جمعه ۸ تیر ۱۴۰۳

البرز و کرج از قطب های اصلی صادرات صیفی جات و سبزی جات در کشور بشمار می روند/ دولت موظف است که صفر تا صد زنجیره توزیع را نظارت کامل کند

عضو مجمع نمایندگان استان البرز در مجلس در نشست آزاد اندیشی با موضوع هدفمند سازی یارانه ها که در دانشگاه خوارزمی برگزار شد، گفت: دولت موظف است که صفر تا صد زنجیره توزیع را نظارت کامل کند.

اختصاصی کرونا

کد خبر : 80298
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۷

کرونا :

البرز و کرج از قطب های اصلی صادرات صیفی جات و سبزی جات در کشور بشمار می روند/ دولت موظف است که صفر تا صد زنجیره توزیع را نظارت کامل کند

به گزارش خبرنگار کرونا به نقل از خانه ملت؛ علیرضا عباسی نماینده مردم کرج، فردیس، اشتهارد و آسارا و عضو مجمع نمایندگان استان البرز در مجلس شورای اسلامی در نشست آزاد اندیشی با موضوع هدفمند سازی یارانه ها که در دانشگاه خوارزمی برگزار شد، حضور یافت.

این نماینده مجلس در دوره یازدهم در این نشست گفت: امنیت غذایی یکی از مباحث مهم در مقوله استقلال اقتصادی است، انگاره بعضی از سیاستمداران غربی این هست که ملت ها را با انرژی و غذا می توان استعمار و استثمار کرد لذا وابستگی در غذا باعث تسلیم شدن می شود و امنیت غذایی یکی از اصول استقلال اقتصادی به شمار می رود.

وی افزود: اول انقلاب ۲۵ میلیون تن تولید محصول کشاورزی داشتیم امروز با افتخار می گوییم ۱۲۵ میلیون تن تولید محصول کشاورزی داریم. البته اگر نهاده اولیه برای تولید این ۱۲۵ میلیون تن را در اختیار نداشته باشیم؛ می توان گفت؛ وابسته ایم.

عباسی بیان کرد: امروز میلیون ها تن صادرات صیفی جات و سبزی جات از کشور صورت می گیرد، البرز و کرج از قطب های اصلی صادرات این محصولات به شمار می روند ولی اگر بذر این محصولات را وارد نکنیم، صادرات تعطیل می شود.

وی ادامه داد: امروز ۲.۵ میلیون تن مرغ در کشور تولید می شود و اگر در اول انقلاب وارد کننده مرغ بودیم امروز واردات صورت نمی گیرد ولی در لاین، اجداد و نژاد مرغ وابسته ایم.

نماینده مردم کرج، فردیس، اشتهارد و آسارا در مجلس گفت: سال ۸۲، ۸۷، ۹۵ به خودکفایی در گندم رسیدیم. ۱۲ میلیون تن نیاز کشور به گندم است ولی سال گذشته ۸.۵ میلیون تن گندم وارد کردیم. در آسیب شناسی این مسئله می بینیم یکی از علل تولید پایین مسئله ارز ۴۲۰۰ تومانی بود که ارز ۴۲۰۰ تومانی باعث شده بود به علت عدم صرفه اقتصادی کشاورزان به سمت کشت سایر محصولات بروند.

وی افزود: رهبر معظم انقلاب در سخنرانی اول سال اشاره کردند که به دنبال کشت محصولات اساسی باشید. سال گذشته که ۸.۵ میلیون تن گندم وارد کشور شد اگر از کشاورز داخلی حمایت می شد مطمئنا به سمت خودکفایی می رفتیم، الحمدلله با تلاش های مجلس امروز بیش از ۷ میلیون تن گندم از کشاورز خریداری شده است.

تله جمعیتی در کمین مازندران
دنبال کنید

عباسی با بیان اینکه قیمت گندم در مجلس شورای اسلامی اصلاح شد و این تغییر قیمت شوق و رغبت در کشاورز ایجاد کرد که به سمت تولید کالای اساسی برود، ادامه داد: ارز ۴۲۰۰ تومانی یک مزیت وارداتی همچنین یک بستر رانت و فساد را برای عده ای فراهم کرده بود که دولت و مجلس ناگزیر به اصلاح آن بودند.

عضو مجمع نمایندگان استان البرز در مجلس گفت: هدف از ایجاد ارز ۴۲۰۰ تومانی در سال ۹۷ حمایت از تولید کننده و مصرف کننده بود، ولی در انتهای مسیر اتفاقاتی افتاد که به طور مثال در بودجه ۱۴۰۰ برای ۵ قلم کالای اساسی ۸ میلیارد دلار ارز ترجیحی دیده شده بود و دولت دوازدهم تا مرداد ماه تمام آن را هزینه کرده بود و دولت جدید مجددا تقاضای ۴.۶ میلیارد دلار داشت بنابراین سال گذشته ۱۲.۶ میلیارد دلار به دولت ارز ۴۲۰۰ تومانی تخصیص داده شد با محاسبه ما‌به‌التفاوت ۳۰۰ هزار میلیارد تومان به دولت داده شد تا مردم  کالای مناسب دریافت کنند.

وی تاکید کرد: سه راه در دنیا مرسوم است؛ راه اول حمایت از تولید کننده به عنوان حلقه اول تولید، راه دوم حمایت از آخرین حلقه تولید که مصرف کننده است و راه سوم حمایت از بخش های میانی تولید مثلا صنایع و … که سه سال به اولین حلقه تولید ارز اختصاص پیدا کرد که نتیجه ۳ برابر شدن قیمت ها بود بنابراین مسیر اشتباه را باید اصلاح کرد.

عباسی ادامه داد: وقتی چیزی به نام ارز ۴۲۰۰ تومانی در دسترس نبود مصرف روغن در کشور ۱.۴ میلیون تن در سال بود ولی وقتی این ارز اختصاص پیدا کرد مصرف روغن ۲.۳ میلیون تن در سال شد، تقریبا ۸۰ درصد افزایش پیدا کرد، در حالی که الگوی مصرف مردم تغییر نکرده است.

نماینده مردم کرج، فردیس، اشتهارد و آسارا در مجلس شورای اسلامی افزود: سه سال برای ۵ قلم کالای اساسی نزدیک به ۷۰ میلیارد دلار ارز ترجیحی اختصاص داده شد. با بررسی میزان گران شدن کالای مشمول ارز ترجیحی و سایر کالاها می توان ثابت کرد که آیا ارز ترجیحی به هدف خورده است یا خیر ؟

اختصاص 11 دستگاه همودیالیز به بیمارستان حضرت امیرالمومنین(ع) شهر اراک
دنبال کنید

این نماینده مجلس در دوره یازدهم بیان کرد: کالایی که ارز ترجیحی دریافت نکرده، ۲.۲ برابر گران شده است و کالایی که ارز ۴۲۰۰ دریافت کرده، ۳ برابر گران شده است، چرا این اتفاق افتاد؟ کشور ما وارد کننده روغن است، ۴ میلیارد دلار سالانه روغن وارد می کنیم، ۹۰ درصد روغن مصرفی ما وارداتی است یکی از کشورهایی که از آن روغن وارد می شود امارات است، آیا امارات کشت دانه روغنی دارد؟ خیر. امارات دانه های روغنی را از آرژانتین، برزیل، اوکراین و روسیه خریداری می کند و در کشورش روغن کشی می کند و به سایر کشورها می فروشد.

عباسی گفت: در کشور ما ظرفیت ۶ میلیون تن کارخانه روغن کشی وجود دارد، دانه روغنی با ارز ترجیحی وارد شده است و به کارخانه دار تحویل داده شده، کارخانه هم پس از استحصال روغن، آن را صادر کرده است. در اصل روغن صادر نکرده و ارز ۴۲۰۰ صادر کرده است یعنی اینجا قاچاق به اسم صادرات صورت می گیرد. ۵۰ هزار میلیارد تومان از جیب مردم به جیب خارجی ها می رفت.

عضو مجمع نمایندگان استان البرز در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: بودجه ۱۴۰۰ با کسری۳۰۰ هزار میلیارد تومان مواجه بود، در علم اقتصاد کسری بودجه با تورم همراه است و بالاترین تورمی که از اول انقلاب به کشور تحمیل شده است در دولت های یازدهم و دوازدهم به میزان ۶۰ درصد بود. قبل از آن دولت سازندگی تورم ۴۹ درصدی را به کشور تحمیل کرده بود.پیشنهاد ما به دولت این بود یا صفر تا صد زنجیره توزیع را نظارت کامل کنید یا به سمت اصلاح ارز ۴۲۰۰ پیش روید و به مصرف کننده دهید./

پایان پیام

منبع: خانه ملت

نویسنده:

برچسب ها :

ناموجود

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi