پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

ایران رتبه چهارم تولید علم در طب سنتی را در جهان داراست

به گزارش خبرنگار سلامت کرونا ، نشست خبری رویداد کارآفرینی سروبن برگزارشد. نفیسه حسینی یکتا،مدیرکل دفتر طب ایرانی وزارت بهداشت در این نشست با اشاره به فعالیت این دفتر در توسعه طب ایرانی، اظهار داشت:  از سال ۸۶ راه اندازی دانشکده های طب سنتی را در دانشگاههای علوم پزشکی را داشتیم و حداقل ورودی برای

اختصاصی کرونا

کد خبر : 82121
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۳۱ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۳

کرونا :

ایران رتبه چهارم  تولید علم در طب سنتی  را در جهان  داراست

به گزارش خبرنگار سلامت کرونا ، نشست خبری رویداد کارآفرینی سروبن برگزارشد.

نفیسه حسینی یکتا،مدیرکل دفتر طب ایرانی وزارت بهداشت در این نشست با اشاره به فعالیت این دفتر در توسعه طب ایرانی، اظهار داشت: 
از سال ۸۶ راه اندازی دانشکده های طب سنتی را در دانشگاههای علوم پزشکی را داشتیم و حداقل ورودی برای طب سنتی داشتن مدرک پزشکی عمومی است.

وی  ادامه داد: ۱۲ گروه و ۸ دانشکده  و ۴۰۰ فارغ التحصیل طب سنتی داریم  و ایران رتبه چهارم تولید علمی در طب ایرانی را داراست. در حوزه درمان متخصصان این حوزه به صورت تلفیقی در مراکز درمانی و در مراکز تخصصی فعالیت دارند.

وی درباره اثر طب سنتی در گردشگری،افزود: این موضوع جدی در دولت است.اولین حوزه که به ذهن شنونده در این خصوص می رسد گردشگری سلامت و طب ایرانی است و توسعه طب ایرانی زا فقط در گردشگری سلامت نمی بینیم بلکه در حوزه ای مختلف می تواند نقش داشته باشد.

مدیرکل دفتر طب ایرانی وزارت بهداشت با بیان اینکه  یازده اقلیم از سیزده اقلیم جهان و بیش از دو هزار  و ۳۰۰ گونه گیاهی دارویی داریم،متذکر شد:در گردشگری خوراک زیاد می شنویم اما اینکه این تنوع از کجا آمده به آموزه های طب ایرانی برمی گردد.

وی تصریح کرد: یکی از جادبه های جدی، حوزه معماری است و توریست تنوع خانه های ما را می بیند و این تنوع به تفاوتهای اقلیمی باز می گردد و هدف ما این است تبیین کنیم طب ایرانی می تواند در این خصوص نقش آفرینی کند.

حسینی یکتا ادامه داد:مطالبه عموم جامعه برای اجرای طب سنتی غیر قابل انکار است و ما باید رویکرد ایجابی و سلبی را داشته باشیم. رویکرد ایجابی یعنی استفاده از ظرفیت های موجود و رویکرد سلبی مقابله با موارد غیر علمی است.

۳۱۰ میلیارد ریال برای طرح ملی مسکن در گچساران هزینه شد
دنبال کنید

وی تقویت نیروی انسانی، افزایش مراکز درمانی طب ایرانی و استفاده از ظرفیت های موجود را از جمله برنامه های وزارت بهداشت برشمرد.

حسینی یکتا ابراز کرد: بیش از ۱۷ هزار جلد کتاب در حوزه طب سنتی داریم.وقتی کلمه طب ایرانی را می شنوید به خاطر رویکرد جهانی و به رسمیت شناختن طب ایرانی توسط سازمان بهداشت جهنی است.

وی درباره طب اسلامی، افزود:برخی افراد از منابع اسلامی به عنوان منابع طب اسلامی بکار می برند و در اسلام احادیث و روایاتی داریم که قابل پذیرش است اما آنجایی که به عنوان مکتب طب بکار می برند قابل قبول نیست. 

حسین رضایی زاده یکی دیگر از متولیان این رویداد، بیان داشت: مراکز دانش بنیان مراکز تولید ثروت و مرکز دانش بومی ما هستند .در چند سال گذشته با سیاستهای پیگری شده توسعه خوبی در افزایش این مراکز داشتیم اما هنوز با آنچه نیاز هست و سهمی که باید طب سنتی در این زمینه داشته باشد فاصله داریم.

وی درباره وجه تسمیه سروبن در این رویداد ،تصریح کرد: درخت سرو از قدیم جزو اختصاصی ملیت ماست و در طب ایرانی نیز درخت سرو کاربرد علمی داشته است.

رضایی زاده درباره فعالیت داروخانه های طب سنتی،گفت: درباره دادن مجوز فعالیت قسمتی از داروخانه ها به طب ایرانی این موضوع در سازمان غذا دارو در حال بررسی است و رایزنی ها در حال پیگیری است.

متولی یکی دیگر از برگزار کنندگان این رویداد با اشاره به برگزاری این رویداد،گفت: گرددشگری و طب ایرانی در حوزه سلامت،طب ایرانی و هوشمند سازی در این حوزه و ترویج و فرهنگ سازی در طب ایرانی از جمله اهداف این رویداد  است.

مثنوی هفتاد من مشکلات بیمارستان امام خمینی دهدشت
دنبال کنید

وی ادامه داد: نزدیک پنج ماه از این مذاکرات درباره این رویداد گذشته است  و سایت رویداد راه اندازی شده و سه پیش رویداد داریم که در مهرماه برگزار می شود و در نهایت در روزهای سوم و  چهارم آبان ماه این رویداد در هتل قلب تهران برگزار خواهد شد.

عباسی با اشاره به حوزه گردشگری سلامت،ابراز کرد: یکی از بخش های پرطرفدار گردشگری تندرستی است و در سطح بین المللی اقبال خوبی در این خصوص وجود دارد و کشورهای زیادی برای جذب گردشگران تلاش دارند؛به طوری که  حجم گردشگری تندرستی در جهان۲۰۰ میلیارد دلار است.

وی خاطرنشان کرد: وزارت گردشگری، بهداشت،اطلاعات و وزارت خارجه در حوزه ساماندهی گردشگری سلامت نقش دارند.

عباسی بیان داشت: دهکده های سلامت و تندرستی در نظر است و کشورهایی مثل امارات،ترکیه ،هند به روش های تلفیقی در این حوزه پرداختند.

وی درباره فعالیت استارت آپ ها در حوزه گردشگری، افزود: اکنون این مراکز با مشکلاتی همچون مسائل آموزشی روبرو هستند و از مهمترین ضعفها ضعیف بودن بنیان دانشی در حوزه سلامت است.

عباسی یادآور شد:فعالیت استارتاپی در این بخش نیازمند ترکیب این دواست و باید دانش خوبی در این خصوص داشته باشند.ما در شورای راهبری گردشگری سلامت در پی آموزش و توانمند سازی این استارت آپهای گردشگری سلامت است.

پایان پیام/ ت ۲۵


منبع: فارس

نویسنده:

برچسب ها :

ناموجود

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi