پنج شنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳

گرانی بازار از کوک خارج می شود ؟!/چرا یک کالا باید 10 رقم قیمت داشته باشد؟

به گزارش کرونا در یزد،‌ هر سال در یکی دو ماه منتهی به پایان سال بویژه در اسفندماه ، تلاشهای گسترده ای توسط دستگاهها دولتی و نظارتی برای کنترل بازار صورت می گیرد تا کوک ناکوک بازار گرانی از رمق بیفتد و متوقف شود. به هر جهت به دلیل مسائل تحریم‌ها و نابسامانی‌های اقتصادی، گرانی،

اختصاصی کرونا

کد خبر : 75929
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۵ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۲

کرونا :

گرانی بازار از کوک خارج می شود ؟!/چرا یک کالا باید 10 رقم قیمت داشته باشد؟

به گزارش کرونا در یزد،‌ هر سال در یکی دو ماه منتهی به پایان سال بویژه در اسفندماه ، تلاشهای گسترده ای توسط دستگاهها دولتی و نظارتی برای کنترل بازار صورت می گیرد تا کوک ناکوک بازار گرانی از رمق بیفتد و متوقف شود.

به هر جهت به دلیل مسائل تحریم‌ها و نابسامانی‌های اقتصادی، گرانی، در چند سال گذشته بشدت در متن زندگی و منازل مردم ایران سایه افکنده به پشتوانه عده‌ای سوداگر و دلال و سوء استفاده کننده، حاضر به ترک سفره‌های خشک و خالی مردم نیست.

امروز دیگر این داستان تکراری شده و هر چند که کارد به استخوان بخش عمده‌ای از مردم از این گرانی‌ها رسیده ولی گله‌ها بیشتر به سمت تفاوت قیمت‌ها در تمامی اجناس است.

هر وقت یک بار هم دولتها باید به جنگ یک کالا بروند؛ یک روز گرانی مرغ، یک روز برنج، یک روز گوجه، یک روز سیب زمینی و یک روز …. و البته هر روز خودرو و مسکن .

این داستان پرحاشیه در دو هفته منتهی به پایان سال از همیشه پررنگ تر شده به گونه‌ای که عدم نرخ گذاری برخی فعالیت ها همچون قالیشویی‌ها، پوشاک، کفش، مبل و فرش و البته خودرو که داستان پردردی برای هر ایرانی است و یا نظارت ضعیف در این بخش ها، دادِ همه مردم را درآورده و موجب شده تا برخی خانواده‌ها بیش از آنکه خریدار باشند فقط تماشاگر بازار باشند و نهایتا، پدرها با بار خجالت، مادرها با شرمساری و فرزندان با حسرت خرید یک لباس و کفش، به خانه برگردند و سوز این داستان بر دلها بماند.

واقعیت این است که در این روزهای بداقتصادی، عده‌ای با این وضعیت بازار، عمدتا تماشاچی هستند و با حسرت مجبورند از کنار خیلی از آرزوهای فرزندانشان گذشته و به انتظار روزهای بهتر، نوروز ۱۴۰۱ را با همان لباس و پوشاک سال قبل و سالها قبل سپری کنند و همچون برخی مسئولان ، وعده فردای بهتر را به جگرگوشه های خود بدهند.

اما آنچه هر سال، ساماندهی آن به مردم قول داده می‌شود اما در عمل نتیجه ملموسی ندارد و موجب گله مردم و حتی برخی مسئولان شده علاوه بر گرانی‌های سرسام آور، تفاوت قیمت‌ها در مغازه‌ها ، فروشگاه‌ها و نمایشگاه‌هاست.

گرانی بازار از کوک خارج می شود ؟!/چرا یک کالا باید 10 رقم قیمت داشته باشد؟ 8

در این خصوص قبل از همه نظرات برخی از مردم یزد را جویا شدیم که برای خرید به بازارهای و فروشگاه های یزد مراجعه کرده بودند.

احمد کارگر که در فروشگاه بزرگی در مرکز شهر در حال تماشای ویترین مغازه ها بود، با انتقاد از بالا بودن و تفاوت قیمت‌ها در این محدوده گفت: به چند فروشگاه رفتم ولی هنوز نتوانستم قیمت مناسب و جنس مناسب پیدا کنم.

وی دلیل عمده این تفاوت‌ها و گرانی را بی‌انصافی برخی فروشنده‌ها و همچنین ضعیف بودن نظارت‌ها عنوان کرد و از مسئولان خواست تا در ماه پایانی سال بیشتر نظارت داشته باشند و با متخلفان نیز بصورت جدی برخورد کنند.

میثم طالبی هم عصر روز جمعه برای خرید با خانواده به جمعه بازار میدان امام رضا (ع) یزد آمده بود گفت: برای خرید لباس و پوشاک دختر و پسر در همین بازار با چند قیمت متفاوت مواجه شدم و برایم بسیار تعجب آور بود که چطور به فاصله چند غرفه از یکدیگر این تفاوتها وجود دارد.

وی با بیان اینکه شاید در بازار و مغازه‌ها این امر طبیعی باشد ولی اینجا چرا اینگونه شده است، افزود: برخی از آنها با چانه زنی، کمی از قیمت ها کاهش می‌دهند و برخی دیگر اصلا تخفیف نمی‌دهند و به نظرم باید نظارت جدی بر این بخش‌ها صورت گیرد.

حسین مرتضوی هم که در بلوار امامزاده به دنبال خرید شلوار لی ارزان قیمت می‌گشت، گفت:  چند روز دیگر به عید نمانده و هر هفته نسبت به هفته قبل، قیمت‌ها افزایش می‌یابد و ما هنوز نتوانستیم جنسی مطابق با پول جیبمان بخیریم.

وی افزود: این گرانی‌ها فقط برای مرغ و برنج و میوه نیست بلکه بازار پوشاک و کیف و کفش هم گران شده و عده‌ای انگار فقط در ماه پایانی سال به فکر، گران کردن می‌افتند تا به گونه‌ای مردم را ناراضی کنند.

 

 نباید ۱۰ رقم قیمت برای یک کالا وجود داشته باشد

گرانی بازار از کوک خارج می شود ؟!/چرا یک کالا باید 10 رقم قیمت داشته باشد؟ 9

در خصوص تفاوت قیمت‌ها ، چندی قبل استاندار یزد در نشست ستاد تنظیم بازار از این امر گله کرده و گفته است: اختلاف قیمت در بازار حتی یک هزار تومان به هیچ عنوان قابل قبول نیست و باید برطرف شود.

مهران فاطمی با بیان اینکه برخی از افزایش قیمت‌ها که ظاهرا قانونی هم هستند، غیرمنطقی به نظر می‌رسد، اظهار داشت: اختلاف قیمت در بازار حتی یک هزار تومان به هیچ عنوان قابل قبول نیست و باید برطرف شود.

دستگیری سارقان سیم و کابل برق در گچساران
دنبال کنید

وی ادامه داد: این جلسات و تصمیمات باید اثر معناداری بر کنترل قیمت‌های بازار داشته باشد و هیچ کس حق عدول از مصوبات را ندارد، اگر مشاهده می‌شود که خللی وجود دارد و یا از مصوبات سرپیچی می‌شود لازم است با پیگیری، بررسی و بازرسی دقیق‌تر این مسئله را رفع کرد و نباید ۱۰ رقم قیمت در بازار برای یک کالا وجود داشته باشد.

استاندار یزد با انتقاد از بی توجهی دستگاه های استان به مصوبات ستاد تنظیم بازار تصریح کرد : فرمانداران ورود جدی به متن بازار داشته و جلسات منظم برای تنظیم بازار در روستاها را پیگیری کنند، همچنین دهیاران، بخشداران و روستاییان را بیشتر تحویل بگیرند و پیگیر مطالبات آنها باشند.

استان یزد در زمره پنج استان ارزان قیمت کشور باشد
فاطمی در همین خصوص در نشست قرارگاه امنیت غذایی استان هم با اعلام هشدار نسبت به هرگونه کوتاهی در برنامه ریزی و نظارت بر معیشت مردم، تأکید کرد: به عنوان رئیس شورای تامین استان با هر کسی که کوتاهی کند؛ اعم از بخش دولتی و خصوصی، برخورد کرده و فرد خاطی به جرم ترک فعل به قوه قضائیه معرفی خواهد شد.

وی با اشاره به لزوم پیگیری ویژه مسائل مربوط به تنظیم بازار و تامین اقلام اساسی شب عید تا عید فطر افزود: با توجه به سیاست کشور در مدیریت هوشمند کرونا و در پیش داشتن نوروزی متفاوت نسبت به دو سال گذشته، مسئله تنظیم بازار و تشدید نظارت بر بازار از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و برنامه ریزی‌های استان باید به گونه ای باشد که مردم استان با هیچ مشکلی در خصوص تامین کالاهای مورد نیاز خود مواجه نباشند و استان یزد در زمره پنج استان ارزان قیمت کشور باشد.

استاندار یزد با بیان اینکه علاوه بر تامین اقلام مورد نیاز مردم، با گرانفروشان به صورت جدی برخورد شود، ادامه داد: باید برنامه ریزی‌های استان به نحوی باشد که موضوعات مربوط به معیشت و تنظیم بازار استان به خارج از استان وابسته نباشد.

در این میان دستگاه های نظارتی همچون سازمان صنعت، معدن و تجارت(صمت)، اداره کل تعزیرات حکومتی و اتاق اصناف هم طرح نظارتی و پایش بازار را در دستور کار قرار داده و برخوردهایی با متخلفان و گرانفروشان داشته اند.

 

آغاز گشت مشترک سیار اداره کل تعزیرات حکومتی استان

گرانی بازار از کوک خارج می شود ؟!/چرا یک کالا باید 10 رقم قیمت داشته باشد؟ 10

در یکی از این اقدامات، واحدهای صنفی پوشاک یزد از سوی تیم مشترک تعزیرات حکومتی و بازرسان اتاق اصناف مورد نظارت و بازرسی قرار گرفت.

مدیرکل تعزیرات حکومتی استان یزد در‌این خصوص گفت: در راستای حمایت از حقوق مصرف کنندگان در سطح کشور و کنترل و نظارت بر پوشاک، گشت مشترک سیار اداره کل با حضور رئیس شعبه تعزیرات حکومتی، بازرسان اتاق اصناف یزد تشکیل و از چند واحد صنفی در یزد بازدید و بازرسی بعمل آوردند که منجربه تشکیل پرونده شد.

علی‌اکبر مختاری با اشاره به اینکه همزمان با پایان سال طرح‌های نظارتی شروع می‌شود، در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس افزود: بازرسی‌ها ادامه دارد و در صورتی که فروشگاه‌های پوشاک گرانفروشی نموده یا درج قیمت ننمایند، برخورد لازم در چارچوب قوانین صورت می گیرد.

وی با بیان اینکه در ۱۰ماه سال جاری بالغ بر ۶هزار و ۵۲۷ پرونده کالا و خدمات در شعب تعزیرات حکومتی استان رسیدگی شده است، اضافه کرد: عمده این پرونده‌ها مربوط به تخلفات صنفی بوده که علاوه بر جریمه ۲ هزار و ۲۲۴ میلیارد ریالی متخلفان، محکومیت‌هایی همچون استرداد حق شاکی، نصب پارچه و پلمپ در پرونده و… نیز اعمال شده است.

مختاری همچنین از ثبت شکایت شهروندان از واحدهای صنفی  اشاره کرد و اظهار داشت: بیشترین مورد شکایت مربوط به گرانفروشی و تقلب واحدهای صنفی بوده که تلاش شده با حداقل زمان رسیدگی در این پرونده‌ها، ضمن استرداد حق شاکیان‌، احکامی قاطع و بازدارنده صادر و اجرا شود.

آغاز گشت های نوروزی تعزیرات حکومتی استان یزد

وی در بخش دیگر این گفت‌و‌گو با اشاره به اینکه حمایت از مردم در رابطه با گرانفروشی و احتکار ضروری است، گفت: در این راستا، طرح نوروزی گشت‌‌های تعزیرات حکومتی از روز شنبه ۱۴ اسفندماه آغاز و تا ۱۴ فروردین ماه سال ۱۴۰۱ ادامه خواهد داشت .

این مسئول، این گشت با همکاری و مشارکت سازمان صنعت، معدن و تجارت، اتاق اصناف، جهاد کشاورزی، مرکز بهداشت و سایر دستگاه‌‌های اجرایی و نظارتی استان برنامه ریزی شده است، تصریح کرد: این گشت‌‌ها از گذشته در همه شرایط وجود داشته اما در این مدت با توجه به افزایش تقاضا برای اقلام مورد نیاز مردم مانند (آجیل ، میوه و شیرینی) و سایر اقلام مرتبط کالاهای مورد هدف بازرسی گشت‌های مشترک قرار گرفته است.

 

تشدید نظارت بر بازار توسط سازمان صمت

گرانی بازار از کوک خارج می شود ؟!/چرا یک کالا باید 10 رقم قیمت داشته باشد؟ 11

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت (صمت) استان یزد هم از تشدید نظارت بر خدمات در ایام پایانی سال در یزد با هدف جلوگیری از التهاب و حفظ آرامش بازار و برخورد با تخلفات احتمالی و رسیدگی فوری، دقیق و کارشناسی شکایات وگزارش های مردمی و لزوم برنامه ریزی و اتخاذ تمهیدات لازم در تعامل با دستگاه های ذیربط استانی خبر داده است.

امام جمعه شیراز: شوراها و مدیریت شهری برای ساختن شهرهای خدامحور تلاش کنند
دنبال کنید

محمدرضا علمدار یزدی در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس اظهار کرد: این سازمان با عنایت به نزدیکی ایام پایانی سال و افزایش تقاضای عمومی برای برخی از خدمات مرسوم این ایام و لزوم پایش فعالیت واحدهای صنفی و اقتصادی ارائه دهنده اینگونه خدمات، تشدید نظارت را به طور جدی در دستور کار خود قرار داده است.

وی افزود: جلوگیری از اخذ مبالغی تحت عنوان حق سرویس توسط رستوران‌ها و رستوران هتل‌ها‌، کنترل و نظارت مؤثر بر عملکرد تالارهای پذیرایی سفره‌خانه‌های سنتی و رستوران های واحد‌های اقامتی و گردشگری، نظارت ویژه بر نرخ و عملکرد واحدهای صنفی قالیشویی، خشکشویی، قنادی، تعمیرکاران خودرو و تعویض روغنی ها، آژانسهای اتومبیل کرایه، نانوایی ها و جایگاه های سوخت به صورت محسوس و نامحسوس از جمله مواردی است که مورد نظارت و بازرسی قرار می گیرد.

رئیس سازمان‌صمت یزد بر رصد و پایش نحوه فروش بلیت پرواز‌های داخلی و فروش تورهای مسافرتی و چگونگی ارائه خدمات به مسافران و کنترل نرخ واحدهای اقامتی، سیاحتی و هتل ها با همکاری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان، نظارت بر حسن اجرای قیمت های مصوب پایانه های مسافری و حمل و نقل درون و برون شهری و نحوه ارائه خدمات در اتوبوس های ویژه بر اساس ضوابط و مقررات (منطبق با مصوبات ستاد ملی مبارزه با کرونا) و نظارت بر چگونگی ارائه خدمات پارکینگ ها و توقفگاه ها خصوصاً پارکینگ مراکز خرید، گردشگری، زیارتی و تفریحی توسط این سازمان تاکید کرد.

 

طرح تشدید بازرسی و نظارت، رصد و پایش بازار کالا و خدمات ویژه نوروز ۱۴۰۱ در استان یزد

گرانی بازار از کوک خارج می شود ؟!/چرا یک کالا باید 10 رقم قیمت داشته باشد؟ 12

در همین خصوص مدیر بازرسی و نظارت اتاق اصناف مرکز استان یزد هم گفت: طرح تشدید بازرسی و نظارت و پایش بازار انواع کالا و خدمات ویژه نوروز ۱۴۰۱، با هدف رصد انواع کالا و کنترل بازار از تاریخ ۱۴ بهمن ماه ۱۴۰۰ آغاز شده و تا ۲۰ فروردین سال ۱۴۰۱ در سطح استان یزد ادامه خواهد داشت.

حسین شریعتمداری در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس با بیان اینکه در قالب این طرح بر وضعیت بازار کالا و خدمات در مراحل تأمین، توزیع، ارائه خدمات و قیمت در یزد نظارت می شود، اظهار کرد: در بخش کالایی بر نحوه عرضه و قیمت انواع کالا‌های اساسی توسط بازرسان به صورت دو شیفت (صبح و عصر) و همچنین در ایام تعطیل نظارت بیشتری خواهد شد.

وی افزود: در بخش کالایی بر نحوه عرضه و قیمت انواع کالاهای اساسی از قبیل نان، لبنیات، انواع گوشت قرمز، گوشت مرغ، برنج، میوه‌و‌تره بار، کیف و کفش، پوشاک، آجیل و خشکبار، شیرینی جات، رستوران ها و تالارهای پذیرایی و … توسط بازرسان به صورت دو شیفت (صبح و عصر) و همچنین در ایام تعطیل نظارت بیشتری خواهد شد.

مدیر بازرسی و نظارت اتاق اصناف مرکز یزد خاطرنشان کرد: با اجرای این طرح بر تأمین، توزیع و قیمت کالاها، برگزاری فروش‌های فوق‌العاده و حراج در واحدهای صنفی شهرستان یزد، رعایت سود قانونی عمده و خرده فروشی، نصب برچسب قیمت، صدور فاکتور و رعایت پروتکلهای بهداشتی، نظارت ویژه صورت خواهد گرفت.

شریعتمداری در خصوص راهکار‌های متعادل شدن قیمت پوشاک در یزد گفت: الزام به ارائه کردن فاکتورخرید از طرف فروشندگان؛ افزایش نرخ جریمه‌های گران فروشی و کم فروشی جهت بالابردن کیفیت برخورد، افزایش نظارت در صحنه بازارپوشاک در زمینه مقابله با گران فروشی، جلوگیری از قاچاق پوشاک، شناسایی فروشندگان فاقد جواز کسب از مواردی است که در تثبیت و متعادل کردن بازارپوشاک موثراست.

وی در خصوص راهکار‌های متعادل شدن قیمت پوشاک در یزدگفت: الزام به ارائه کردن فاکتورخرید از طرف فروشندگان افزایش نرخ جریمه‌های گران فروشی و کم فروشی جهت بالابردن کیفیت برخورد، افزایش نظارت در صحنه بازار پوشاک در زمینه مقابله با گران فروشی، جلوگیری از قاچاق پوشاک، شناسایی فروشندگان بدون جواز کسب از مواردی است که در تثبیت و متعادل کردن بازار پوشاک موثر است.

گرانی بازار از کوک خارج می شود ؟!/چرا یک کالا باید 10 رقم قیمت داشته باشد؟ 13

به هر جهت امیدواریم با تلاش‌های دولت سیزدهم، شاخ غول گرانی هر چه زودتر شکسته شده و نه تنها خانواده‌های کم درآمد بلکه تمام جامعه‌، از موهبت خوشحالی در عید نوروز امسال و بعد از دو سال مشکلات بیماری کرونا، بهره‌مند شوند و چشمان بغض‌آلود کودکان حسرت به دل، اندکی التیام یافته و لبانشان به تبسم و لبخند و خنده گشوده شود.

انتهای پیام/ر


منبع: فارس

نویسنده:

برچسب ها :

ناموجود

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi