پنج شنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳

مرز رسمی خسروی برای تردد زائران باز شد

به گزارش کرونا «محمد حیدری» عصر سه‌شنبه افزود: با بازگشت نسبی آرامش به عراق و لغو ممنوعیت خروج زوار از مرزها از جمله مرز خسروی به عراق بر اساس تصمیم دولت مرکزی این کشور، از ساعت ۱۶ امروز شاهد از سرگیری تردد زائران گذرگاه رسمی خسروی هستیم. وی اظهار داشت: تمامی تمهیدات لازم برای خدمات

اختصاصی کرونا

کد خبر : 80655
تاریخ انتشار : سه شنبه ۸ شهریور ۱۴۰۱ - ۲۰:۰۰

کرونا :

مرز رسمی خسروی برای تردد زائران باز شد

به گزارش کرونا «محمد حیدری» عصر سه‌شنبه افزود: با بازگشت نسبی آرامش به عراق و لغو ممنوعیت خروج زوار از مرزها از جمله مرز خسروی به عراق بر اساس تصمیم دولت مرکزی این کشور، از ساعت ۱۶ امروز شاهد از سرگیری تردد زائران گذرگاه رسمی خسروی هستیم.

وی اظهار داشت: تمامی تمهیدات لازم برای خدمات رسانی به زائران اربعین حسینی در مرز خسروی و شهرستان قصرشیرین فراهم شده و هیچ محدودیتی برای پذیرش زائران در قصرشیرین نداریم.

به گزارش کرونا رییس ستاد مدیریت و سامان‌دهی زائران اربعین حسینی در قصرشیرین گفت: آماده سازی زیرساخت ها و تقویت شرایط موجود نیز کماکان ادامه دارد.

وی اضافه کرد: تمام اعضای ستاد اربعین و همچنین ستادهای مردمی آمادگی کامل برای خدمت رسانی به زائران در قصرشیرین و مرز رسمی خسروی را دارند و هیچ مشکلی در زمینه خدمات رسانی به زائران وجود ندارد.

حیدری ادامه داد: استقرار ۵۸ گیت ورود و خروج، آماده سازی بیش از ۱۰ توقفگاه خودرو با ظرفیت ۵۰ هزار خودرو، وجود امکانات سخت افزاری و نرم افزاری و وجود امکانات رفاهی و اقامتی شامل ۱۴ هتل و مهمانپذیر با ظرفیت یک هزار و ۵۰ تخت بخشی از امکانات موجود است.

خسروی نزدیکترین مرز به کربلای معلی

قصرشیرین در غرب کرمانشاه بیش از ۲۷ هزار نفر جمعیت و بیش از ۱۸۶ کیلومتر مرز با عراق دارد که دارای ۲ مرز رسمی خسروی و پرویزخان است.

مرز خسروی در شهرستان مرزی قصرشیرین در گذشته جزئی از راه ابریشم بوده است که خسروی – منذریه مسیر اصلی به سمت جاده بغداد پایتخت کشور عراق و از این طریق به کشور سوریه و در نهایت به بندر حلب در ساحل دریای مدیترانه متصل می‌شود.

مرز رسمی خسروی در فاصله ۱۵ کیلومتری قصرشیرین تا بغداد پایتخت عراق ۱۹۰، نجف ۳۸۰، کربلا ۳۰۰، کاظمین ۲۰۳ و تا سامرا ۳۲۶ کیلومتر فاصله دارد و به دلیل مسافت کوتاهی که نسبت به سایر مرزهای کشورمان با شهرهای زیارتی و مهم عراق دارد، کانونی مهم برای تردد مسافران و زائران ایرانی و عراقی است.

در این شهرستان ۱۴ واحد اقامتی شامل هتل و مهمانپذیر درجه یک تا درجه سه با ۳۲۲ اتاق و یک هزار و۵۰ تخت از اوایل دهه ۸۰ ساخته شده تا زائران عتبات عالیات در مسیر تردد خود به عراق، یک شب را در این منطقه مرزی اقامت داشته باشند، این مهم با هدف رونق بخشیدن به شهر و بهره مندی مردم قصرشیرین از مزایای تردد زوار صورت می گرفت.

خسروی یکی از مرزهای مهم و با موقعیت راهبردی کشورمان است که این مرز بین المللی قدیمی‌ترین مرز رسمی کشورمان با عراق برای تردد زائران عتبات عالیات است که در گذشته جزئی از راه ابریشم بوده است.

مرز رسمی خسروی – منذریه مسیر اصلی جاده کشورمان به سوی بغداد پایتخت کشور عراق است که این جاده در ادامه به کشور سوریه متصل شده و در نهایت به بندر حلب در ساحل دریای مدیترانه متصل می‌شود.

زائرانی که مرز خسروی را برای ورود به عراق انتخاب می کنند پس از عبور از شهرهای دیالی و بغداد به کاظمین سپس کربلا و نجف می رسند. همچنین پیش از زیارت امام حسین(ع)، به امامان مدفون در کاظمین و سامرا عرض ادب می کنند و همین موضوع خسروی را به «مسیر ولایت» ملقب کرده است.

منبع: ایرنا

منبع : قدس آنلاین

نویسنده:

برچسب ها :

ناموجود

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi