هواپیمایی کشوری است و مجموعه فرودگاه یاسوج زیر نظر آن معاونت نیست و به تبع مدیر فرودگاه یاسوج هیچگونه دخل و تصرفی در پروازها و کم شدن و زیاد شدن پروازها ندارد.

۷۰۰ کیلوگرم گیاه دارویی کمیاب در یاسوج کشف شد 
دنبال کنید

تا آن جا که از استان‌های دیگر جویا شدیم این مسئولان استانی هستند که می بایست از طریق معاونت وزیر و رئیس سازمان هواپیمایی کشوری موضوع را پیگیری کنند.

به گزارش فارس؛ در ادامه از انصاری‌فرد مدیرعامل فرودگاه یاسوج پرسیدیم پس چرا شما قبلا پیگیر پروازها در استان بودید وقتی وظیفه به شما مربوط نمی شود چرا در این کار دخالت می‌کردید که انصاری فرد در جواب می‌گوید برخی از کارها را فارغ از وظیفه قانونی انجام می‌دهیم تا آنجا که زورمان می‌رسد برای استان چانه زنی می‌کنیم همچنان که در استان فارس و برای فرودگاه لار این کار را خارج از وظیفه انجام می‌دادیم اما چانه زنی های ما هم تا جایی کارآیی دارد و از آن پس می‌بایست مسئولان ارشد استانی پیگیر موضوع افزایش پرواز هواپیماها باشند.

او می‌گوید: اما اگر کوچکترین مشکلی در زیرساخت‌های فرودگاه یاسوج وجود داشته باشد پاسخگوی اول آن ما هستیم و سعی هم بر این بوده که بتوانیم فرودگاهی مطمئن و برای پرواز هواپیماها در فرودگاه یاسوج داشته باشیم.

انصاری‌فرد در همین خصوص گفت: کارهای زیادی از گذشته تاکنون در فرودگاه یاسوج صورت گرفته از جمله باند فرودگاه به طول ۳۲۰۰ متر و عرض ۶۰ متر که آمادگی پروازهای با بدنه متوسط و پهن مثل ایرباس را دارد.

او افزود: نصب کامل سیستم روشنایی باند و سیستم پاپی و سیمبل اپروچ جهت انجام پروازهای شبانه با سه و نیم میلیارد تومان را داریم و سیستم گیرنده و فرستنده بسیار مطلوب و قوی سیستم ناوبری دی‌.وی‌.او‌.آر و DME را بر اساس استانداردهای بین المللی جهت نشست و برخاست هواپیماها و اختصاص فیبر نوری اختصاصی برای فرودگاه یاسوج از جمله زیرساخت‌هایی بوده که برای این فرودگاه آماده شده است.

وی گفت: در ارزیابی فرودگاه‌های کشور در شاخص‌های عمومی و اختصاصی فرودگاه یاسوج رتبه ۴ را در بین همه فرودگاه‌های کشور اخذ کرده و بالاترین رشد امتیاز عملکرد نسبت به سال قبل را داشتیم.

این مسئول در خصوص اینکه چرا پروازهای شرکت پارس ایر در اینجا کم شده گفت: آنها طی نامه‌ای اعلام کردند که نرخ مصوب پرواز تهران یاسوج و بالعکس که ۸۴۰ هزار تومان است به صرفه شرکت نیست و در حال زیان دادن هستند و به همین خاطر پروازها کم شده است.

وی با قدردانی از استاندار کهگیلویه و بویراحمد که به صورت مستمر پیگیر افزایش پروازهای فرودگاه یاسوج گفت: ما نیز به اندازه توان خود چانه زنی داشته‌ایم هر چند که هیچ وظیفه‌ای در این زمینه نداریم.

انتهای پیام/


منبع: فارس

نویسنده:

برچسب ها :

ناموجود

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi