یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

تلاش برای احداث مجتمع ماهیان خاویاری در استان لرستان/ انجام تحقیقات برای جلوگیری از زوال جنگل‌های زاگرس

رییس کمیسیون کشاورزی مجلس از تلاش برای احداث مجتمع ماهیان خاویاری در استان لرستان خبر داد و گفت: برای جلوگیری از زوال جنگل‌های زاگرس باید تحقیقات کارشناسی انجام شود.

اختصاصی کرونا

کد خبر : 80382
تاریخ انتشار : جمعه ۴ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۷

کرونا :

تلاش برای احداث مجتمع ماهیان خاویاری در استان لرستان/ انجام تحقیقات برای جلوگیری از زوال جنگل‌های زاگرس

محمدجواد عسکری رئیس کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس در نشست شورای اداری استان لرستان با بیان اینکه کشاورزی محور توسعه و امنیت غذایی از مباحث جدی است، گفت: ظرفیت‌ها و قابلیت‌های استان لرستان در بخش کشاورزی منحصر به فرد است و باید با همدلی و هماهنگی این ظرفیت‌های بالقوه را تبدیل به بالفعل کرد؛ عمده اشتغال منطقه کشاورزی بوده و باید در قالب نقشه راه و برنامه زمانبندی شده کوتاه، میان و بلندمدت مسیر را دنبال کرد.

نماینده مردم داراب و زرین دشت در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بارش‌های استان لرستان بسیار مطلوب است، افزود: البته بحث آب بین حوزه‌ای مردم را دغدغه‌مند کرده و باید در این راستا برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری درستی صورت گیرد و در بحث حوزه آبی باید تلاش شود ایجاد سدها در قالب برنامه زمانبندی شده دنبال شود.

وی یادآور شد: برای احداث سدهای به منظور تأمین آب کشاورزی اراضی بالغ بر ۲۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است که باید در این رابطه اقدامات لازم انجام شود. همچنین در مورد تکمیل ایستگاه‌های پمپاژ، برخی از این ایستگاه‌ها در سال ۸۱ شروع به فعالیت کرده اما متأسفانه ادامه کار دنبال نشده است و برخی از امکانات و تجهیزات موجود مستهلک شده که میزان اعتبار مورد نیاز برای تعیین تکلیف این پروژه ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد و در مجموع ۱۱ ایستگاه پمپاژ مد نظر که در اولویت قرار خواهند گرفت.

عسگری با تأکید بر اینکه بحث فعال کردن اراضی شیب‌دار امری مهم برای اشتغال جوانان منطقه است، گفت: حدود ۵ هزار هکتار اراضی تا پایان سال دنبال خواهد شد و استارت می‌خورد و ما گزارش‌های کار را خواهیم خواست البته بحث طرح‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری هم مهم است که اعتبار مورد نیاز آن ۴۰۰ میلیارد تومان است و در قالب برنامه‌ زمان‌بندی شده دنبال خواهیم کرد. همچنین در مورد بحث توسعه کشت گلخانه‌ای پیشنهاد دادیم ۵۰۰ هکتار زمین در استان برای این منظور در نظر گرفته شود.

وزارت بهداشت برای برطرف کردن مشکلات مراکز درمانی کوهدشت و رومشکان اقدام کند
دنبال کنید

این نماینده مردم در مجلس یازدهم یادآور شد: استان لرستان در آبزی‌پروری پس از استان‌های ساحلی و بندر، جزء استان‌های برتر است البته نزدیک به دو هزار تن ماهی در سیل اخیر تلف شده‌اند و نزدیک به ۲۴۵۰ کیلومتر طول رودخانه‌های دائمی است که در شرایط مطلوب ۳۰ هزار تن ماهی تولید شده البته در حوزه تولید ماهیان خاویاری هم می‌توان برنامه‌ریزی کرد و احداث مجتمع‌های تولید آبزیان می‌تواند اشتغال جوانان را به همراه داشته باشد.

رئیس کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس افزود: در حوزه کشاورزی تکمیل ایستگاه‌های پمپاژ، احداث و بهسازی کانال‌های آبیاری عمومی و جاده‌های بین مزارع، احیا و مرمت قنوات، عملیات انتقال آب با لوله، بندهای خاکی و ملاتی و کنترل و جلوگیری از زوال جنگل‌های زاگرس از جمله اقداماتی است که باید در استان مورد توجه قرار گیرد، البته در مورد جنگل‌های زاگرس باید در حوزه تحقیقاتی، دستگاه‌های مربوطه ورود کنند و ما در کمیسیون این موضوع را دنبال خواهیم کرد./

پایان پیام

منبع: خانه ملت

نویسنده:

برچسب ها :

ناموجود

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi